Nybörjare söker råd
Re: Nybörjare söker råd
Personligen föredrar jag AR före AK.
Gillar hur den sitter i händerna. Speciellt med RIS. Gillar att jag kan ha vilka tillbehör jag vill, vart jag vill.
Snabbare magbyten också tycker jag. Trycker ut magget med höger pekfinger och med vänster hand tar jag det gamla och poppar i ett nytt.
Kan släppa magget i backen om det behövs och bara trycka i ett nytt.
Tycker att på AK:n är det bökigare.
Dom gånger jag meckat AK har jag föredragit AR. Gillar inte krånglet med triggern. Varför göra det så?
Däremot gillar jag att motorn i AK:n sitter fast i gearboxen. Lätt att testa utan att behöva sätta ihop hela bössan.
Säger inte att den ena är bättre än den andra, bara vilken jag själv föredrar.
Gillar hur den sitter i händerna. Speciellt med RIS. Gillar att jag kan ha vilka tillbehör jag vill, vart jag vill.
Snabbare magbyten också tycker jag. Trycker ut magget med höger pekfinger och med vänster hand tar jag det gamla och poppar i ett nytt.
Kan släppa magget i backen om det behövs och bara trycka i ett nytt.
Tycker att på AK:n är det bökigare.
Dom gånger jag meckat AK har jag föredragit AR. Gillar inte krånglet med triggern. Varför göra det så?
Däremot gillar jag att motorn i AK:n sitter fast i gearboxen. Lätt att testa utan att behöva sätta ihop hela bössan.
Säger inte att den ena är bättre än den andra, bara vilken jag själv föredrar.
Jag tycker att en grupp som är bekanta med AR- eller AK-basen ska ta och sätta sig på skype eller nåt och konstatera två listor med fördelar och nackdelar med de olika systemen. Och jag tycker att de skall sorteras så här:
- Punkter där AK/AR är överlägsen och inte är upp till tolkning. Exempelvis: fler tillbehör till AR, medan V3 aldrig spricker.
- Punkter som är upp till tolkning. Exempelvis: vinkeln på 47-kolven, stanagmagasinen, bufferttub, avtryckaren i en V3, osv osv.
Tills det finns en ordentlig sammanställning av detta med tillräcklig information till den frågande så känner jag inte att en massa åsikter hit och dit om detta på ASS leder nånvart längre. Jag kan gå in och gapa om hur kass en M4 är, och vissa kommer att tro mig och vissa inte, samtidigt som nån gör det samma om AK, och den som frågar kommer inte att vara säker på vad som är rätt oavsett.
- Punkter där AK/AR är överlägsen och inte är upp till tolkning. Exempelvis: fler tillbehör till AR, medan V3 aldrig spricker.
- Punkter som är upp till tolkning. Exempelvis: vinkeln på 47-kolven, stanagmagasinen, bufferttub, avtryckaren i en V3, osv osv.
Tills det finns en ordentlig sammanställning av detta med tillräcklig information till den frågande så känner jag inte att en massa åsikter hit och dit om detta på ASS leder nånvart längre. Jag kan gå in och gapa om hur kass en M4 är, och vissa kommer att tro mig och vissa inte, samtidigt som nån gör det samma om AK, och den som frågar kommer inte att vara säker på vad som är rätt oavsett.
Jobbar på Röda Stjärnan
Just nu så är det mest åsikter om vilken som är bättre än den andra, så att nån som är ny ska kunna välja.
Eller egentligen inte ens vilken som är bättre eller sämre, mer vilken föredrar du före den andra...
Det bästa skulle nog vara att testa spela ett par spel med olika bössor och bestämma sig efter det. Att bara klämma och känna ger inte så mycket tycker jag.
Det är ändå så att när det gäller som man ska ha en bössa som man trivs med och är bekväm med. En bössa man trivs att skjuta med, hantera, ladda om, längd, vikt osv.
Vad alla andra säger säger inte så mycket egentligen...
Det är vad jag tror iaf...
Eller egentligen inte ens vilken som är bättre eller sämre, mer vilken föredrar du före den andra...
Det bästa skulle nog vara att testa spela ett par spel med olika bössor och bestämma sig efter det. Att bara klämma och känna ger inte så mycket tycker jag.
Det är ändå så att när det gäller som man ska ha en bössa som man trivs med och är bekväm med. En bössa man trivs att skjuta med, hantera, ladda om, längd, vikt osv.
Vad alla andra säger säger inte så mycket egentligen...
Det är vad jag tror iaf...
