Sida 15 av 29

Re: A&K M249 Guide/Tips & Trix

Postat: mån maj 13, 2013 1:22 am
av Skepparn
En kompis till mig installerade en DA-pistong i sin PKM, samma låda, och den gick trögt längst bak. Jag har dock installerat samma i två st 249or och en PKM utan problem. Dock med 130fjäder alla gångerna, kompisens failade med 90fjäder. Kan bero på att den inte fastnar med starkare fjäder.

Re: A&K M249 Guide/Tips & Trix

Postat: mån maj 13, 2013 8:49 am
av Allan_g
Kan förklara det kungaron skrev (jag är då kompisen han nämde). Jag slipar alltid insidan på mina gearboxar med ett mycket fint sandpapper, dock inte för att få en viss pistong att passa utan för att få ner friktionen.

Jag hade i detta fall köpt pistonger som jag misstänker har en liten större yttre diameter och resultatet blev att motorn bara orkade (element ultra HT motor) dra pistongen ca 80% innan den fasnade och stannade.

Jag löste det med att sätta in en SHS pistong istället.

Re: A&K M249 Guide/Tips & Trix

Postat: mån maj 13, 2013 9:39 am
av Gwlyddyn
Jag polerade upp boxens insida med 1200-papper och slipade lite på pistongen med nålfil. Det blev prima och boxen rullar bra med 100-fjäder.

Re: A&K M249 Guide/Tips & Trix

Postat: mån maj 13, 2013 11:03 am
av Allan_g
Najs,
Jag brukar göra det oavsett om pistongerna passar eller inte. Känner man med fingret på insidan känner man att friktionen är ganska hög i de flesta gearboxar. Efter lite kärlek med fint sandpapper så behöver man knappt smörja där.

Tror att de stora fördelar med att spendera dessa 10 minuter extra är att motorn har mindre motstånd och slits mindre, sparar stressen på gears och pistong. Dessutom om man är riktigt petig kanske batteriet räcker ett par hundra kulor mera p.g.a. att mindre energi krävs (eller vi säger så i alla fall för att känns bättre) att dra tillbaka pistongen :ugeek:

Re: A&K M249 Guide/Tips & Trix

Postat: mån maj 13, 2013 1:45 pm
av Nielsen
Finns det någon eftermarknads låda som inte är i potmetall? Förr fanns ju PGC lådorna men dom är slut sedan länge. Verkar vara dåligt med just skal och liknande för M249 av någon anledning.

Re: A&K M249 Guide/Tips & Trix

Postat: tor maj 16, 2013 5:08 pm
av FonziE
Sitter och letar uppgraderingar till min gearbox. Läste problemet med nozzle. Tydligen är det många
som upplever problem med m4 nozzle.
Fann denna på en site. http://www.zerooneairsoft.com/product_i ... ts_id=2870
vad tror ni om den?

Re: A&K M249 Guide/Tips & Trix

Postat: tor maj 16, 2013 5:29 pm
av fet_apa
Den är till TOP, kommer inte passa i CA och A&K.

Re: A&K M249 Guide/Tips & Trix

Postat: tor maj 16, 2013 6:39 pm
av Kocken149
Dream army m4 nozzle med o ring funkade fint för mig.

Re: A&K M249 Guide/Tips & Trix

Postat: tor maj 16, 2013 6:41 pm
av FonziE
Såg att arnie hade lite problem med läckage...
http://img120.imageshack.us/img120/2777/gappm1.jpg
Är det cyllindern som är för kort eller är det bara slarv vid ihopplockning av gearboxen?
Såg att Lonex hade en LMG cyllinder som skall funka i en a&k. Nödvändigt eller ej?

Re: A&K M249 Guide/Tips & Trix

Postat: fre maj 17, 2013 1:18 am
av Skepparn
Att cylindern är aningen kort spelar ingen roll sålänge cylinderhuvudets O-ring alltid är täckt av cylindern.