Gamla HS Bowflage var rätt så bra på IR-dämpning, iaf i jämförelse med Krylon.
http://www.militarymorons.com/misc/misc.html
Nybörjartips för NVG?
Re: Nybörjartips för NVG?
Vet inte riktigt om det är just IR-reflektionen från dina kläder som du ska lägga fokus på. IR-lampan du har på förstärkaren syns aningen bättre 
Förstår inte riktigt varför det pratas så mycket om IR reflektion från kläder? Det är inget jag har lagt märke till när jag sett folk i bildförstärkaren på spel. Oftast så HÖR man folk innan man ser dom. Och det man ser är rörelser. Inte "självlysande kläder". Det har samma gröna färg som resten av omgivningen.
Har folk dessutom IR-lampan påslagen så är det en barnlek att se dom.

Förstår inte riktigt varför det pratas så mycket om IR reflektion från kläder? Det är inget jag har lagt märke till när jag sett folk i bildförstärkaren på spel. Oftast så HÖR man folk innan man ser dom. Och det man ser är rörelser. Inte "självlysande kläder". Det har samma gröna färg som resten av omgivningen.
Har folk dessutom IR-lampan påslagen så är det en barnlek att se dom.
Jag har själv inte någon erfarenhet av hur det fungerar med IR-reflekterande kläder när man väl är i spel, men det är väl i alla fall bättre att ha IR-säker utrustning än att inte ha det.
Det är ju bra att inte se ut som ett självlysande spöke om någon riktar IR-belysning åt ens håll? Kamoflage behövs ju även på natten?
-
Har fått hem min IR-laser samt en 12-ledslampa från dealextreme nu.
Lampan fungerar finfint och lasern ska jag prova ikväll. Återkommer med en uppdatering om hur jag har knåpat ihop allt så att andra kan ta del av det.
Det är ju bra att inte se ut som ett självlysande spöke om någon riktar IR-belysning åt ens håll? Kamoflage behövs ju även på natten?
-
Har fått hem min IR-laser samt en 12-ledslampa från dealextreme nu.
Lampan fungerar finfint och lasern ska jag prova ikväll. Återkommer med en uppdatering om hur jag har knåpat ihop allt så att andra kan ta del av det.
Jag har aldrig sett att folks kläder se ut som "självlysande spöken". Men det kanske du har? Du får gärna ta en bild genom din bildförstärkare på ett sådant plagg.
Folk får gärna lysa med IR-lampor. Då avslöjar dom sin position direkt för alla andra.
Edit: Såg nu att du har tagit kort på något. Prova gärna att ta ett kort på längre håll, säg 30m? För om dina kläder lyser av fiendens IR lampor när du sitter i deras knä spelar inte så stor roll
Folk får gärna lysa med IR-lampor. Då avslöjar dom sin position direkt för alla andra.
Edit: Såg nu att du har tagit kort på något. Prova gärna att ta ett kort på längre håll, säg 30m? För om dina kläder lyser av fiendens IR lampor när du sitter i deras knä spelar inte så stor roll

Som sagt, jag får prova när jag har chans vid rätt tillfälle. Men jag tänkte kolla om det finns någon åtgärd på problemet medan jag väntar på att få prova det ordentligt. Vet någon sig av om det finns en IR-dämpande produkt att spraya på eller liknande?