Nej, och om du hade bemödat dig att läsa någonting av allt som skrivits i tråden hade du med vetat det.Whopper skrev:Blev min GBB WE Glock just ännu olagligare?
Lagförslag: Civila automatvapen ska bort
Re: Lagförslag: Civila automatvapen ska bort
Tryggt det känns när rektorn för Sveriges polishögskola hasplar ur sig påståenden som dessa. F.ö så är 5år regeln gammal, den kom i senaste lagskärpningen. Tror f.ö att detta är efterspelet av Breivik´s dåd.Doris Högne Rydheim skrev:Och eftersom helautomatvapen är särskilt farliga
Här i Göteborg kan man köpa en rad olika vapen mitt på nordstan och om man har lite speciella krav så kan man få en vecka garanti ifall man går till rätt person!
Så vapen kommer man alltid kunna få tag på för dem som vill ha, tror inte strängare lagar kommer hjälpa utan göra den svarta marknaden av vapen ännu större
Så vapen kommer man alltid kunna få tag på för dem som vill ha, tror inte strängare lagar kommer hjälpa utan göra den svarta marknaden av vapen ännu större
How to win a war? Buy a Kalashnikov
Min Presentation http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 65&t=11199
Mina Affärsredovisningar http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... boy#p69801
Min Presentation http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 65&t=11199
Mina Affärsredovisningar http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... boy#p69801
Nej, och om du hade bemödat dig att läsa någonting av allt som skrivits i tråden hade du med vetat det.
...Jag läste hela tråden, glock 18c har full auto och är inte en fjäder, co2 eller luft. Gas är ju olagligt. Så den borde bli ännu olagligare än vad den redan är?

On topic dock, det med fem år är väll bara att man måste vara aktiv på fem år vilket borde ge en särskild anledning? Det är så jag ser det iaf att man inte bara har ett vapen liggandes hemma.
Först, ursäkta för det redigt griniga inlägget tidigare, har sovit alldeles för lite idag=). De automatvapen som avses i den länkade artikeln är endast licenspliktiga vapen, inte effektbegränsade vapen. Effektbegränsade vapen är inte särskilt intressant för staten att reglera vidare än vad de gör idag.
För övrigt tycker inte jag att de förslagen som nämns är överdrivet inskränkande på skyttesporten. De magasinbegränsningar som omnämns är endast semi-automatiska gevär, inte pistoler. Har sett den här typen av lagförslag tidigare, och i 9 fall av 10 handlar det mer om att visa att man (staten) visst gör något åt den ökande brottsligheten i förhållande till skjutvapen. Av någon konstig anledning allt som oftast i samband med att media har tät bevakning av vapenrelaterade händelser i USA eller andra västländer. Sällan är de här lagförslagen förankrade i praktiskt genomförbara idéer, utan det är mer ett ställningstagande. Visst kan det komma att ske förändringar inom rådande vapenlagstiftning, men knappast några överdrivet drastiska.
Lagförslaget verkar för övrigt vara en direkt avskrivning av den Amerikanska lagstiftningens föreslagna förändringar. Både förbudet av helautomatiska vapen samt begränsning av magasinkapacitet. Det senare har jag för mig är påtänkt med skolmassakern i åtanka, dvs begränsa magasinkapaciteten för att försvåra vid masskjutningar.
För övrigt tycker inte jag att de förslagen som nämns är överdrivet inskränkande på skyttesporten. De magasinbegränsningar som omnämns är endast semi-automatiska gevär, inte pistoler. Har sett den här typen av lagförslag tidigare, och i 9 fall av 10 handlar det mer om att visa att man (staten) visst gör något åt den ökande brottsligheten i förhållande till skjutvapen. Av någon konstig anledning allt som oftast i samband med att media har tät bevakning av vapenrelaterade händelser i USA eller andra västländer. Sällan är de här lagförslagen förankrade i praktiskt genomförbara idéer, utan det är mer ett ställningstagande. Visst kan det komma att ske förändringar inom rådande vapenlagstiftning, men knappast några överdrivet drastiska.
Lagförslaget verkar för övrigt vara en direkt avskrivning av den Amerikanska lagstiftningens föreslagna förändringar. Både förbudet av helautomatiska vapen samt begränsning av magasinkapacitet. Det senare har jag för mig är påtänkt med skolmassakern i åtanka, dvs begränsa magasinkapaciteten för att försvåra vid masskjutningar.
Magasinsbegränsningen dödar ju stora delar av IPSC-skyttet i sverige, och magasinsbegränsningen i stort ställer till det både för samlare och för många av ryss-spelarna, som moddar just RS-magasin.
-
Bara att köpa upp ett lager
för dom kan då inte börja på och ta ifrån oss saker vi redan äger..

Det går alldeles utmärkt.
- Twist
- Sysop
- Lag / förening: Disposable Heroes
- Aktiv sedan: 2001
Att kalla as-vapen för leksaker är juridiskt sett fel även om det i i vardagsspråk kan vara en ganska bra beskrivning.
Definitionen av ett skjutvapen är INTE att det kan ge dödliga skador och våra leksaker är, i lagens ögon, skjutvapen. Om man inte undantar effektbegränsade vapen vid eventuell lagändring så kommer förbudet även att gälla as-vapen.
Ja, det är kanske tramsigt men det är så lagen fungerar.
Kanske något för NonEx att nämna när han ändå är igång och gör politiker medvetna om att airsoft finns?
Definitionen av ett skjutvapen är INTE att det kan ge dödliga skador och våra leksaker är, i lagens ögon, skjutvapen. Om man inte undantar effektbegränsade vapen vid eventuell lagändring så kommer förbudet även att gälla as-vapen.
Ja, det är kanske tramsigt men det är så lagen fungerar.
Kanske något för NonEx att nämna när han ändå är igång och gör politiker medvetna om att airsoft finns?

Effektbegränsade vapen är redan undantagna i lagförslaget vad jag förstår, det är dock samma problematik som tidigare ang. just Gas då dom valt precis samma formulering som tidigare och lämnar därmed GBBR`s åt tullen att beslagta. Igen.