Välkänt märke? samt kvalité

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
ohman

Re: Välkänt märke? samt kvalité

Inlägg av ohman »

Hej Pontus och välkommen till hobbyn!

Till att börja med skulle jag rekommendera att du köper dig en bössa (som du gillar utseendet på) och tar dig ut på spel. Efter ett par spel kommer du ha en bättre uppfattning om vad du vill göra, vilken spelstil som passar dig bäst osv (tänk på att CQB-spel vanligtvis är begränsat till 100 m/s). Efter det kan du börja titta på vad du vill uppgradera, men om vi summerar så gör de olika uppgraderingarna följande:

Precision
* Se till att allt är tätt (om vapnet skjuter olika hårt varje skott kommer du inte få någon precision att tala om alls)
* Ren pipa
* Bra hop up-gummi
* Bra kulor
* Bra spacer
* Bra (dvs slät) precisionspipa (minst viktigt)

Räckvidd
* Bra hop up-gummi (ligger ljusår över utgångshastighet)
* Kulvikt (en tyngre kula behåller rörelseenergin bättre och är mindre känslig för vind)
...
* Högre utgångshastighet (jag listar endast denna för att den påverkar, men tänk också på att du ökar ditt säkerhetsavstånd och du tappar antagligen mer i säkerhetsavstånd än du tjänar i räckvidd. Dvs sämsta sättet att öka räckvidd)

Respons/RoF
* Mosfet
* Batteri
* Motor
* Kugg
* Fjäderstyrka (klenare fjäder kräver mindre arbete för att dra runt, vilket vanligtvis leder till bättre respons och högre RoF)

Hållbarhet
* Fjäderstyrka (klenare fjäder sliter mindre)
* RoF (lägre rate of fire sliter mindre än högre på det interna)
* Sen finns det en bunt andra saker, mblock, gearboxskal av bättre kvalitet osv, men det bör inte vara något du behöver bekymra dig över i första skedet, om alls.

Här har du också tabellen som vanligtvis används för att bestämma säkerhetsavstånd
- säkerhetsavstånd.jpg
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

G-Enis

Inlägg av G-Enis »

Lyssna dig inte döv på vad folk säger. Du behöver inte byta ut något om du är nöjd med hur den presterar från början. Du kan köra med bössan som den är. Och OM något går sönder kan du fundera på att byta ut diverse delar. Eller om du inte är nöjd med prestandan.

Hurzk

Inlägg av Hurzk »

tackar för väldigt bra svar! Fick även lite nya frågor:

vart använder man spacer på airsoft vapen? går Hop up att justera på alla vapen? sen hur rensar ni eran pipa? har ni något hemma meck eller får man köpa någon piprensare.

Har hittat mig en bössa med ungefär det utseendet jag vill ha för en bra peng och även lagom FPS så det får bli att börja med den. Sen självklart som du skrev G-Enis, så kommer jag nog inte byta ut något i första taget. Om inget krånglar kommer jag antagligen köra detta året utan o byta några speciella delar och kan hända det blir nytt vapen till nästa år istället :)

Och har ni någon lätt förklaring runt Mosfet? Kommer säkert få lite mer hum om det hela när jag får hem mitt vapen men är väldigt tacksam för all hjälp så man lär sig om det. väldigt kul får jag säga!

Och tack för du la upp den bilden ohman, sett den en gång tidigare men har inte kunnat hitta den ;) väldigt bra skrivet me!

ohman

Inlägg av ohman »

Spacer (även kallad nub) är den del som trycker på hop up gummit när du justerar hop up inställningen, finns lite olika varianter med olika material och former.

Hopup - De absolut flesta ja, om det inte är någon superbillig hobbex-variant så har du ställbar hop. Det finns några pistoler med fast hop, men det är inte vanligt.

Rensa pipa - Jag använder en läskstång som jag köpt på en jaktbutik, men det finns alla möjliga varianter, ibland medföljer det en när du köper vapen.

Mosfet - Samlingsnamn för elektronik som styr avfyrningen av vapnet. Finns allt från 200:- till 1500:- med olika funktionalitet. Det viktigaste är dock att man tar bort det mesta av strömmen från avtryckarkontakten och istället skickar den direkt till motorn. Skyddar switch assemblyt (kontakten som ger ström när du trycker på avtryckaren) från gnistbildning och tillhörande sot.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Skriv svar