Använda borrmaskins batteri

Skepparn

Re: Använda borrmaskins batteri

Inlägg av Skepparn »

Gör inte det ;)

Har du inte mosfetswitch och kör högre spänning så tar SA rejält med stryk (plus allt annat), och har du en mosfetswtich så är den förmodligen inte dimensionerad för mer än högst 15V. Mosfeten går inte sönder då, men det kan hända att TVSerna börjar att läcka då.

Om du använder en mosfetswitch byggd runt en 1324 exempelvis (som extreme-fire bland andra), och den har TVS-skydd, så är det förmodligen väldigt noga att du inte går för högt i spänning. 1324 är en MOSFET som tål högst 24V över DS, till skillnad från 1404 och 3034 som tål 40V, och när man då ska använda en TVS som ska se till att det finns en säkerhetsnivå mellan 24V och din batterispänning, så blir säkerhetsnivån väldigt nära 11,1V.
Jobbar på Röda Stjärnan

Droopfy
Admin

Inlägg av Droopfy »

Kan du inte kladda ihop en monsterfeting då? Som tål lite kräm?
Eller Ska jag behöva modda in en 16 amp brytare i SA? ;)

Rent teoretiskt. Hur mycket spänning pallar motorn?

40+ bb/ sec med M170 hade väl vart nåt? :twisted:
Senast redigerad av 1 Droopfy, redigerad totalt 0 gånger.
Mina Affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 121&t=2137

Rich Hall: "-I loved the boy scouts, we went to Vietnam"

Användarvisningsbild
HrodgarHippie
Hippie
Lag / förening: Cannibal Hippies
Aktiv sedan: 2004

Inlägg av HrodgarHippie »

Sållar mig till mängden och säger "Jag har gjort det".

Hade ett gammalt batteri till en skruvdragare som pajade, spräckte plasten runt acket, kunde lägga alla cellerna utan att bryta lödbanorna som ett stavbatteri, tejpade ihop det, lödde på sladd och tamiya-kontakt, körde med det prickfritt i tre år. :mrgreen:

Jag har för övrigt FORTFARANDE kvar det batteriet som mitt back-up batteri om LiPot jag kör med nu laddar ur.

bobeson

Inlägg av bobeson »

Jag har funderat att använda 4 cells lipo till en semisniper för att få så snabbt avtryck och lite ljud som möjligt, men finns det mosfets som tål den strömmen eller blir det eget bygge istället.

Skepparn

Inlägg av Skepparn »

En mosfet tål det (oftast), men om den har TVS-skydd kan de börja att läcka om du kör för hög spänning. Mina TVS:er börjar läcka nångång runt 17V.
Jobbar på Röda Stjärnan

Skriv svar