CYMA AK47S - Få bort vobbel på kolven

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
Bay Cat

CYMA AK47S - Få bort vobbel på kolven

Inlägg av Bay Cat »

Har en CYMA AK47S (CM-042S) som kolven vobblar rätt mycket på.
Den rör sig alltså på höjden och inte i sidled.

Finns det någon sätt man kan få den att sätta sig i position eller måste man leva med att den rör sig flera centimeter när den är i utfällt läge?

ministry

Re: CYMA AK47S - Få bort vobbel på kolven

Inlägg av ministry »

Superlimma tunna plastbitar där det blir utrymme mellan receiver och kolv?

Sånt som får göras ibland med kolvar och handguards.
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой

cowabunga

Inlägg av cowabunga »

För mig har det alltid funkat bra med eltejp men jag har aldrig haft flera centimeters vobbel :roll:

grimm

Inlägg av grimm »

Underfolders har alltid glapp i låsta lägen, det är en del av konstruktionen, en brist om man så vill. Även de riktiga vapnen har glapp i upp/ner-lägen. Vill du komma undan glapp i fällbara kolvar på en AK-variant får du titta på sidefolders, där jag skulle rekommendera rumänsk/östtysk kolv. De har minst benägenhet att glappa, och låter dej också använda siktesfästet även i infält läge då de viker åt höger sida.

Bay Cat

Inlägg av Bay Cat »

Borde kanske ha specificerat mer att det gäller i utfällt läge men det kanske är samma där.
Har skjutit en riktig AK47S vid två tillfällen och den glappade nog inte speciellt mycket i utfällt läge men det är ju riktiga prylar så...

grimm

Inlägg av grimm »

Läget spelar mindre roll då det är i sjävla låsningen glappet sitter. Det är inte mycket glapp, men det växer ju, ju längre en kolv är, så det känns mer än vad det är, om du förstår vad jag menar.

Jag har förvisso ingen erfarenhet av riktiga skjutvapen med underfolder, men alla rapporter jag någonsin läst, och det är rätt många, även recensioner av riktiga underfolders på youtube, talar om mer eller mindre glapp i kolvarna. Och min mekaniska kunskap talar också för att konstruktionen av de riktiga vapnen löper stor risk för glapp.

Kanske var det en relativt oanvänd bössa du sköt? I vilket fall som hellst så har definitivt airsoftbössorna glapp, i både utfält och infält läge. Vissa mer än andra. Min Real Sword Type 56-1 har cirka 1cm glapp i infällt läge, alltså avståndet mellan främre handtaget, och hur mycket kolven kan röra sej tills låset sätter stop. Jag frågade en kille från schweiz som äger en civil variant av type 56-1, och hans glapp är mer eller mindre identiskt till min airsoftreplika. Min gamla Kalash AKMS hade 1-2cm glapp i samma läge..

Bay Cat

Inlägg av Bay Cat »

Var lite snurrig där på kvällen men det var en "vikkolv" jag har skjutit och inget annat såg jag när jag började kolla bilder.

Däremot har jag klämt på en AK47S vid samma tillfällen och där står jag fast vid att det inte var speciellt mycket vobbel (Se citat nedan).
Men det är säkert som ni säger att det inte går att lösa speciellt enkelt eller bra.
Ska lägga upp en video/bild som visar på hur mycket det händer så får ni se om det är normalt eller inte :)

Damn thats one oldschool AK47 on the last pic, very rare and one of the first versions released.
Bild

grimm

Inlägg av grimm »

Alla kolvar viks ju, men jag antar att du menar en som viks åt vänster istället för underifrån då. De har mindre glapp än de underifrån.

Bay Cat

Inlägg av Bay Cat »

Ja precis, återkommer med video så det blir enklare att se om det är "normalt" eller inte.

Postaldude

Inlägg av Postaldude »

Jag personligen tror att du kommer få leva med det.

Min Real Sword Type 56-1 också en ak modell med fäll kolv den glappar cirka 1.5-2 centimeter i höjd.

Skriv svar