Allt om Bio kulor

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
Kocken149

Re: Allt om Bio kulor

Inlägg av Kocken149 »

Om du slutar spela ett par mån så kommer du nog inte kunna hitta några "vanliga" kulor i skogen heller.

Paxz

Inlägg av Paxz »

Nej, redan efter en regnskur eller två så försvinner oftast de flesta kulorna ner i marken. Det är där de ligger och gör skada sen under en längre period. Den absolut mest skonsamma kulan jag kan tänka mig är den av ris och socker. Den är helt borta efter två veckor och är inte fullproppade av en massa plast eller kemikalier. Inte vad jag kan luska ut iaf, allt jag vet är att de är ätliga och är något ätligt så är det sällan farligt.
Who ever joins the game, must take the consequenses of the game.

Protnev

Inlägg av Protnev »

Twinkle@ Svaret finns tillgängligt för de som orkar läsa, vad internetögonen kan ställa till det :) "Frågan är dock oftast av estetisk karaktär då markägare inte vill ha en mark fylld med små vita kulor. En skog ska se ut som en skog efter att vi har lämnat den."

Paxz@ Precis, hur många labbtester man än gör så är det modeller. Modeller som ofta inte alls stämmer in på verkligheten men som visar att deras material har bättre egenskaper inom "biogradering". Ain´t fooling me!

Kocken@Tyvärr inte så enkelt av egna färdigheter. Kulorna bryts inte ner i mullen och roteras bara runt. Ena sommaren är de borta, andra så dyker de upp igen. Har en dunge jag inte skjutit i på 10-tals år där det fortfarande ploppar upp kulor frekventare än vad man borde tycka. Men din tes att de försvinner snabbt, förmodligen på sommar håller jag dock med om. Bara det att det finns en tendens att de ploppar upp igen till nästa säsong.

Rent teoretiskt så bero det på att alla dessa tester som de bevisar att det är miljövänligare så använder de utav ökad värme, överdriven UV strålning istället för solljus och aerob miljö. Biogradering är kemiska reaktioner som behöver tillsatt energi. I jorden så kan kulorna rotera runt i mullen och då hamna under aerob mull, kallt i jorden som in i och inte utsätts för solljus överhuvudtaget. Detta ger väldigt ogynsamma förhållanden. Så det bryts inte ner så snabbt som testerna vill visa. Som sagt, att opponera på deras papper kan jag göra dagen efter en större nationsrunda där jag inte ens blivit bakfull vid 1200 dagen efter.

Efter Pax2@ Men var har du hittat de där ris och socker kulorna? Letar på biovals sida och undrar var du hittade den ugglan :)någon skada även om de ansamlas i vävnad.
Omnia dicta fortiora si dicta Latina

Paxz

Inlägg av Paxz »

F*n va skumt. Jag hittar precis nada om socker och ris kulor hur jag än googlar. Jag är 100% säker på att de existerar. Jag ska t.o.m ha en påse liggandes hemma någonstans. Måste kolla närmare på detta, jag är 90% säker på att det var Bioval som hade dessa kulor, men det skulle inte förvåna mig det minsta om jag har fel.

Du råkar inte ha någon koll på vad deras "100% natural ingredients" BB's är tillverkade av Protnev?
Who ever joins the game, must take the consequenses of the game.

Kocken149

Inlägg av Kocken149 »

Man får väl köra med svarta kulor, borde vara det som skräpar ner minst. Krav på svarta kulor kanske skulle få folk att gå ifrån högt trim och lägga krutet på precision ist.

Bollis

Inlägg av Bollis »

Man skulle ta och göra kulorna i gödsel, på det viset förbättrar man marken och markägare skulle med glädje upplåta mark för spel!

TwinkleDew

Inlägg av TwinkleDew »

Men termen "skitkulor" kommer nog skapa problem :D
Seid ihr das Essen? Nein, wir sind der Jäger!

Protnev

Inlägg av Protnev »

Paxz, för allt vad jag vet kan det vara petroleum baserat, det ligger ju olja naturligt i marken :) Är ju lite såna trix man kör med i airsoftbranschen och som ligger grund till min tvivel. Men de kan vara baserat på rörsocker som används för att göra vissa miljövänliga plaster. Sen tar man någon produkt från ris som agerar som bindningsämne. Troligt
Omnia dicta fortiora si dicta Latina

Cpt

Inlägg av Cpt »

Paxz speaks the truth. För mången år sen provsmakde jag kulorna som var tillverkade av någon stärkelse, troligen majs, de var lätta att tugga sönder och smalt snabbt i munnen. Detta skedde i Roligts gamla butik.

Märke kan jag dock inte minnas, men existerat har de gjort.

Skriv svar