Seriekoppla batterier.

Skepparn
Inlägg: 532
Blev medlem: tor maj 10, 2012 10:24 am

Re: Seriekoppla batterier.

Inlägg av Skepparn »

Fortfarande inte helt 100% där Adam (:

C talar inte om någonting som har med uteffekt att göra alls. Det enda C-värden anger är hur mycket batterier tål att lämna eller ta emot utan att gå sönder. Det är återigen spänning och inre resistans som talar om vilken uteffekt batteriet lämnar, om man känner att C-värdet ger någon skillnad i ROF så är det en falsk korrelation där man i själva verket har använda batterier med olika inre resistans. C-värdet används för att räkna ut en ström i Ampere, och den strömmen beror på batteriets kapacitet, därmed har "C" ingen egen innebörd.


Det är även en väsentlig skillnad på "batteriet kan leverera 20A" och "batterier kan leverera 20A utan att gå sönder".
11.1v 15C 1100mAh - obehaglig rof, varm motor
7.4v 45C 2650mAh - obehaglig rof, inte alls lika varm motor
Då har motorn inte heller snurrat lika fort, eller så har den inte fått kallna mellan testen.

När du spänningssätter en motor och den börjar att snurra, så kommer det att utvecklas en effekt över motorn. En elmotor har en effektivitet på runt 90%(?), vilket innebär att 90% av effekten blir rörelseenergi, och 10% blir värme. Hamnar 10V över motorn och strömmen är 15A så blir effekten 150W varav 15W blir ren värme. Ingenstans kommer här ett C-värde in i bilden. Bara spänning och ström avgör hur varm motorn blir.
Jobbar på Röda Stjärnan

Tank
Inlägg: 24
Blev medlem: mån maj 14, 2012 2:59 pm

Re: Seriekoppla batterier.

Inlägg av Tank »

Nu är jag fan helt vilse. Så ett batteri med en högre c värde har inte mer kraft. Det bara tål mer utan att gå sönder?

BusHi
Inlägg: 48
Blev medlem: lör maj 19, 2012 9:33 pm

Re: Sv: Seriekoppla batterier.

Inlägg av BusHi »

Nja... Adam har en poäng.

C värdet kombinerat med storleken på batteriet (mah) ger hur mycket ström batteriet klarar av att leverera.

Ström gånger spänning så har du effekt.

Med ett dåligt 11.1 batteri så dyker spänningen över motorn vid last. Det är beroende på den inre resistansen hos batteriet som Skeppare säger.

Så det som Adam upplever är fullt normalt. =)

Skepparn
Inlägg: 532
Blev medlem: tor maj 10, 2012 10:24 am

Re: Seriekoppla batterier.

Inlägg av Skepparn »

Om du jämför två batterier med samma spänning och bössan roffar mer med det ena batteriet så skiljer den inre resistansen, och det är därför det roffar olika med batterierna. C-värde och kapacitet har INGET med rof att göra.

C-värde talar om vad batterier tål (C-värdet är för övrigt en helt och hållet påhittad enhet, det är inte en enhet som finns i ellära överhuvudtaget)
Kapacitet talar om hur länge du kan dra en viss ström ur ett batteri innan det är tomt
Jobbar på Röda Stjärnan

Tank
Inlägg: 24
Blev medlem: mån maj 14, 2012 2:59 pm

Re: Seriekoppla batterier.

Inlägg av Tank »

Nja, nu har jag beställt en 7.4v 2200mah 40-80c. När jag få hem den kan jag jämför det med en 7.4v 2200mah 25-50c. Jag ska skriv resultat här.

Skepparn
Inlägg: 532
Blev medlem: tor maj 10, 2012 10:24 am

Re: Seriekoppla batterier.

Inlägg av Skepparn »

Det är garanterat ett mycket fysiskt större batteri, vilket vanligtvis ger lägre inre resistans, vilket kommer att ge högre rof.

http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... _Pack.html

Här är ett batteri på 40C. Pyttelitet, massor med inre resistans, kan inte driva runt en AEG. 40C x 0.18 = 7.2. Det kan alltså bara leverera 7.2A utan att brinna upp.
Jobbar på Röda Stjärnan

Tank
Inlägg: 24
Blev medlem: mån maj 14, 2012 2:59 pm

Re: Seriekoppla batterier.

Inlägg av Tank »

Så det är högre mah som ger högre rof då? T.ex. ett 7,4v med 1300mah ske ge en ganska bra rof men ett 7,4v med 3000mah ska ge en mycket högre rof?

Skepparn
Inlägg: 532
Blev medlem: tor maj 10, 2012 10:24 am

Re: Seriekoppla batterier.

Inlägg av Skepparn »

Nej, kapaciteten talar om hur länge batteriet kan leverera en specifik ström innan det är slut.
Jobbar på Röda Stjärnan

Skriv svar