Re: Lagförslag: Civila automatvapen ska bort
Postat: sön feb 03, 2013 8:25 pm
Var i hennes svar till NonEx svar ser du att hon nämner att airsoft kommer undantas? Det enda hon skriver är att airsoft inte kommer påverkas. DU drar slutsatsen att det kommer finnas ett tillägg gällande effektbegränsade vapen (det tillägget finns redan). Att jag gissade rätt grundas på snart 5 års juridikstudier och snart två års praktisk tillämpning av juridik, men du är såklart mer kompetent inom området. Givet, jag praktiserar inom familjerätt och inte vapenlagstiftning och tolkning av denna så jag kan mycket väl ha fel. Men, jag tror att du kan fråga din juristvän om tolkningen av det här och få samma svar som jag gett.
Att du gissade fel beror på att du läser lagen rakt av, det fungerar inte i verkligheten. Man gör i lagen en distinktion mellan de båda typerna av vapen medelst just de undantag du så gärna framhärdar. De skillnaderna gör hela skillnaden i det här fallet, speciellt då portalparagrafen (§1) enbart består av kumulativa rekvisit och därmed inte lämnar något som helst skönsmässigt tolkningsutrymme i fråga om distinktion mellan olika vapentyper. Effektbegränsade vapen ÄR exkluderade från tillståndsplikt (återigen §1) och den exklusionen gäller igenom HELA Vapenlagen. Du är välkommen att diskutera portalparagrafens normativa värde med vilken jurist som helst (faktum är att jag rekommenderar dig att göra det), så kan vi ta tillämplighetsfrågan därifrån.
Läs förarbetet, som jag sagt tidigare, så framgår distinktionen och syftet med denna lag särskilt tydligt (proposition 1995/96:52).
Jag tror i grund och botten om att vi menar snarlika saker men hakar upp oss på teknikaliteter. Vi är båda överens om det görs en distinktion mellan tillståndspliktiga vapen och effektbegränsade vapen redan i §1 eller hur?
Det vi inte är överens om är den normativa implementeringsprocessen och dess vidd (eller avsaknad av vidd)?
Edit: Jag kan mycket väl ha bidragit till den här debattens längd genom att uttrycka mig aningen tvetydigt vid tillfällen, det ber jag om ursäkt för. Jag väljer dock att stå fast vid min tolkning av SFS 1996:67 tillsvidare men kan samtidigt hålla med om att du har en poäng med ditt synsätt. Jag tror dock, som jag nämnde tidigare, att du tillskriver portalparagrafen mindre vikt en den egentligen "förtjänar". Den paragrafen dikterar det normativa förhållandet mellan de olika kategorierna (eller underkategorierna) och är så vitt jag kan se tillämpbar fortgående genom Vapenlagen.
Att du gissade fel beror på att du läser lagen rakt av, det fungerar inte i verkligheten. Man gör i lagen en distinktion mellan de båda typerna av vapen medelst just de undantag du så gärna framhärdar. De skillnaderna gör hela skillnaden i det här fallet, speciellt då portalparagrafen (§1) enbart består av kumulativa rekvisit och därmed inte lämnar något som helst skönsmässigt tolkningsutrymme i fråga om distinktion mellan olika vapentyper. Effektbegränsade vapen ÄR exkluderade från tillståndsplikt (återigen §1) och den exklusionen gäller igenom HELA Vapenlagen. Du är välkommen att diskutera portalparagrafens normativa värde med vilken jurist som helst (faktum är att jag rekommenderar dig att göra det), så kan vi ta tillämplighetsfrågan därifrån.
Läs förarbetet, som jag sagt tidigare, så framgår distinktionen och syftet med denna lag särskilt tydligt (proposition 1995/96:52).
Jag tror i grund och botten om att vi menar snarlika saker men hakar upp oss på teknikaliteter. Vi är båda överens om det görs en distinktion mellan tillståndspliktiga vapen och effektbegränsade vapen redan i §1 eller hur?
Det vi inte är överens om är den normativa implementeringsprocessen och dess vidd (eller avsaknad av vidd)?
Edit: Jag kan mycket väl ha bidragit till den här debattens längd genom att uttrycka mig aningen tvetydigt vid tillfällen, det ber jag om ursäkt för. Jag väljer dock att stå fast vid min tolkning av SFS 1996:67 tillsvidare men kan samtidigt hålla med om att du har en poäng med ditt synsätt. Jag tror dock, som jag nämnde tidigare, att du tillskriver portalparagrafen mindre vikt en den egentligen "förtjänar". Den paragrafen dikterar det normativa förhållandet mellan de olika kategorierna (eller underkategorierna) och är så vitt jag kan se tillämpbar fortgående genom Vapenlagen.