Importera
Re: Importera
Tony, när folk säger tull brukar de mena moms+tull+avgift. Egentligen ska dessa alltid betalas på varor importerade från länder utanför EU som Sverige eller EU inte har frihandelsavtal med. Momsen är 25% (6% på böcker bla), tullen olika på olika varor och för olika länder, samt att avgiften varierar beroende på vem som förtullar. Tullen varierar kraftigt men när det gäller airsoft så brukar det handla om några procent bara. Har bittra minnen av att handla kläder från USA i början av 2000-talet när det var handelskrig mellan dem och EU. 30% tull på alla textilvaror precis när mina grejer kom.
Gear tycker jag du ska handla ifrån eBay eller hk. Svenska priser för västar, hjälmar och fickor är svindyrt. Sedan finns det långt ifrån samma utbud som utländska butiker.
Var inte rädd för att importera. Och tull har jag behövt betala 3 gånger (av 10-12) varav de 3 gångerna varit med UPS. Så kör gear med airmail/EMS
Var inte rädd för att importera. Och tull har jag behövt betala 3 gånger (av 10-12) varav de 3 gångerna varit med UPS. Så kör gear med airmail/EMS
Wow, Tack killar! Fick lära mig mycket.
Tack för hjälpen!
Tack för hjälpen!

Och här har du källa:
Tullverket: Internethandel från ett land utanför EU
Tullverket: Internethandel från ett land utanför EU
-
Jag håller helt med Ministry om att Taiwangun.com är en grym sida att handla på, frakten är löjligt billig, bra utbud av replikor och bra support!
Men om du ska handla ifrån sköna HK, räkna priset gånger 10, det är ungefär det priset som allting kommer landa på innan frakten, jag har för mig att jag läst att tull + moms = 29% pålägg på den totala summan du betalat.
De gånger jag beställt ifrån HK har jag beställt ifrån WGCshop.com och då har jag haft leveransen vid dörren 2 - 3 dagar efter jag lagt beställningen! (UPS som speditör) men frakten går på allt ifrån 60$ till 140$, så värt att tänka på!
Men om du ska handla ifrån sköna HK, räkna priset gånger 10, det är ungefär det priset som allting kommer landa på innan frakten, jag har för mig att jag läst att tull + moms = 29% pålägg på den totala summan du betalat.
De gånger jag beställt ifrån HK har jag beställt ifrån WGCshop.com och då har jag haft leveransen vid dörren 2 - 3 dagar efter jag lagt beställningen! (UPS som speditör) men frakten går på allt ifrån 60$ till 140$, så värt att tänka på!
DenSvenskeTigern: Om du läser artikeln på Tullverkets hemsida som jag länkar till ovan så får du en tydlig uppställning hur beräkningen fungerar. Jag citerar den här för extra tydlighet.
Notera att tullkostnaden inte konstant är på 3,5%, det värdet varier på hur varorna är deklarerade (tex 20% tull på kläder av textil). Även momsen skiljer på olika varor, men det påverkar inte airsoftprylar mer än böcker och tidningar.Pris på internet: 1450 kr
Frakt och försäkring: 50 kr
Tull 3,5 procent: 1500 x 3,5%=53 kr
Moms 25 procent: (1500 + 53) x 25%=388 kr
Speditionsavgift: 100 kr
Att betala: 2041 kr (1450+50+53+388+100)
- Den Svenske Tigern " räkna priset gånger 10, det är ungefär det priset som allting kommer landa på innan frakten "
Oj vad du måste ha blivit blåst.
95% av alla varor med ett värde under 1000kr går igenom utan att du behöver tulla/ betala importavgifter från HK och Taiwan.
Är paketen relativt små behöver du förmodligen inte tulla heller. Bössor brukar det ofta bli avgift på, men jag har aldrig varit med om att det överstigit 500kr.
Fick nyligen hem en WE glock18C 4 Gen med extra mag för 707kr totalt inklusive frakt. Det blev inga avgifter alls.
