Hur ren är träffen??

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
Nationella Insats

Hur ren är träffen??

Inlägg av Nationella Insats »

Har länge undrat över hur ren träffen är på oss! Många vapen har olja, silikon etc etc i bössor o pistoler mfl.
Man får fina blodsår ibland av träffarna men hur mycket skit kommer in i kroppen egentligen? Finns det chans o få blodförgiftning, smittor mfl grejer. Man har ju haft kulor i magasin, i västen eller något annat ställe som kan föra över skit på kulorna!

Så nu undrar jag av er hur farligt det är?

Det är bara en tanke jag haft en tag.

Med vänlig hälsning

Jonas Bengtsson

rike

Re: Hur ren är träffen??

Inlägg av rike »

Ja risken för träningsverk är ju rätt stor, det har säkert med risken att bli träffad att göra..

Rythm

Inlägg av Rythm »

Kroppen är designad för att överleva. Visst, det finns konstruktionsfel, men när det gäller lite småskit i blodsystemet, så behöver du inte oroa dig. En jämförelse att relativera det hela med: Många av oss skulle inte dricka vatten som inte vore rent. Vi skulle absolut rena/koka vatten från ett vattendrag. Men ca en miljard människor har inte tillgång till rent vatten öht. Men de lever.

katshing

Inlägg av katshing »

Chansen att bli blodförgiftad av ett airsoft skott är nog mindre än att bli träffad av blixten, så du kan nog vara lugn.
Men det skadar ju inte att tvätta alla sår du får, airsoft relaterat eller annat.

Mace

Inlägg av Mace »

Däremot ska man inte låta sin eller andras barn pilla upp bio kulor i näsan... Näsan är tydligen inte en plats som gynnsam om man väntar på att kulorna skall brytas ned :shock:
Senast redigerad av 1 Mace, redigerad totalt 0 gånger.
Stockholm SAS
BadGuys Alliance

Min affärsredovisning -
http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... hilit=Mace

Skepparn

Inlägg av Skepparn »

Brb förgifta mina Green Devil 8-)
Jobbar på Röda Stjärnan

NonEx

Inlägg av NonEx »

Trisst att det blev sån låg nivå på svaren, jag tyckte frågan som sådan var ganska så intressant faktist. Tål att tänkas på :o

Men ja, som skrevs, tvätta rent såret och bandagera/plåstra därefter är väl en god idé.

Lazt

Inlägg av Lazt »

Jag tyckte det var enormt amuserande, helt övertygad om att det är trollning. någon som lyckats få skrubbsår som barn? Eller råkat skära sig kanske. Suttit på en toalett. Bitit på naglarna. sånt där. ;) Sila mygg och svälja kameler galore. ;)

Nåväl, här är lite info, precis som med alla andra sår bör man hålla koll så det inte blir infekterat.
http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och- ... ylokocker/
-----------------------Sjukt mycket HPA-bössor och PTWer.-----------------------------------------

Protnev

Inlägg av Protnev »

Där finns två frågor så jag koncentrerar på dessa så man inte glider förbi.
Hur mycket skit kommer in i kroppen egentligen (av ett sår på huden)?
När ett sår skapas kommer bakterier ta sig in i såret, så är det bara hur rent det än är. Kroppen svarar genom en inflammatorisk reaktion. Denna kommer skapa ett lokalt flöde av blod för att få dit så många vita blodkroppar som möjligt som kombaterar bakterierna och tar bort skräp (patogener) som inte kommer från kroppen själv(exogena). Koagulation kommer ske för att försluta såret så att inte nya bakterier tar sig in så att vi får en sårskorpa som skyddar. Samtidigt kommer kroppen när de tar hand om bakterierna (patogenerna) att förbereda att bygga upp igen, det har ju skett en skada som låg till grunden till problemet. Man ser lätt att det blir en inflammatorisk respons vid en träff då, även om kulan inte spräcker huden så får man en rodnad, ömhet, värme och svullnad (samt förlust av funktion) och detta beror på att du har skadat underliggande hud så att en reparation kommer att ske.

Hur farligt är det av att just bli träffad av en airsoftkula då den kan komma i kontakt med oljor och silikon eller annat vanlig skit?
Det farliga finns redan på din hud, det är bakterier som tar tillfället i akt vid ett sår och blir opportunister när de kommer in i blodomloppet. Det är folk som är immunsuppresiva (cancerbehndling eller AIDS) som kan får stora variga sår av helt vanliga skador. En av de vanligaste opportunisterna är just staffisar (Lazt länkar till) och om du slickar dig på huden så kommer du få i dig åtskilliga samt tusentals andra arter som också kan ge dig "smittor". Så bara håll såret rent och i Sverige är det väldigt enkelt då vi oftast inte får infektioner från orena sår, i regnskog däremot är det något man måste göra då risken för infektion är överhängande.
Omnia dicta fortiora si dicta Latina

Stag

Inlägg av Stag »

Många här jämför med skrubbsår och liknande, men det funkar inte riktigt. Kulorna är gjorda av plast som förvisso förmodligen inte lämnar så mycket rest i såret om ett uppstår vid träff. Däremot pratar vi ändå om saker som olja och även syntetiska ämnen i vissa fall samt silikon osv.

Jag tror nog inte att det är någon fara, men det är heller inte bra att få in t.ex silikon i blodet. Mängderna man eventuellt får in är isånafall fantastiskt små. Medan frågan i min mening helt klart är vettig, men det är nog inget man behöver oroa sig för i normala airsoft-förhållanden.
Even if it's made by LBT and you got one in AOR2, a fanny pack is still a fanny pack. Now save yourself the embarrassment of a swirly and paypal me your lunch money.

Låst