Med fokus på Well då eftersom de flesta frågor handlat om dessa.
På minussidan:
- Well har ingen gumibeläggning på kroppen såsom BAR-10. Kroppen är dessutom tillverkad i någon sprödare plast. Den har dock lite struktur och är inte så blank som den kan verka på bilder. Personligen tycker jag att den mattsvarta "syntetstocken" som förekommer på vissa modeller är ganska trevlig trots att den är plastig.
- Well-cylindern är dimensionerad lite annorlunda och har lite andra interna mått. Den är tillverkad av aluminium och är "klämd" (och eventuellt limmad) på bolthandtaget. Sprintarna som gör BAR-10 cylindern så tålig saknas alltså.
- Gummit längst bak på kolven är limmat men det går att ta bort med lite våld om man exempelvis vill fylla stocken.
- Fula gjutskarvar här och där och måndags ex är betydligt vanligare än hos BAR-10. Ofta rör det sig bara om småsaker men jag har fått vapen där ytterpipan varit felgängad och cylindern varit skadad.
- Något tyngre än VSR/BAR (inte nödvändigtvis en nackdel.)
- Eventuella kikarsikten som ingår är inte mycket att hänga i julgranen (fast de lämpar sig bättre som julgranspynt än som riktmedel). Kikarsiktet är heller inte belyst.
- Wells motsvarighet till BAR-10G inkluderar ingen ljuddämpare. End-cappen har heller inga gängor för montage av sådan.
- Well's VSR-kloner tar i stort sätt alla uppgraderingar på marknaden. Detta inkluderar tex. Hopuphus.
På plussidan:
- Well använder sig av två olika infästningar av mag catch/release som är helt överlägsna VSR. Hela mekanismen är fastskruvad i kroppen eller fastskruvad på hopophus-blocket beroende på modell. Man slipper alltså jaga borttappade fjädrar som flyger iväg vid demontering.
- Avtryckarbygeln är inte blank och plastig. Den är tillverkad av plast men matt.
- Den svarta färgen på metalldelarna betydligt trevligare och har lite textur. Vissa ex. kan dock vara lite dåligt målade.
- Skruvarna i kroppen är betydligt bättre och det finns inget behov av att byta ut dessa.
- De flesta modeller är kompletta med ett rail för bipod. Detta rail är vinklat och lämpar sig därför inte för lasersikte.
- Hopupen är lite bättre. Det finns fler "lägen" och sidoskruven är inte lika vanligt förekommande (baserar detta på två stycken Well jag äger)
- Jag har fått intryck av att metallen är bättre i reciever, ytter pipa mm. Säger detta med reservation men något bolthandtag har jag inte dragit av på en Well ännu.
- Betydligt lättare att hitta och generellt lite billigare.
- Något bättre prestanda out-of-the box.
- Förekommer i bland annat grön- och sandfärgad något jag aldrig sett hos BAR-10. De flesta Well-modeller finns även med riktig trästock. Detta kostar dock några hundralappar extra.
Slutsats:
BAR-10 lämpar sig bättre för high-end byggen där många komponenter ska bytas ut i och med att Marui-kompatiblitet i det närmaste kan garanteras. Stocken är dessutom trevligare. Well MBx seriern är bättre bössor ur lådan även om de känns lite mer 2xAA-made-in-china. En omgång med sandpapper, lite färg och utfyllnad av stocken gör underverk med en Well.
Någon med erfarenhet av båda modellerna får gärna fylla på med mer. Jag refererar till att ha ägt minst 4 vapen från varje tillverkare och en helt del mek med andras vapen.