A&K M249 Guide/Tips & Trix

Skepparn

Re: A&K M249 Guide/Tips & Trix

Inlägg av Skepparn »

En kompis till mig installerade en DA-pistong i sin PKM, samma låda, och den gick trögt längst bak. Jag har dock installerat samma i två st 249or och en PKM utan problem. Dock med 130fjäder alla gångerna, kompisens failade med 90fjäder. Kan bero på att den inte fastnar med starkare fjäder.
Jobbar på Röda Stjärnan

Allan_g

Inlägg av Allan_g »

Kan förklara det kungaron skrev (jag är då kompisen han nämde). Jag slipar alltid insidan på mina gearboxar med ett mycket fint sandpapper, dock inte för att få en viss pistong att passa utan för att få ner friktionen.

Jag hade i detta fall köpt pistonger som jag misstänker har en liten större yttre diameter och resultatet blev att motorn bara orkade (element ultra HT motor) dra pistongen ca 80% innan den fasnade och stannade.

Jag löste det med att sätta in en SHS pistong istället.
Allan_G
Pointman och assault i N.C.S - Northwood Combat Security af föreningen SAR.

Gwlyddyn

Inlägg av Gwlyddyn »

Jag polerade upp boxens insida med 1200-papper och slipade lite på pistongen med nålfil. Det blev prima och boxen rullar bra med 100-fjäder.

Allan_g

Inlägg av Allan_g »

Najs,
Jag brukar göra det oavsett om pistongerna passar eller inte. Känner man med fingret på insidan känner man att friktionen är ganska hög i de flesta gearboxar. Efter lite kärlek med fint sandpapper så behöver man knappt smörja där.

Tror att de stora fördelar med att spendera dessa 10 minuter extra är att motorn har mindre motstånd och slits mindre, sparar stressen på gears och pistong. Dessutom om man är riktigt petig kanske batteriet räcker ett par hundra kulor mera p.g.a. att mindre energi krävs (eller vi säger så i alla fall för att känns bättre) att dra tillbaka pistongen :ugeek:
Allan_G
Pointman och assault i N.C.S - Northwood Combat Security af föreningen SAR.

Nielsen

Inlägg av Nielsen »

Finns det någon eftermarknads låda som inte är i potmetall? Förr fanns ju PGC lådorna men dom är slut sedan länge. Verkar vara dåligt med just skal och liknande för M249 av någon anledning.
PKM USER
Cry havoc, and let slip the hogs of war.

FonziE

Inlägg av FonziE »

Sitter och letar uppgraderingar till min gearbox. Läste problemet med nozzle. Tydligen är det många
som upplever problem med m4 nozzle.
Fann denna på en site. http://www.zerooneairsoft.com/product_i ... ts_id=2870
vad tror ni om den?

fet_apa

Inlägg av fet_apa »

Den är till TOP, kommer inte passa i CA och A&K.
<insert 'cool' one-liner here>

Kocken149

Inlägg av Kocken149 »

Dream army m4 nozzle med o ring funkade fint för mig.

FonziE

Inlägg av FonziE »

Såg att arnie hade lite problem med läckage...
http://img120.imageshack.us/img120/2777/gappm1.jpg
Är det cyllindern som är för kort eller är det bara slarv vid ihopplockning av gearboxen?
Såg att Lonex hade en LMG cyllinder som skall funka i en a&k. Nödvändigt eller ej?

Skepparn

Inlägg av Skepparn »

Att cylindern är aningen kort spelar ingen roll sålänge cylinderhuvudets O-ring alltid är täckt av cylindern.
Jobbar på Röda Stjärnan

Skriv svar