Först ska sägas att vi tagit bort kinaklonsvarningstexten och i förekommande fall kompleterat med produktspecifik text.
Ett långsiktigt mål är att ge någon typ av 2 års nybössagaranti. Alltså ett all-inclusive garantipaket med lånebössor, gratis lagning under två år, osv. Ska bli spännande att utforma sådan processer och garantiregler i framtiden.
Med detta sagt ger vi oss in i den juridiska debatten, dock på det teoretiska planet.
Jag tycker ni fastnar lite väl mycket i lagtexten, jag föreslår att man går direkt på praxis och rättsfall, det är nästan alltid där man finner svar på detaljnivå.
Relevant för denna frågeställning är bland annat:
https://lagen.nu/arn/2008-8596 Här kan man klart dra paralleller till kinaklon och ej vattentät kamera, anser jag. ARNs bedömning följer tydligt rekvisiten i KKL med fokus på instruktionsbeskrivning/köpeavtal och oförsiktigt användande. Problem kan uppstå (som vanligt) vid 20 a §, eftersom det är svårare att visa att en kinaklon gått sönder pga försiktighet (vid exempelvis pistongras).
https://lagen.nu/arn/1992-0930 Detta rättsfall kan man välja att läsa antingen till konsumentens fördel, eller
e contrario som att om tillräcklig information lämnas vid köpet, anses inte fel föreligga även om produkten är obrukbar, förutsatt att likvärdiga produkter i allmänhet är obrukbara. Man förutsätter då här att kinakloner kan anses rasa ganska snabbt, och att det är allmänt känt.
https://lagen.nu/arn/1999-5921 Här kan man dock läsa om fall där informationen inte anses tillräcklig. Information om en produkts begränsningar måste alltså specificeras explicit och på köpekontrakten (kvittot), en generell kommentar i objektsbeskrivningen verkar inte räcka.
Skulle då RS kunna friskriva sig bort från garanti?
I butik är svaret solklart nej, butikspersonalen har inte sådan juridisk utbildning att de skulle fokusera på de rekvisit som behöver uppfyllas för att friskrivningsklausulen skulle anses giltig (finns såklart ingen behov från vår sida att hålla på med den typen av juridiska eldöverfall). Alla fel skulle falla in under 20 a § och RS skulle få fel vid eventuell rättslig process.
På webben i nuläget är det lite mer tveksamt. Produktbeskrivningen är ganska tydlig, i köpevillkoren framgår att produktbeskrivningen är en del av produkten och man klickar i att man läst köpevillkoret vid köp (och köpevillkoren finns tillgängliga på hemsidan för konsumenten). Friskrivningstexten är nog för ospecifik för att täcka pistongras, däremot skulle nog knäckta kroppar omfattas.
Skulle då den juridisk belevade ÅF:en kunna friskriva sig från garantier?
Utan tvekan. Läs igenom alla rättsfall och koppla produktbeskrivning, köpeavtal och informationslämnande till de olika rekvisiten. Lägg extra vikt vid 20 a § så att du redan vid köptillfället erhåller de bevis du behöver kunna lägga fram vid den omvända bevisbördan vid 20 a §.
Säljarbetet skulle i så fall fokusera på egenskaper som inte påverkar eventuella fel, typ "snygg och billig" samtidigt som man informerar om att vissa fel kan uppkomma på ett smidigt sätt "ja de är ju lite känsliga internt, men det kan man ju alltid köpa till vartefter" och "man får vara försiktig, automateld ska bara användas i undantagsfall, men SEALs kör ju patronvis höhö".
Ska också tilläggas att ARN är ganska tandlösa. Alla juridiska processer är enormt långsamma, och det arbete man får lägga ned på juridisk arbetet överstiger vida glädjen av att få sin Cyma lagad. Det är ofta detta juridiska träsk som ÅF använder, eftersom de oftast har mer resurser att tjaffsa. Det är inte ARN och KKL som hjälper airsoftkonsumenten, det är ASS. Det bör man ha klart för sig...
Det är mina korta punkter. Orkar inte göra ett mer djuplodat arbete just nu. Men det verkar ju vara flera här som har bra koll och kan utveckla.
Att tänka på
Det finns fall där man skulle vilja trycka upp KKL i ****** på kunden. Vi har haft pappor som köper ut GBBR till sina 12-åriga söner som självklart sabbar vapnet på nolltid, med världens tjaffs som följd. Den lilla gulleprinsens leksak håller ju inte vad den lovar (va? nej jag har inte läst någon info, fick bara ett artikelnummer av gulleprinsen och sprang stressad in efter jobbet och köpte i butiken och ljög att jag skulle ha den själv och sjääääälvklart vet jag att den är 18-årsgräns). Eftersom vi inte byggt upp en juridiskt fortifikation är det bara att ge pengarna tillbaka och kassera den trasiga bössan, pengar vi kunde lagt på nya varor eller R&D. Det är inte alltid konsumenten som är "the good guy".... (ja, vi har mängder av policys och utbildning för att undvika att föräldrar köper ut till småbarn, i praktiken kan man dock bara stoppa ca 50% av utköpen av diverse anledningar)