Nä den delen kan man ju inte göra något åt, men jag menar mer den tekniska biten. Den biten som man "borde kollat upp innan" :3
Jobbar på Röda Stjärnan
-
Min kompis hade en M4A1 med plastkropp från dboys. f*n vad den ska låsa sig och spricka överallt. Den låste sig, och min kompis skickade tillbax till vapenbutiken som ansåg att felet var en plastbit som blockade pistongen. Fint tänkte vi, problemet löst. Fast nej.Jag vet inte hur många gånger boxen låst sig efter det. Sen så sprack ringarna som håller samman lowern med uppern, och handguard capet. Enda gången jag är missnöjd med vapenbutiken. Detta resulterade i att kompisen istället köpte en m4 i fullmetall. Funkar utmärkt. Jag har en ak med plastkropp. Någonting sprucket eller trasigt på den? Nepp.
Seid ihr das Essen? Nein, wir sind der Jäger!
Min kompis köpte en bil. Den gick sönder. Han lagade den. Funkade ett tag. Sen bytte han bil. Funkar perfekt.
Jag har en annan sorts bil. Alltid funkat jättebra.
Typ...
Jag har en annan sorts bil. Alltid funkat jättebra.
Typ...
+1 frost
Det funkar liksom inte med enstaka exempel. Min första bössa var en kinaklons-AK och den fick jag aldrig att funka, riktigt värdelös, och när jag sålde den hade nästa ägare sönder precis allt på den samma dag för den var potmetal. Sen dess har 9/10 av mina bössor varit kinaklons-AK's och alla har varit underbara. Man kan inte gå på enstaka erfarenheter.
Det funkar liksom inte med enstaka exempel. Min första bössa var en kinaklons-AK och den fick jag aldrig att funka, riktigt värdelös, och när jag sålde den hade nästa ägare sönder precis allt på den samma dag för den var potmetal. Sen dess har 9/10 av mina bössor varit kinaklons-AK's och alla har varit underbara. Man kan inte gå på enstaka erfarenheter.
Jobbar på Röda Stjärnan
-
Nej jag vet hans nya m4 funkar bra en tredje m4 jag testat likaså. Det jag ville komma fram till var liksom att m4or är mer "känsliga". Kanske inte gör så stor skillnad i metall men i plast. Har ak nån liten smal grej som kan gå av och dela kroppen i två delar? Har ak nån lättpajad grej som kan spricka och göra så att man inte får på handguardet? Detta har jag aldrig sett hända med en metall m4 dock. Måste ha vart nån skitplast på den m4an.
Seid ihr das Essen? Nein, wir sind der Jäger!
Om vi pratar billiga nu, alltså potmetal och neråt, så kan AK vara riktigt hemska också.
På TM:
Sladdriga eldväljare
Glappa kolvar
Manöverhandtaget är jätteskört på alla AK
Feldimensionerad magasinhake/olikdimensionerade magasin
Mycket skör infästning för pipan (liten grå grej i hård trolldeg typ)
Sammma sköra metallblandning i alla eldväljardelarna innanför receivern.
Kablar ligger ofta klämda i receivern
Min kompis tappade/släppte mitt TM-bygge med King Arms-kropp på stenunderlag från under 30cm och den gick i tre delar, t.o.m. kolven gick av.
Alla underfold-kolvar glappar
På VFC, mycket av det ovan och:
De flesta kolvlås mycket sköra och säljs på många stället som reservdel
Dåligt nitade kroppar på cymas nyare modeller.
"stamped receiver"-kropparna i potmetal spricker gärna.
Ofta dåliga gängor på ytterpipa
På TM:
Sladdriga eldväljare
Glappa kolvar
Manöverhandtaget är jätteskört på alla AK
Feldimensionerad magasinhake/olikdimensionerade magasin
Mycket skör infästning för pipan (liten grå grej i hård trolldeg typ)
Sammma sköra metallblandning i alla eldväljardelarna innanför receivern.
Kablar ligger ofta klämda i receivern
Min kompis tappade/släppte mitt TM-bygge med King Arms-kropp på stenunderlag från under 30cm och den gick i tre delar, t.o.m. kolven gick av.
Alla underfold-kolvar glappar
På VFC, mycket av det ovan och:
De flesta kolvlås mycket sköra och säljs på många stället som reservdel
Dåligt nitade kroppar på cymas nyare modeller.
"stamped receiver"-kropparna i potmetal spricker gärna.
Ofta dåliga gängor på ytterpipa
Jobbar på Röda Stjärnan
@skepparn .... Meen min kompis Aeg++ ak46 beta draguunov i plast och plywood har aldrig strulat du har fel. .. Du prickade fan det mesta där.@alla Vad sägs om att droppa ar vs ak debatten .
CTR EP3 Championship White, nuff said