Ta träff från Sniper / enstaka skott
Re: Ta träff från Sniper / enstaka skott
OP Snackar ju om ett scenario, och han nämner inget om att det är en specifik del i utrustningen som hindrat honom från att märka av träff... ?
"Daddy, what happens when you die?" "Erhm.... son.... you go into respawn"
"Pain is temporary, chicks dig scars"
-
Tycker det är lite tråkigt att det måste bli utrustningshäxjakt grundat i ett väldigt litet problem. Som sades ovan så är nog sömnbrist och hunger vanligare anledningar till att man missar en träff än ett par ComTacs eller en plate carrier. Visst, det skulle väll kunna hända att en sniper avlossat ett skott som träffat mig på ett olyckligt ställe precis när jag klivit genom ett buskage vilket gjort att lurarna klippte båda ljuden snarlikt. Å andra sidan lär en monolur (tex swimmer) göra det ännu svårare att höra då de helt saknar ljudförstärkning.
Skall dessa då plötsligt förbjudas? Skall då kanske alla gnälliga motorer, oshimmade lådor och högRoF-lösningar också uteslutas för att alla ska vara med på träffar när de uppstår? Som tidigare postare påpekade så är det ju mänskligt att fela, och att plötsligt förbjuda allt som teoretiskt sett kan ha negativ effekt på träfftagandet går rakt mot airsoftens identitet. Är det då inte bättre att de som är så vansinnigt rädda att en träff missas vänder sig till paintball istället?
Nej, jag tror att lite uppmärksamhet, och att för all del visa dykartecken är en utmärkt metod för att underlätta träfftagande av enskilda skott.
(detta skrevs från en mobiltelefon vilket är lite ovant för mig, ber om ursäkt för eventuellt osammanhängande meningar eller " kort ton")
EDIT: Markant minskar förmågan att ta träff? Marginellt/försumbart är nog lämpligare ordval...
Skall dessa då plötsligt förbjudas? Skall då kanske alla gnälliga motorer, oshimmade lådor och högRoF-lösningar också uteslutas för att alla ska vara med på träffar när de uppstår? Som tidigare postare påpekade så är det ju mänskligt att fela, och att plötsligt förbjuda allt som teoretiskt sett kan ha negativ effekt på träfftagandet går rakt mot airsoftens identitet. Är det då inte bättre att de som är så vansinnigt rädda att en träff missas vänder sig till paintball istället?
Nej, jag tror att lite uppmärksamhet, och att för all del visa dykartecken är en utmärkt metod för att underlätta träfftagande av enskilda skott.
(detta skrevs från en mobiltelefon vilket är lite ovant för mig, ber om ursäkt för eventuellt osammanhängande meningar eller " kort ton")
EDIT: Markant minskar förmågan att ta träff? Marginellt/försumbart är nog lämpligare ordval...
The Ammunition Magician
Development Team 6 - Group XIV
-Task Force Insomnia
Development Team 6 - Group XIV
-Task Force Insomnia
Det är ingen häxjakt utan en högst rimlig frågeställning. Hur långt kan man då dra det? Skulle det då vara okej för mig att köra heltäckande ghillie och comtacs även om jag vet om att mina möjligheter att registrera träffar utanför mitt synfält blir högst begränsat?
Träfftagandet är airsoftens akillesäl och det måste finnas en balans även i gearväg. Jag tycker personligen att en ciras/ghillie/motsvarande + comtacs hämmar ens upfattningförmåga för mycket för att det ska vara en godkänd setup men jag förstår att många av er amerikanare ser dessa detaljer som mer eller mindre vitala i er utrustning och jag inser att motståndet kommer bli hyffsat kompakt.
Träfftagandet är airsoftens akillesäl och det måste finnas en balans även i gearväg. Jag tycker personligen att en ciras/ghillie/motsvarande + comtacs hämmar ens upfattningförmåga för mycket för att det ska vara en godkänd setup men jag förstår att många av er amerikanare ser dessa detaljer som mer eller mindre vitala i er utrustning och jag inser att motståndet kommer bli hyffsat kompakt.
Absolut inga problem att registrera träffar på min 6094 eller MarCiras även med Sordin dual coms över öronen.. Det brukar smacka till ganska bra. Har dessutom ihåliga fake sapi plattor i västarna vilket jag vill tro bidrar till högre ljudnivå på träffarna 

-Skickat från min brödrost-
håller med goreplay här, jag kör oftast stora västar där träffar inte känns helt, men det märks i form av att det låter i plattorna.
tycker restriktion av gear är helt oacceptabelt, det är en del av hobbyn.
för att svara på OP:
det beror helt på omständigheter, hur långt fram du är, går du INNE i ett snår eller där det finns grenar som sticker ut, då finns det möjlighet att det bara var någon gren eller något.
tycker restriktion av gear är helt oacceptabelt, det är en del av hobbyn.
för att svara på OP:
det beror helt på omständigheter, hur långt fram du är, går du INNE i ett snår eller där det finns grenar som sticker ut, då finns det möjlighet att det bara var någon gren eller något.
