Sida 2 av 3
Re: PTW och LiPo???
Postat: ons maj 23, 2012 2:23 pm
av viqs
Det handlar nog inte om motorerna i ditt fall... Har du några klämda kablar eller så?
Re: PTW och LiPo???
Postat: ons maj 23, 2012 2:28 pm
av Rosberg
Nej , inte vad jag kan se....
Re: PTW och LiPo???
Postat: ons maj 23, 2012 4:41 pm
av Taint
Det som kan hända när man kör med lipo batterier är att bakre kretsen brinner, motorerna brukar sällan dö pga lipo-batteriet.
jag själv har kört med ett 5000mah 11.1v 60c i min tidigare M16, en -07 med alt vad det innebär. Funkade hur bra som helst i drygt 1,5 år sen brann bakre kretsen.
Men -07 motorn funkar fortfarande hur bra som helst.
I alla mina andra ptw'er kör jag 11.1v 2400mah 20c oavsett cylinder, aldrig haft en motor som pajat pga det.
Re: PTW och LiPo???
Postat: ons maj 23, 2012 8:32 pm
av Twist
Det finns ingen teknisk anledning till att just LiPo skulle döda motorer. Jag har dock en misstanke om att det är bromsningen som motorerna tar stryk av och ju snabbare ROF desto häftigare blir inbromsningen. Det är mer energi som måste absorberas helt enkelt. Om man får högre ROF av ett batteri, LiPo eller inte, så borde därmed även risken för en skadad motor öka. Logiskt sett alltså...
Re: PTW och LiPo???
Postat: ons maj 23, 2012 8:46 pm
av Rosberg
@Twist
Låter , som du säger , logiskt.
90-95% av alla bollar jag skjuter iväg skjuts med singel , kan vara det som dödar mina motorer
Vi tränar mycket cqb (minst 1gg/vecka) , och jag ser en större utmaning i att spela på singel men det får jag kanske sluta med

Re: PTW och LiPo???
Postat: ons maj 23, 2012 9:06 pm
av Twist
Ja, det skulle kanske kunna vara en del av förklaringen till att du har haft så mycket motorproblem.
Re: PTW och LiPo???
Postat: tor maj 24, 2012 11:46 am
av Nexis
jag upplever att det är de"äldre" modellerna som är känsliga för lipo 09 och framåt har jag inte hört några problem gällande lipo...
Re: PTW och LiPo???
Postat: tor maj 24, 2012 3:15 pm
av Päära
Det Twist säger kan säkert stämma. Körde med 11.1v Li-Po på Mobile Inf 2 för första gången och den fungerade bra med 130 cyl hela dagen, tills jag bytte till 90 och skjöt några salvor... Roffen kändes dock inte extremt högre än med 130an, och det konstiga var att den fungerade genom hela eldstriden på natten och felet upptäcktes inte fören morgonen därpå. Det kanske var för extremt att köra 11.1v till 90 cyllen, who knows?
PTW och LiPo???
Postat: tor maj 24, 2012 3:20 pm
av Rebelofsvearike
Kör 11 v lipo på 20c typ enbart på semi med 90 å 130 cylle inga problems, låter som du har något mer fel en motorn i detta fall
Re: PTW och LiPo???
Postat: tor maj 24, 2012 4:02 pm
av Kether
Det borde ju tekniskt sett vara säkringen som går först.
Sen kretskorten. Inte motorn. Eller är jag ute och cyklar?