Nybörjare, tacksam för svar!

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Jonte1976

Re: Nybörjare, tacksam för svar!

Inlägg av Jonte1976 »

Tack för alla svar och tips hittills... Givetvis är jag glad om jag får fler tips om olika saker! Fullärd blir man aldrig och för mycket info kan man aldrig få!

Användarvisningsbild
HrodgarHippie
Hippie
Lag / förening: Cannibal Hippies
Aktiv sedan: 2004

Inlägg av HrodgarHippie »

Det verkar ju som att du är Stockholmare, så jag föreslår starkt att du drar in till Vapenbutiken (http://www.vapenbutiken.com/) ute i Slagsta Strand. Kolla på bössorna, se vilka du gillar. Hyr en bössa och spela på deras inomhusbana. Vet inte hur insatt du är i termer, men sådana banor kallas oftas SIB inom svenska militären (Strid I Bebyggelse) eller mer vanligt CQB. (Close Quarter Battles)

När du fått lite adrenalin i dig och luft under vingarna kan du köpa dig en bössa och dra ut till "Klacken" vilket är det stora stället att spela skogsspel i Stockholm. Där kommer det alltid massor av folk så du kommer inte vara ensam.

Där kan du likaså ta nästa steg och se vilken inriktning av kläder/utrustning du vill ta och börja få de första kontakterna med folk. O såklart. Dammsug detta forum på info. :-)
Spela gott!

Jonte1976

Inlägg av Jonte1976 »

Hur många bör man vara i ett lag när man spelar? Finns det ett minimum el max antal deltagare i ett spel i skogen t.ex?

Användarvisningsbild
HrodgarHippie
Hippie
Lag / förening: Cannibal Hippies
Aktiv sedan: 2004

Inlägg av HrodgarHippie »

För att starta ett lag behöver du vara EN; nämligen du. ;)
När du sedan åker till ex. Klacken eller vapenbutiken blir alla deltagare alltid uppdelat i två eller fler..sidor.. får man väl kalla det, för att skilja mellan termen Lag och sidoindelning, typ. :?

Just klacken är det standard att tillhöra Gul sida eller Röd sida.
Är man då ett samspelt 'Lag', är det klart att man inom sin valda färgtillhörighet då går tillsammans mer samlat som en stridsgrupp.
Oftast är det alltid något gäng som nybörjarna då får hänga på och springa tillsammans med.

Så, återigen, som första steg; dra på dig en mörk luvtröja, ett par tåliga byxor, dra till Vapenbutiken O spela tillsammans med de som kommer dit.

Bestäm dig sedan med eftertanke om du vill efterlikna en riktig enhet, ett lands militär, eller hitta på något helt eget.
Vill du se ut som Svensk Soldat i armén, eller Navy SEAL, Army Ranger?
Eller är skurkarna från HEAT din coolaste dröm, eller killarna från Army Of Two?

Knock yourself out. :mrgreen:
Efteråt kommer du hitta någon som råkar dela din uppfattning och som du kommer bra överens med..
Viola, nu är ni två i laget... plötsligt visar det sig att det fanns ett lag som hade just det, och ni får vara med.. Tadaa, då var ni kanske 10!

Get My drift?

Katniss

Inlägg av Katniss »

Eftersom så många varit så pass informativa så kan jag inget annat än att tillägga ett välkomnande till Airsoftvärlden. :)
Tänk på att inga frågor är för dumma eller liknande. Alla här har en gång varit nybörjare och eftersom vi gärna ser att fler
tar del av detta och har lika roligt med denna hobby som vi har så kan vi inget annat än att ställa upp!

Break a leg ! ^_^'
District 12 - Fuck yeah!

Supernaut

Inlägg av Supernaut »

Välkommen!

Här är en lista med återförsäljare med länkar till omdömen:
http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... f=7&t=6521

Det spelas även på söndagar i Skeppartorp nära Upplands Väsby/Rosersberg, de hyr även ut vapen och utrustning.

Whopper

Inlägg av Whopper »

Vet inte om det nämnts men det är skillnad på bössa och bössa, i regel så brukar det dyrare priset på gevär innebära en betydligt högre kvalitet. För någon tusenlapp mera så kan det vara som natt och dag fast det är samma gevär.
Började själv igen nyligen efter många år frånvaro och en av dom sakerna jag uppskattar mest med bössan jag köpte är att den är så enormt lätt att byta delar i. Skulle lätt kunna rekommendera G&Gs UMG som nybörjar gevär. Men man ska självklart välja det man vill ha. Kvaliten och vapenvård är värd att kolla upp. Youtube och google på recensioner. Du förlorar inte något på att köpa en lite dyrare bössa med en gång, om du inte tycker airsoft är roligt så är en högre kvalite lättare att sälja och om du tycker det är skit kul som oss andra så har du istället en bra bössa med en gång istället för en som brakar ihop efter 1-2 år. En del köper en billig för att prova på men jag personligen tycker att det är ett "waste" med pengar. Man får en bra bössa för en hyffsad peng idag.

Har inte hängt med på stora spel så kan inte yttra mig om det, men vårat lag var förr blandat och alla fick köra vad dom ville, det roliga var hela grejen. Nu har vi börjat bygga med SWAT som inriktning istället och sattsar lite mer på den biten vilket också är en del av hobbyn, eller kanske en hobby i sig.

Supernaut

Inlägg av Supernaut »

Nu finns det ju många bra ställen att prova airsoft billigt och vapnen är så extremt billiga jämfört med för några år sen, så det är inte så farligt att prova på. Mitt råd till nybörjaren är att besöka spel som hyr ut grejer, prova på samt be att få känna på andras vapen så du får en känsla för vad du gillar. Sen tyckar iaf jag att det är värt att satsa på en realistisk inriktning med en gång, även om en inte köper alla prylarna. Om du tex köper en MP5, UMP eller annan modern k-pist kan du också köpa gear i polisstil så har du snart ett najs kit som är långsiktigt. Ännu hellre något relativt allmängiltigt som funkar i skog med som tex någon amerikansk vapengren, ryskt, tyskt, etc. Det blir lite dyrare gear kanske, men i längden lönar det sig att inte behöva köpa nytt hela tiden. ;)

Skriv svar