Blev tokig över att förstå mig på det här med gears när jag letade efter ett nytt set till min semisniper, hittade en bra sida för att förstå det hela och vill därför dela med mig av mina nya kunskaper för att hjälpa andra stackare i den situationen jag var i. Hittade infon i denna länk, mycket bra läsning http://www.airsoftcanada.com/showthread.php?t=132660
Kan summera det hela med att Ratio 18:1 menas att ett varv på den första kuggen ger 18 varv på den sista. 18:1 är "typ original" iaf enligt TM. Högre förstasiffra innebär högre torque (högre vridmoment) och klarar tyngre fjädrar men du får mindre bps (boll per sekund). Lägre siffra ger high speed (mer boll per sek men orkar inte lika kraftiga fjädrar).
Detta hade varit enklare om det inte varit så att det även finns det ett annat sätt att mäta utväxlingen på kugg, Nämligen att visa det med 100:100, 100:200 och 100:300. Detta är bara påhittade nummer och har inte lika mycket med verkligheten som de tidigare nämnda. De ska symbolisera utfallet av vridmomentet. 100:100 är normalt vridmoment (samma som ett 18:1 gear set). 100:200 är dubbelt vridmoment och 100:300 är "trippelt". Detta gäller alltså vridmomentet, inte att förväxla med ration. Alltså en 100:200 växling innebär INTE 32:1. utan snarare runt 22-23:1 och 100:300 runt 26-28:1. Detta är lite olika från tillverkare till tillverkare verkar det som.
Hoppas det har klarnat något för någon. Har jag missförstått så får ni gärna rätta mig.
Edit: Vill man räkna ut exakt ratio så bör man räkna efter formeln som HKGhost beskriver i kommenter #8 i länken ovan.
Angående Gear sets
Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
Hoppa till
- Generellt
- ↳ Om AirsoftSverige
- ↳ Om Airsoftbörsen
- ↳ Nyheter
- ↳ Allmänt om airsoft
- ↳ Nybörjare
- ↳ Artiklar
- ↳ Kontakt
- ↳ Airsoftlag och föreningar
- Evenemang
- ↳ Spel och andra evenemang