Jag har ju redan köpt 2 vapen innan jag fick reda på att man inte fick göra det, så nu får ja se om de kommer fram eller inte. Någon som beställt från asia och fått dem utan att tullen knyckt den ?
Finns ett par olika sätt att komma runt problem om någon frågar. Inga garantier på att det alltid kommer funka dock, men varken jag eller mina lagkamrater har någonsin haft problem vid import av gbb(r).
Köpte en WE Msk gbbr för 2 veckor sen från Asien utan problem, sen har jag beställt stark arms glock 17 & 19 från Asien... Från Polen har har man beställt 4 st gbbr samt 8 pistoler utan problem, en gång stod det klart och tydligt på paketet vad den innehöll... Posten, schenker och UPS.
Som sagts i frågan massor av gånger så kan det gå jättebra eller inte så bra alls. Det kanske till och med går bra oftare än inte men det finns inget sätt att veta, varför man generellt inte gärna rekommenderar det utan varningar.
Således känns det oärligt gentemot frågande person att säga att det alltid gått bra för en förut och därför ska man räkna med samma utfall...
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой
Jag tycker personligen att det är viktigt att poängtera att Vapen som drivs med annat än CO2, fjäder eller luft är licenspliktiga i Sverige och det finns alltid risker med att importera gbb/gbbr själva. Hur stora riskerna är är en annan fråga, av egna erfarenheter är riskerna mkt små om man gör det på rätt sätt, men man vet att dem alltid finns. Att återförsäljare ser negativt på import har jag full förståelse för då dem blir drabbade rent ekonomiskt. Att jämt å ständigt dra upp ETT känt fall då en person blev åtalad för smuggling (blev han fälld?), tycker jag är lite överdrivet. Men som du säger ministry, bara för att det har gått bra för mig så behöver det inte va så för alla, det hoppas jag alla smarta airsoftare förstår... Känn till riskerna, fatta egna beslut...
Tycker det är bra att dra upp samma gamla fall som gällde smuggling. Just för att visa att det KAN gå så långt även om det är mycket osannolikt.
Jag har beställt säkert 10 pistoler via kina och alla har gått igenom. Men jag är lika nervös varje gång;)
Och påpekar gärna mer än en gång till folk som frågar att det kan gå åt skogen.
En gammal lagkamrat fick tex ett metallkit tillbakaskickat pga att det var till en GASpistol. Inget tjaffs, inga frågor, bara ett nej.
Detta trots ett personligt brev från en polis som godkände metallkitet. Struntade tullen i helt;)