Vsr-10/Bar-10 G-Spec DIY, trim, tips, tricks.

Skogsmulle

Vsr-10/Bar-10 G-Spec DIY, trim, tips, tricks.

Inlägg av Skogsmulle »

This is my rifle. There are many like it, but this one is mine.
Eller
Älskling, jag har köpt nya delar till min sniper så jag bäddar på soffan.

Hade denna på gamla forumet, har bara glömt lägga upp igen.

OBS. Detta är mina åsikter och mina egna slutsatser, håller du inte med eller tycker jag har helt fel så står det för dig OBS.

Kommer posta saker jag själv kommer på eller saker jag hittat på diverse sniperforum runt om som enkelt och effektivt förbättrar din Vsr-10/Bar-10

Har hittat enligt mig ett par bra saker som alla kanske inte tänker på, så här kommer lite tips och tricks för Vsr-10/Bar-10

En enda hel barrel spacer, detta är ju lättast på G-Spec (tror även L96 går att göra detta på) efter som pipan ej är konisk.

Hur Gör man?

Ta ett vanligt A4 papper och fäst vanlig klar tejp på båda kortsidorna, med klistret åt samma håll.

Rulla sedan på det på pipan, se till att du har tillräckligt med fritt utrymme fram på pipan så den kan åka in i toppen på outerbarrel.

Upprepa ett antal gånger(massor känns det som), du kanske måste klippa lite i pappret när du börjar närma dig rätt storlek, men det bör inte vara något problem.
Jag finjusterade de allra sista med att dra vanligt tunn genomskinlig tejp runt, fram och bak på "spacern".

Färdigt Resultat.

Ja här har vi då det färdiga resultatet med lite "dekal trim" för syns skull, är bara skriva ut nått på sista pappret i närmaste skrivare så får man spacern lite mer personlig.

Bild

Hemma gjorda cylinder glidringar.

Hur gör man?

Tag en helt vanlig 35mm foto burk.

Bild

Skär bort botten och mät ca 30mm från toppen av burken inkl kanten som håller locket och kapa här.
Tag bort lagom mycket för att setpin och sears ska kunna gå imellan.

Kanten som locket snäpper fast i passar ner i skåran där orginal ringen sitter.

Färdigt Resultat.

Bild

Samma sak går att göra på främre ringen, detta är dock lite mer komplicerat men inte allt för svårt.

Med dina nya glidytor får du en riktigt len och följsam boltaction, smörj med lite silicon spray eller fett om det behövs, din bolt som får betydligt mer stöd än tidigare vilket ger en rakare och enligt vad jag tror iaf, mindre slitsam cockingaction för cylindern.

Dämpning i cylindern

Har precis fått hem lite Sugru och testade göra en cylinderhuvuds dämpning av det, verkar funka, hållbarheten får vi se om ett par 100 skott.

Dämpningen tjänar 2 syften, dels bör ljudet bli mindre, men även slitaget på cylinder, pistong, cylinderhuvud.

Bild
Cylinderhuvudsdämpare av Sugru.

Sugru ErgoTrigger

Hade lite Sugru över efter allt var Sugruat, så lekte lite, blev både snyggt och skönt tycker jag, så låter det sitta.

Bild
Gjorde avtryckaren mindre kantig och fick lite bättre känsla tycker jag nog.

Airbrake, bra eller inte

Många tar bort sin såkallade airbrake till fördel för nån meter i sekunden mer. Skulle starkt råda att inte göra detta.

Airbrake på en laylax pistong, Kapas till önskad längd för minimal m/s ökning.

Bild

Geväret blir bland annat mer högljutt och du får en hårdare "smäll" när du avfyrar (läs mer slitage)

Trigger Group

Trigger group är avtryckar mekanismen och blir utsatt för troligtvis störst påfrestningar av alla delar i hela bössan.

Mitt råd är att uppgradera denna så snart du kan, antingen med nya sear, eller att föredra, en zero trigger. Framförallt om du har kraftig och uppgraderad fjäder.

Stock, Body, kropp etc. (Vad du nu vill kalla det.)

Här finns idag massor med olika val, personligen gillar jag svart orginal kropp, och den ABSOLUT bästa kroppen jag har känt på är JG Bar-10 G-Spec (vanlig kan vara samma, dock aldrig sett nån "live") Den har en gummerad utsida, som ger den en riktigt skön känsla.

Min stock är fylld med byggskum(låg expanderande) för att gör hela kroppen mer styv och stabil, samt tar bort det mesta av resonanslådan som den ihåliga stocken annars agerar som. (se bild)

Bild
Inte det vackraste i världen, men fyller sin funktion väldigt bra. Har sett folk använda allt från bomull, smält lim blandat med airsoft kulor i, etc etc. Endast fantasin sätter stopp här.

Förebygga att saker går sönder

Har inte kommit på så mycket här utan har 2 saker just nu.

1. Ta hand om sina saker, och serva de. Dra inte åt saker FÖR hårt, då detta oftast leder till gängpaj.

2. Och detta är DET viktigaste rådet jag kan ge alla, oavsett om du har 10.000kr uppgraderingar eller kör original.

LADDA KORREKT!!!!
Bild
LADDA KORREKT!!!!

Försök att alltid dra cylindern RAKT bakåt, detta underlättar genom att sätta tummen runt endcappen som på bilden.

I say no more about that!

