Lipo och Nimh är två helt olika batterier. Mig veterligen finns det ingen laddare som kan anvöndas till båda modeller då lipobatterier är knepiga och måste laddas korrekt. Även kan lipo paja om du laddar ur det för mycket.
Jag skulle med fördel köra 7.4V Lipo och löda om bössan direkt till deans. Funns ingen anledning att strypa strömtillförseln till bössan med de dåliga nimh batterierna och tamiya kontakterna. En i ditt lag kan säkert hjälpa dig.
Ett lipo brukar man räkna på Mah värdet för att se hur många kulor du kan skjuta innan det måste laddas.
Tex:
Ett 7.4V lipo med 1300Mah = 1300*2 = 2600kulor kan du skjuta innan nästa omladdning.
Rätta mig gärna ni AEG nördar om jag svamlar i nattmössan.
Köpråd för FAMAS, utländsk återförsäljare?
-
Re: Köpråd för FAMAS, utländsk återförsäljare?
http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 21&t=30120
Ditch that nickel plated sissy pistol and get a Glock".
Ditch that nickel plated sissy pistol and get a Glock".
Den du länkade verkar ju perfekt till ett bra pris också..Imax b6 och liknande laddare, tex den här: http://www.teknikmagasinet.se/produkter ... ddare-b6ac
kan ladda de flesta typer av batterier inklusive lipo, li-ion, NiCd, nimh. Jag har den från teknikmagasinet, och den fungerar klockrent. Så skaffa en sådan så kan du ladda alla typer av batterier.
Men när jag tittat på laddare har det alltid varit lite diffust vilka anslutningskablar/kontakter som medföljer. Som på mitt NiMh batteri tror jag det sitter en liten tamiya-koppling. Om det inte följer med t ex denna, finns det då att köpa sådana kontaktsladdar som passar till laddaren?
Det bästa är att byta till deans på både batteri och bössa, men vill du inte göra det brukar det finnas adaptrar på diverse airsoftbutiker (och antagligen elektronikbutiker med). Har för mig att både Striker och Röda Stjärnan har haft hemma sådana.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.
Jag har nu fått min efterlängtade Famas! Måste uppdatera att jag köpte den från Evike och hade paketet levererat till mig av UPS exakt 14 dagar efter beställningen. Mycket riktigt stämde det bra att gånga totalsumman av paketet med 1.3 för att få fram moms/tullavgiften
.
Jag har beställt ett Lipobatteri och en multiladdare från Röda Stjärnan, även också DEAN kontakter jag ska löda på som ni rekommenderade. Jag köpte ett billigt NiMh batteri med bössan bara för att ha något att testa den med, men det var helt urladdat när jag fick det och utan laddare så känns det likaväl som att det kan gå till reservbatteri när jag ändå har ett LiPo på beställning.
Nu kommer jag dock till ett annat litet bekymmer jag har svårt att hitta information om! Det är vapenremmen eller slingen som är lite knepig på famasen. Jag köpte en 2-punktssling och insåg att det inte finns något naturligt sätt att fästa denna på. Har enbart sett lite bilder på andras lösningar och det ser ut som de flesta kör någon variant av 3-punktssling till sin Famas? Det finns nästan INGEN information alls att läsa om vad man kan använda, utan enbart ett fåtal bilder. Är helt ute o cyklar nu och vill gärna inte betälla fel sling en gång till. Här är lite bilder jag har hittat:
http://imgur.com/a/9uOvU
Någon som har erfarnhet eller lösning på detta? Just nu har jag fått dra min 2-punktssling genom bärhandtaget för att förkorta den. Fäster jag båda hakarna i de bakre slingfästena hänger den nästan o släpar nere i marken.

Jag har beställt ett Lipobatteri och en multiladdare från Röda Stjärnan, även också DEAN kontakter jag ska löda på som ni rekommenderade. Jag köpte ett billigt NiMh batteri med bössan bara för att ha något att testa den med, men det var helt urladdat när jag fick det och utan laddare så känns det likaväl som att det kan gå till reservbatteri när jag ändå har ett LiPo på beställning.
Nu kommer jag dock till ett annat litet bekymmer jag har svårt att hitta information om! Det är vapenremmen eller slingen som är lite knepig på famasen. Jag köpte en 2-punktssling och insåg att det inte finns något naturligt sätt att fästa denna på. Har enbart sett lite bilder på andras lösningar och det ser ut som de flesta kör någon variant av 3-punktssling till sin Famas? Det finns nästan INGEN information alls att läsa om vad man kan använda, utan enbart ett fåtal bilder. Är helt ute o cyklar nu och vill gärna inte betälla fel sling en gång till. Här är lite bilder jag har hittat:
http://imgur.com/a/9uOvU
Någon som har erfarnhet eller lösning på detta? Just nu har jag fått dra min 2-punktssling genom bärhandtaget för att förkorta den. Fäster jag båda hakarna i de bakre slingfästena hänger den nästan o släpar nere i marken.