Vilket spel skall jag välja?
-
Re: Vilket spel skall jag välja?
Men lumpen är lumpen och Airsoft är Airsoft, två HELT olika saker, i min mening.
Just SSMG´s spel är det mycket rollspelande i, iaf sist jag var med på ett av deras spel och KAN man sätta in sig i rollen som en annan så kan det bli helt otroligt bra, men har man inte det där lilla extra självförtroendet att bjuda lite på sig själv så kan det ibland kännas som om alla lajavare är ett gäng skådisar från Nya tider eller likande serie. Vissa gillar det, andra förstår sig inte på det. Gilla läget helt enkelt
Just SSMG´s spel är det mycket rollspelande i, iaf sist jag var med på ett av deras spel och KAN man sätta in sig i rollen som en annan så kan det bli helt otroligt bra, men har man inte det där lilla extra självförtroendet att bjuda lite på sig själv så kan det ibland kännas som om alla lajavare är ett gäng skådisar från Nya tider eller likande serie. Vissa gillar det, andra förstår sig inte på det. Gilla läget helt enkelt
At the going down of the sun
and in the morning,
We will remember them
QoT - Never there, always expected!
and in the morning,
We will remember them
QoT - Never there, always expected!
- Twist
- Sysop
- Lag / förening: Disposable Heroes
- Aktiv sedan: 2001
Vartenda skott som träffar i airsoft är ett skendödande. Om det är ok att låtsas vara en soldat som dödar andra soldater så borde det vara ok att låtsas vara en soldat som låtsas döda andra soldater också. Annars är ens värderingar helt skeva IMO.
Det vi gör är en lek, varken mer eller mindre. Vissa gillar att leka på en nivå, andra på en annan, och det är ok. Vad som däremot inte är ok är att döma och provocera, så sluta med det.
Det vi gör är en lek, varken mer eller mindre. Vissa gillar att leka på en nivå, andra på en annan, och det är ok. Vad som däremot inte är ok är att döma och provocera, så sluta med det.

Berget bör undvikas om du gillar milsim i samma anda som Pandion för att det är ett enormt söndagsspel och spelmässigt ljusår ifrån vad jag kallar milsim. SSMG detsamma, fast ännu större tomteverkstad än Berget. Inget ont om de som gillar dessa spel, men det är inte vad jag kallar milsim och inte den typ av spel jag uppskattar som spelare.
Ok, det var osmidigt uttryckt av mig och jag ber om ursäkt om det var någon som tog illa vid sig. Men jag kan inte hur jag än försöker hitta någon förståelse eller respekt för skenavrättningar. Kan man inte se skillnad på dem och andra typer av krigshandlingar (eller låtsaskrigshandlingar) så tycker jag att DET är ett tecken på helt skeva värderingar. Och där är vi.
Jag är lite förvånad över responsen, bortsett från reaktionerna på mitt ordval som jag har förståelse för. Jag hade föreställt mig att det jag såg på klippet var en isolerad företeelse av omogna ungdomar som gjorde något olämpligt. Oroväckande.
Men tack för alla tips och åsikter om spel! Jag skall pröva de jag tycker värda att pröva och säkert hitta rätt till slut.
Jag är lite förvånad över responsen, bortsett från reaktionerna på mitt ordval som jag har förståelse för. Jag hade föreställt mig att det jag såg på klippet var en isolerad företeelse av omogna ungdomar som gjorde något olämpligt. Oroväckande.
Men tack för alla tips och åsikter om spel! Jag skall pröva de jag tycker värda att pröva och säkert hitta rätt till slut.
Mitt tips är att prova alla typer av spel, även de med zombies och sånt.
Även om du ändå inte gillar några typer av spel så är du visare med vilka speltyper du gillar.
Även om du ändå inte gillar några typer av spel så är du visare med vilka speltyper du gillar.

Om man i sin roll på milsimet är en ond krigsförbrytare eller en taliban så skulle det ju kunna vara korrekt att avrätta oliktänkande. Skulle vara en rolig upplevelse att bli kidnappad av talibaner, känna stress och försöks fly. Men slutligen hamna på en avrättnings film.
- Twist
- Sysop
- Lag / förening: Disposable Heroes
- Aktiv sedan: 2001
+1 på catachan. Har man redan gått över den filosofiska gränsen som det innebär att gestalta en soldat eller krigsbrottsling och söker realism är det lite sent att moralisera. Om det är ok på film så är det ok på spel, som ju också är en fiktion.Det betyder inte att man tycker att det är ok i verkligheten.
Jag är för övrigt pacifist men ser inte konflikten mellan att vara det och att spela airsoft. Jag hyllar inte krig, tortyr eller andra hemskheter. Jag leker hjälte eller skurk och utmanar mina värderingar. Det är min rätt som vuxen, icke våldsam och filantrop att göra det så länge ingen annan mår dåligt av det anser jag. Om någon störs av en film eller bild så kan de titta bort. Det rör mig inte i ryggen. Om någon på plats däremot känner obehag har jag gjort fel, men det har aldrig hänt eftersom jag bara leker med folk som är med på det.
Gillar du inte vissa saker som förekommer på vissa spel så åkpå ett annat. Svårare är det inte. Men tacka inte ner på andra och antyd att det är något fel på dem för att de är så säkra i sina humanistiska värderingar att de klarar av att spela sina diametrala motsatser. Något som du uppenbarligen själv inte tror dig kunna.
Jag är för övrigt pacifist men ser inte konflikten mellan att vara det och att spela airsoft. Jag hyllar inte krig, tortyr eller andra hemskheter. Jag leker hjälte eller skurk och utmanar mina värderingar. Det är min rätt som vuxen, icke våldsam och filantrop att göra det så länge ingen annan mår dåligt av det anser jag. Om någon störs av en film eller bild så kan de titta bort. Det rör mig inte i ryggen. Om någon på plats däremot känner obehag har jag gjort fel, men det har aldrig hänt eftersom jag bara leker med folk som är med på det.
Gillar du inte vissa saker som förekommer på vissa spel så åkpå ett annat. Svårare är det inte. Men tacka inte ner på andra och antyd att det är något fel på dem för att de är så säkra i sina humanistiska värderingar att de klarar av att spela sina diametrala motsatser. Något som du uppenbarligen själv inte tror dig kunna.

Twist, det där kan vara något av det bästa jag någonsin läst på airsoftsverige:)
Testa så många spel på så många platser med olika med och motspelare för att hitta vad som passar dig. Änvänd alltid skydd och ha respekt för alla du möter. Dessa råd gäller för övrigt inte bara airsoft. 

Lustigt Twist, det var exakt samma argument som jag använt för att förklara hur jag kan ägna mig åt det här för vänner och anhöriga. Tills det kom ett klipp med en skenavrättning. Då har jag ingen förklaring att möta deras och mitt eget äckel med. Det finns alltid gränser, när de inte finns längre blir det alltid vidrigt, oavsett vad man pysslar med. Och argumenten blir ofelbart "amen om DET är ok så måste ju DET också vara ok". Vilket det inte alltid är. Det är bara ett omoget nürnbergförsvar. Men visst, det står mig fritt att inte delta. Och att säga till. Så nu är det gjort.