Synpunkter på beställt gear från TaiwanGun.com

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Tito

Re: Synpunkter på beställt gear från TaiwanGun.com

Inlägg av Tito »

Jag förstår! En klassisk läst felsyftning av mej.
Om du blir sugen på 'Nam så finns det en bra flik under utrustningsdelen.

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001

Inlägg av Twist »

-> Nybörjare

Jag tror att alla som har fått upp ögonen för airsoft i början dragit ett likhetstecken mellan i butiken angiven utgångshastighet och duglighet i spel. Jag vet att jag gjorde det. Det är dock ganska långt ifrån sanningen. Många faktorer påverkar effektiv räckvidd/precision och det är bara när allt annat är rätt som utgångshastigheten gör någon användbar skillnad. Det som gör i särklass mest skillnad är hopupen, som i sin tur är sammansatt av flera delar som påverkar på varsitt sätt. Näst efter det kommer pipans kvalitet. osv. Det är ett komplex som ingen riktigt har bemästrat till 100% än.

TL;DR: Högre utgångshastighet ensamt innebär bara att du eventuellt kan missa på lite längre avstånd. :)

Vad butiken eller tillverkaren anger ska du ta med en nypa salt. Chrona alltid ett vapen innan du spelar med det och chrona alltid med den kulvikt du tänker spela med! Hur mycket energi en 0.20-kula har när den lämnar vapnet säger nämligen inget om hur mycket energi en tyngre kula får ur samma vapen. I regel ökar energin när man går upp i kulvikt (detta kallas för "joule creep") och kulan behåller dessutom sin energi längre ut i kulbanan. Vad andra än säger så ska du dessutom alltid chrona med ställd hopup. Bondförnuftet säger att man borde chrona med nollad hopup för att inte bromsa kulan men praktiken säger att energin kan gå både upp och ner med ställd hop. Det som är viktigt är vad du skjuter på andra med och då är det den inställning du tänker ha i spel som är intressant. Allt annat är oviktigt.

TL;DR: Chrona alltid och chrona med den kulvikt och den hopupinställning du använder i spel.

En annan effekt av högre utgångshastighet är längre säkerhetsavstånd och att du inte kan eller får spela överallt. Auto A är dock helt ok för en nybörjare som bara tänker spela i skogen tycker jag. Andra kanske tycker annorlunda. En liten brasklapp bara... Både omdöme och avståndsbedömning påverkas av adrenalin så innan du vet hur just du fungerar när det hettar till skulle jag rekommendera att du håller dig till semi.

TL;DR: Be careful out there. :)

Skulle du vilja komma ifrån nätbrillorna lite kvickt så finns det skyddsglasögon på närmaste gubbdagis som "duger i krig". Själv använder jag nästan uteslutande Julas Zekler-kopior.

Lycka till! :D
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

donniedarko

Inlägg av donniedarko »

Man tackar för alla bra svar och kommentarer.
Nej det där med vad shoppen skriver om joule, m/s osv förstår jag nu att man inte ska stirra sig blind på.
Sen kommer det nog dröja ett år eller liknande innan jag ens får fingret ur för att åka på en tävling och möjligheten att chrona bössan.

Vi som kör(kompisgäng) ute i skogen bryr oss inte så mycket om regler förutom basregler så som att;
Försök träffa på kroppen inte huvudet/ansiktet men har man inget val så kör på.
Om man kommer bakom och personen inte upptäckt en så istället för att skjuta så kan man säga/skrika tex. "pang du är död" detta är enbart ifall avståndet är ca. 1-2 meter men man behöver inte, men till respekt för sin motståndare så bör man göra så.

Sen om bössan har en anslagsenergi på 1.2 joule eller 2 joule det bryr vi oss inte mycket om.
Såklart kommet detta justeras efter vilka spel man väljer att åka på och alla regler ska följas till punkt och pricka men i dagsläget är vi inte på den nivån att vi tycket att vi behöver det.

Skrivet från mobilen så stavfel osv skyller jsg på autocorrect
FRA - den enda myndighet som faktiskt lyssnar på dig!

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001

Inlägg av Twist »

Behöver och behöver... Det handlar ju om att undvika skador och det är inte så roligt att behöva gräva ut kulor ur köttet på kompisen för att man inte riktigt visste man man sköt på honom med. I övrigt verkar ni ha helt rätt sätt att tänka och agera IMO. Ibland lär sig folk olämpliga beteenden när de bara kör med kompisarna i början, vilket ställer till det när de sen kommer ut på spel, men ni är rätt på det. :)
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Skriv svar