Dreamarmy fjäder

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
kenshin

Re: Dreamarmy fjäder

Inlägg av kenshin »

måste nog hålla med om att dreamarmy fjädrarna har en tendens att tappa effekt.
min bössa cronade 97-98 när jag stoppade i en 90 fjäder. perfekt tyckte jag, nu ett par veckor senare så cronar den 85-88..

ohman

Inlägg av ohman »

Ser du till att du inte lämnar bössan med spänd fjäder när du lägger undan den? De flesta fjädrar tappar spänst om man lämnar dem spända.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

kenshin

Inlägg av kenshin »

det är en ics :)
men svar på din fråga ja jag ser till att den är i slappt läge

rnygren

Inlägg av rnygren »

Vill inte klanka ner på Dream Army, men kan lugnt säga att jag och flertalet medlemmar i laget haft riktigt dåliga erfarenheter med DA-fjädrar. Kan vara otur, kan vara bössorna, kan vara oss(?), kan vara måndagsexemplar hela bunten - kalla det vad man vill - men vi har hur som helst testat allt från 90 - 130 fjädrarna i fler än 6 olika puffror utan några vidare godartade resultat.

I vissa fall har det handlat om (som tidigare nämnt) att fjädern i fråga gett motsatt effekt, men det som vi reagerat starkast på är att de diffar extremt mycket med ganska stora spann och marginal i m/s. Detta kan ju faktiskt spela en extremt stor roll, om man exempelvis åker iväg på större spel eller milsim där utgångshastigheten är predestinerad och ganska hårt begränsad - Lek med tanken att jag byter från 100- till en 110-fjäder i hopp om att hamna på just 110 m/s eller strax under/över (+-4-6 m/s) - man ställs inför chroning och blir jättebesviken för att bössan landar kring 120-125, eller ännu värre; 90-95 (beroende på typ av spel och roll, förstås). Då börjar man oroa sig över tätheten i bössan, men kanske vet med sig att det inte bör vara ett problem.
Ovanstående exempel är en ungefärlig redogörelse på hur våra fjädrar betedde sig med olika typer av Dream Army-fjädrar. Alltså egna upplevelser.

3 st exempel på chroningar av många fler test. I detta fall med en och samma bössa:
130 med m130
90 med m110
108 med m90
Och så vidare

Summan av kardemumman: Jag vill ha en fjäder som är pålitlig och håller måtten. Den skall inte differera alltför mycket och framförallt inte vara varken plus/minus ~20 m/s än vad som står på förpackning. Man ska inte behöva vara tvär-osäker på vad ens bössa chronar mellan vardera skott.

MEN(!) kära vänner - Dream Army fjädrarna är ju som sagt oerhört billiga. Det kan man inte ta ifrån dem, och då får man förvänta sig utefter det. En enkel och billig upp/nedgradering, kalla det vad ni vill. Men jag har blivit kräsen med tiden och tröttnat ur ordentligt på evigt krångel och evig opålitlighet med DA-fjädrar, men det är ju min personliga åsikt utefter mina personliga upplevelser.

Personligen skall jag nu testa madbull's 110 i hopp om bättre resultat.
"Efter regn kommer solsken"
- Roland Järverup

Vaksai

Dreamarmy fjäder

Inlägg av Vaksai »

Som med många kinadelar så är QC inte alltid på topp.
Rekommenderar PDI fjädrar.
Stoppade en dream army 130 fjäder i en bössa en gång, den gjorde 155...

Skriv svar