Tyska sektionen - Infanterie Zug

Snuffegull

Re: Tyska sektionen - Infanterie Zug

Inlägg av Snuffegull »

De användes kriget ut, inte i jättestor utsträckning dock. Att de slutade med detta 43 för att det fanns tillräckligt nya hjälmar så det räckte är inte riktigt hela sanningen, de hade stora problem med logistiken mot slutet av kriget, att få ut nya hjälmar till trupp vara lättare sagt än gjort. Det är därför massor med hjälmar samlades upp, (bland annat från stupade) och renoverades i fältdepåer. Så kallade "re-issues". Detta förekom också på lite större skala på hemmaplan, där de renoverades i fabriksmiljöer.
Överblivet lager med WW1 hjälmar uppgraderades mellan 40-43 till stridsdugligt skick, de fick samma M31 zink liner och hakrem som de nya hjälmarna, och målades fältgrå med struktur och singeldekal enligt gällande reglemente. 43 slutade man helt med att sätta dekaler på alla hjälmar, men undantag för polisen osv.

Däremot förkrigs "transitional" M16-M18 målade äppelgröna med dubbeldekal, var nog näst intill icke existerande sent i kriget. ;)
Många av dessa vart också uppgraderade till senaste specifikation.

Jag är långt ifrån en expert på området, men är väldigt intresserad av just hjälmar, och läser på en hel del inom området :P

Japp Köhler, jag har resten av gasutrustningen med, dock var detta inget som förvarades i burken, utan i jackfickorna, jag kan ta nån bild på de grejerna sen :)

Köhler

Inlägg av Köhler »

Tack för svaret på det Snuffegull! Har inte allt för bra koll på just gasmask och tillbehör ;)
PANZERGRENADIERE!

Snuffegull

Inlägg av Snuffegull »

Kass bild men ändå, här är det övriga gasskyddet, dessa användes för att behandla hudskador orsakat av gas. Och Linserna igen ;)
Bild
Masken köpte jag från Lomax militaria, på eBay, han har ett par stycken M38 gummimasker ute nu såg jag.

Köhler

Inlägg av Köhler »

Trevligt!
Hur är det med filtrena till gasmaskerna, har hört att de innehåller asbest? Stämmer detta?
PANZERGRENADIERE!

Terry-hair

Inlägg av Terry-hair »

Äger tyvärr inte en M18 eller hjälm över huvudtaget. Undrade dock mest för jag tycker M18 är ¨tuffare¨ samt kunde användas till WW1 gear !
( Om nån skulle få för sig att arra ett sånt spel ;) )

Snuffegull

Inlägg av Snuffegull »

Det hade inte funkat till både WW1 och WW2 ändå, då det ända som var lika var själva hjälmskalet, resten var uppgraderat under WW2 :)

Köhler

Inlägg av Köhler »

Ahh då förstår jag!
PANZERGRENADIERE!

21stIPC

Inlägg av 21stIPC »

Ja det stämmer att gasmask filterna innehåller asbest. Om de är orginal vill säga.

Mvh

P.S
Mycket trevlig tråd.
Oberoende till namn och Oberoende till naturen

21st IPC

KingPanda

Inlägg av KingPanda »

Finna det en bra sida där man kan se vilka uniformer som bars av Waffen-SS, Panzergrenadier osv.. ?

Köhler

Inlägg av Köhler »

Jag har själv inte hittat någon som är spot on med en lista över det du söker. Men dessa länkar kan vara en hjälp på traven.
Annars finns det lite att läsa om här på forumet ifall du leter lite :) Har du läst någonting om tyska soldater och deras utrustning sen innan?
Är du intresserad främst av WSS Panzergrenadier?

http://www.panzergrenadier.net/forum/
www.feldgrau.com
www.dererstezug.com
http://www.die-freiwilligen.pl/
http://www.3kompanie.org/
PANZERGRENADIERE!

Skriv svar