Sida 3 av 7

Re: Bamse - Framtidens granat

Postat: tis feb 11, 2014 8:32 pm
av Haiden
Skulle vara schysst med orange pulver, så de blir en tydlig markering med ett jättepuff vart den exploderar, lättare att veta om man ska tex hålla koll på avstånd om den exploderar bakom ryggen så när man vänder sig om har man en liten hum iaf om vart den kanske exploderade :)

Re: Bamse - Framtidens granat

Postat: tis feb 11, 2014 9:31 pm
av Bay Cat
Tycker detta verkar riktigt intressant!

I övrigt tycker jag markeringen skall va lite som när Mr Bean målar om sitt rum fast med orange-pulverfärg. Gärna om man kan få med en torkad ärta eller två så man riktigt märker att den smällt. Det är jätte bra om någon står i dörren påväg in i ett rum och försöker smita ut för då får man färg på uniformen, eller handen. Annars om det inte blir så bra om detta skapar mycket merarbete i produktionsfasen så kan man ju alltid se till att alla spelar efter "standard" granatregler.

Säkring hade varit najs också om man trillar eller slår bössan eller dylikt mot den. Olyckor händer så lätt. :)

Re: Bamse - Framtidens granat

Postat: tis feb 11, 2014 9:45 pm
av Da vinci
Finns dessa till M80tr minan som redan är anpassade för CO2.
http://www.ebay.com/itm/M80-land-mine-s ... 1122671795

Dom kan nog anpassas till något bra.

Re: Sv: Bamse - Framtidens granat

Postat: tis feb 11, 2014 10:48 pm
av Nitisk
Det svåra verkar vara att arrangörer inte vill godkänna Bamsen i rädsla för hörselskador.

De två jag har hört av mig till i Skellefteå vill inte ha den på sina CQB-spel. Och det är ju just i cqb man vill kunna använda den.

Re: Bamse - Framtidens granat

Postat: tis feb 11, 2014 11:02 pm
av Bagpipe
Frågan är ju hur högt den smäller?

Pyro smäller ju ganska högt (Delendams mega granater smäller mer än bara lite ;) )

Finns en gratis app (iaf på AppStore) som heter Buller från Arbetsmiljöverket, vore lätt att testa ett par och på så sätt få fram ett högsta värde.

Själv spelar jag alltid cqb med kåpor, vilket alla kanske borde?

Re: Bamse - Framtidens granat

Postat: tis feb 11, 2014 11:04 pm
av ak5c
Så är det med nya saker tills arrangörer får en i handen och får testa den men vist det är så att olika membran har olika brottstyrka och då olika ljudnivåer på smällarna men jag tror inte att det är något problem då pyro och Thunder B granater används.

Re: Bamse - Framtidens granat

Postat: tis feb 11, 2014 11:48 pm
av Rufs
Hej!

Haha, denhär tråden spretar åt alla håll.

Eftersom så många både här och i utlandet verkar intresserade av säkringen
så ska jag nog fixa fram beskrivningen av den.

Att stoppa pulver i bamsen går alldeles utmärkt, talkpulver är speciellt
bra, men det är knappt värt besväret. En pyroteknisk granat ser man
inte heller när den briserat, och det har fungerat bra i alla år. Utomhus
kanske det kan vara värt, men inhomhus blir det mest skitigt.

Och arrangörer som tar ställning, två dagar efter att de kanske hört talas
om den via en skum tråd och en luddig film på internet? hoho. Oavsett vad
de hade tagit för beslut så hade det varit fel att ta ställning.

Tillåter arrangören pyro så bör de acceptera Bamse, de låter i princip lika mycket.

Re: Bamse - Framtidens granat

Postat: ons feb 12, 2014 12:14 am
av Kether
Vi som arrangerar under Airsoft Adventures tycker granaten verkar fiffig och ser gärna att den testas på våra spel framöver.

Re: Bamse - Framtidens granat

Postat: ons feb 12, 2014 8:59 am
av Erka
Riktigt roligt med innovationer som denna!


Har du lust att slänga upp fler/bättre bilder?
Det är lite svårt att se i filmen.
Har tänkt ge mig på ett försök. :)

Re: Bamse - Framtidens granat

Postat: ons feb 12, 2014 9:18 am
av Ducky
Vi (Flashpoint Event) tillåter inte rena knallgranater på våra spel, och den här granaten verkar fylla ungefär samma spelmekaniska funktion så den faller således under samma förbud. Dels på grund av ljudnivå men även för att de inte levererar fysiska träffar och lämnar alldeles för mycket rum för tolkning. Dock så får andra grupper som arrangerar spel på våra områden ta egna beslut.