Hur ofta jag handlat från HK och Taiwan. 500-600 ggr uppskattningsvis.
Oj vad du måste ha blivit blåst.
95% av alla varor med ett värde under 1000kr går igenom utan att du behöver tulla/ betala importavgifter från HK och Taiwan.
Är paketen relativt små behöver du förmodligen inte tulla heller. Bössor brukar det ofta bli avgift på, men jag har aldrig varit med om att det överstigit 500kr.
Fick nyligen hem en WE glock18C 4 Gen med extra mag för 707kr totalt inklusive frakt. Det blev inga avgifter alls.
Hur ofta jag handlat från HK och Taiwan. 500-600 ggr uppskattningsvis.
www.battlegroupmyrmidon.com De Oppresso Liber
Det är vääääldigt olika vad som kan hända. Håller inte riktigt med Achilles.
Beställningar skickade från HK med expressfrakt (UPS, Fedex etc) så har jag fått betala tull & moms på 19 av 20 ordrar oberoende av kostnad.
På mindre beställningar skickade med vanlig post/airmail har en handfull blivit kollade och jag fått betala tull och moms på dessa. På min senaste beställning fick jag till och med brev där de bad mig styrka orderkostnad innan det gick igenom "tullen".
Posten tar ut en avgift på 100kr vid förtullning oavsett "värde". Tror UPS har en likadan avgift.
Achilles skriver:
I mina fall:
- Expressfraktbolagen har koll och man kan räkna med tull&moms där.
- Mindre beställningar genom Posten slinker oftast igenom.
Beställningar skickade från HK med expressfrakt (UPS, Fedex etc) så har jag fått betala tull & moms på 19 av 20 ordrar oberoende av kostnad.
På mindre beställningar skickade med vanlig post/airmail har en handfull blivit kollade och jag fått betala tull och moms på dessa. På min senaste beställning fick jag till och med brev där de bad mig styrka orderkostnad innan det gick igenom "tullen".
Posten tar ut en avgift på 100kr vid förtullning oavsett "värde". Tror UPS har en likadan avgift.
Achilles skriver:
Hur menar du nu? Att det aldrig blir dyrare än 500kr? Jag har fått betala över 1000kr vid de största beställningar med vapen jag gjort. Beror ju helt på orderkostnaden vad införselkostnaden blir.Bössor brukar det ofta bli avgift på, men jag har aldrig varit med om att det överstigit 500kr.
I mina fall:
- Expressfraktbolagen har koll och man kan räkna med tull&moms där.
- Mindre beställningar genom Posten slinker oftast igenom.
“I’m a firm believer that there’s plenty of problems that can be solved with an M1A1 battle tank”
Min Affärer
Min Affärer
-
Tjena jag har precis hittat AS världen
Jag har läst och kollat på video's en hel del nu om AS och lär mig mer och mer.
Men nu till en klyven fråga verkar det som?? Kan man importera vapen från HK, klarar man tullen eller inte med ett vapen?
Ska till lägga att det är en GBB och lite delar jag är sugen på att beställa där ifrån.

Men nu till en klyven fråga verkar det som?? Kan man importera vapen från HK, klarar man tullen eller inte med ett vapen?
Ska till lägga att det är en GBB och lite delar jag är sugen på att beställa där ifrån.
Hejsan! Trevligt att du också vill börja!
Att importera gasvapen är inte något jag riktigt rekommenderar så som vapenlagen ser ut nu och då tullen läser lagen bokstavligt. Det är bättre som det är just nu att vänta efter 1:a Juli då det sker en ändring som inkluderar green gas vapen. AEGer har för mig fungerat smärtfritt å andra sidan.
//Iprenen
Att importera gasvapen är inte något jag riktigt rekommenderar så som vapenlagen ser ut nu och då tullen läser lagen bokstavligt. Det är bättre som det är just nu att vänta efter 1:a Juli då det sker en ändring som inkluderar green gas vapen. AEGer har för mig fungerat smärtfritt å andra sidan.
//Iprenen