Andra uppgraderingar som ökar prestanda, pålitlighet och precision. (Återigen mina personliga preferenser, finns andra märken och varianter av alla delar jag listar här under)

Bild

1. Upgraderad fjäder
2. Laylax PSS10 High Pressure Piston
3. PDI Raven 6.01 303mm(Kommer skaffa en 6.08 och testa bigbore snart)
4. Laylax PSS10 Zero Trigger (Kom ihop med pistongen)
5. PDI Hopup Chamber v.2 Har även en Laylax PSS10 Air Seal Chamber som blivit degraderad till att sitta i min Sar-10.
6. Reaps/A+ hopup gummi
7. Fyllningsmaterial för stock(tex smältlim, fog/bygg skum etc)
8. Tasco 3-9X56E Belyst rött och grönt med en 100mm sunshade.

Kommer snart(när ork och lust infaller)

- Hel "sleeve" till cylindern som "glidring"
- Kanske en vänster konvertering av en G-spec med co2 bolt.
- Vi ska testa måla en stock med Plastidip(För den gummerade känslan)

Dessa uppgraderingarna ger absolut inte en super sniper, men iaf en bra början. Än finns det MASSOR med tusenlappar till att slänga in i detta projekt(pdi receiver/ytterpips, smokey stock, etc etc)
Senast redigerad av 2 Skogsmulle, redigerad totalt 0 gång.
You Can't have Manslaughter Without Laughter!

Black Forest Group

Salami
СПЕЦНАЗ

Re: Vsr-10/Bar-10 G-Spec DIY, trim, tips, tricks.

Inlägg av Salami »

Mycket intressanta tips. Keep upp the good work

kimjoh560

Inlägg av kimjoh560 »

Bra guide, många kul idéer.

Bidrar med några tips :)

- Kapa inte airbraken.

Skruva i en stoppskruv. Om du har någon vill jag minnas att det är en m3, samma som PDI huset till VSR använder. Betydligt enklare att ångra sig då.

- Fyllning av stock

Modellera. Det är billigt, enkelt att ta bort och ger extremt stadig och solid känsla i stocken. Det går dessutom utmärkt att fylla ut hela stocken, även den främre delen. Vill du ha en mer permanent lösning kan du försegla leran med ett tunt lager glasfiberspackel eller liknande. Spraya lite svart färg över, tejpa över allt du inte vill ha spackel på och montera ihop bössan medan det härdar.

-Barrelspacer

Ta gamla hoppen och en gammal pipa. Skruva av endcappen/silencer adaptern och tejpa över baksidan på denna med el eller maskeringstejp. Med pipan och hop monterad i vapnet fyller du den med fogskum och skruvar i endcappen medan det sväller. En liten spacer av tejp eller dylikt framför hoppen förhindrar att skummet läcker ut på baksidan. Fogskum fäster dåligt på metall så spacern går att få ut med lagom mycket våld. Ett väldigt bra tips för BAR-10 ägare (Alltså inte BAR-10G). Där pipan är konisk och det är svårt att hitta spacer. Om den nya pipan (mot förmodan) är mindre i ytterdiameter än den gamla fungerar teflontejp/gängejp bra för att göra det 100% stumt.

- Byt främre och mittenskruven direkt.

Originalskruvarna är skräp och det kostar inte många kronor att byta. Jag föredrar Stjärn-modellen. Då slipper du använda 2 mejslar för att montera ned bössan. Använd en bågfil för justera till rätt längd. Storleken är m5. Beroende på val av skruv kan du behöva försänka hålen i stocken. Gör då det innan du kapar annars går skruvarna lätt in för långt.

- Porta cylindern.

G-modellen är uppåt vägarna feldimensionerad vad gäller pipans längd/volym och cylinderns aktiva volym. Portade cylindrar ger ökad utgångshastighet.

Länkar till en av Noobies guider där resultaten redovisas ganska tydligt (det finns en del annat kul G-spec relaterat där med):

http://www.airsoftretreat.com/forums/in ... ic=88662.0

För er som inte orkar läsa gav portning tillsist en ökning på ca 35 m/s.

Annars går det ganska lätt att fila upp endcappen på en BAR-10G/VSR-10 G-spec med en rundfil så att en 430mm pipa passar och döljs av ljuddämparen. Men även den är lite feldimensionerad vilket alla som testat 554mm pipa kan intyga ;)

- Magpuls.

Tillverka din egen av "sugru och. (Mitt nya favoritmaterial!) Sandpappra baksidan av magget litegrann för bättre fästyta. Behovet kanske inte alltid finns men vissa after-market mag kan vara riktigt jävliga att få ur.

- Dämpning i cylindern.

Bryt dig in i grannens volvo och skär loss en bit av golvmattan. Det tjocka gummit kan skäras till i lämpligt format. Om du ställer cylindern på högkant på spiselplattan en stund kan du skära med den (osäker på hur originalcylindern tål värme dock, jag gjorde detta med en rostfri cylinder). Det finns andra gummimaterial som också passar bra om du gillar din granne eller inte är kriminellt belastad. Musmatta till exempel.

- Nya glidringar till pistong.

Köp ett skärbräde på ikea. Skär ut en överdrivet stor cirkel. Borra ett hål i mitten och dra en skruv igenom med hjälp av en mutter på vardera sida. Fäst skruven i chucken på skruvdragaren. Du har nu en mini-svarv. Slipa mot ett sandpapper tills det passar i cylindern. Nästa steg är att fästa på pistongen men hur du går tillväga där beror på vilken pistong du har.

Det går att reparera gamla, repiga eller spruckna på samma sätt med hjälp av glasfiberspackel och samma makeshift-svarv.

Några kul idéer från mig, vissa testade andra har aldrig tagit sig från idéstadiet. Men de flesta är bra.. på pappret ;)
Lgt. Skalptagare

Skogsmulle

Inlägg av Skogsmulle »

Ny info, lägger denna bara så det inte ser ut som kimjoh pushade upp posten.
You Can't have Manslaughter Without Laughter!

Black Forest Group

Skriv svar