We strike from the shadows.
Jag är 12år, jag lovar.
Jag är 12år, jag lovar.
Under mina ~6-7 år inom airsoft så har jag, än så länge, aldrig haft problem med träfftagande, så vitt jag vet så har jag aldrig missat det, har aldrig kört i ghillie så där kan jag inte uttala mig, men mina sordins har aldrig dolt träffarna IAF.
Att börja med gear restriktion känns som att verkligen ta det för långt, då sitter jag hellre helt stilla och snällt väntar på ett till skott om jag är osäker.
Att börja med gear restriktion känns som att verkligen ta det för långt, då sitter jag hellre helt stilla och snällt väntar på ett till skott om jag är osäker.
"Daddy, what happens when you die?" "Erhm.... son.... you go into respawn"
Jag håller helt med, sitt still och och invänta ytterligare träff. Har också varit med om tillfällen där jag varit tveksam till om jag blivit träffad och då börjat se mig omkring efter sniper eller tecken på att det faktiskt fanns en skytt därute. Sen är jag ioförsig anhängare av skolan att hellre ta en träff för mycket än en för lite.
Osäker på om det ens behövs ett specialtecken för det, ser man lite förvirrad ut brukar det komma en kula till.
Jag förstår problemet Sport undrar över, men samtidigt är pyroteknik en rätt stor del av hobbyn och många av oss är rädda om hörseln. Då är ComTacs och andra hörselskydd bra att ha, trots att de eventuellt påverkar hur man uppfattar träffar med hörseln. Att de ser "tacticool" ut är en sak, men de har ju faktiskt ett säkerhetsrelaterat syfte med.
Säkerhet > träfftagande. Annars kunde vi lika gärna sluta med skyddsglas, ingen lär ju missa en träff i pupillen. Och det inser ni alla att det är inte rimligt.
Jag förstår problemet Sport undrar över, men samtidigt är pyroteknik en rätt stor del av hobbyn och många av oss är rädda om hörseln. Då är ComTacs och andra hörselskydd bra att ha, trots att de eventuellt påverkar hur man uppfattar träffar med hörseln. Att de ser "tacticool" ut är en sak, men de har ju faktiskt ett säkerhetsrelaterat syfte med.
Säkerhet > träfftagande. Annars kunde vi lika gärna sluta med skyddsglas, ingen lär ju missa en träff i pupillen. Och det inser ni alla att det är inte rimligt.
-
Japp, dykartecknet var faktiskt en bra idé. Kan ju bli lite väl mycket att ta mitt inlägg till det extrema, det var ju inte meningen. Om man måste genom ett tätt buskage och det låter vilt när man forcerar så får man väl lösa situationen på bästa sätt. Men det är ju långt ifrån varje gång i situationen som tråden beskriver som vegetationen runt om är sådan, därför står jag ganska fast kvar bakom mitt inlägg med detta tillägg. Vårda de andras spel såväl som ens eget.
Le Gradovic: Lugna dig lite, låter som att du tar åt dig av det som skrivs. Tror inte det är menat så, ingen har sagt att nått ska förbjudas utan det var du som tolkade det som så. När Ventorp skriver "ska de bäras då?" menar han på spelarens ansvar att hantera spelet på rätt sätt. Frågan är ju vilket som är mer rätt, att folk ska få ha allt dom tycker är rätt eller att spelet försämras.
En liten tanke som jag ställde mig nu var att om man kan trösta sig själv (som prickskytt alltså) med det faktum att alla personer som blir skjutna i verkliga livet ofta inte dör av den första kulan utan enbart såras.
Le Gradovic: Lugna dig lite, låter som att du tar åt dig av det som skrivs. Tror inte det är menat så, ingen har sagt att nått ska förbjudas utan det var du som tolkade det som så. När Ventorp skriver "ska de bäras då?" menar han på spelarens ansvar att hantera spelet på rätt sätt. Frågan är ju vilket som är mer rätt, att folk ska få ha allt dom tycker är rätt eller att spelet försämras.
En liten tanke som jag ställde mig nu var att om man kan trösta sig själv (som prickskytt alltså) med det faktum att alla personer som blir skjutna i verkliga livet ofta inte dör av den första kulan utan enbart såras.
Jag har inte förespråkat att vi ska förbjuda något, inte heller att folk ska sluta använda hörselskydd. Jag använder själv comtacs när det är nödvändigt. Det ända jag invänder emot är att om man har svårt att höra träffar i sina comtacs så borde man själv ta det ansvaret att välja en enklare rig där man åtminstone har en möjlighet att känna träffarna.