Hej kära ASS kamrater!
Då detta är ett område som jag har väldigt låg kompetens inom så vänder jag mig återigen till er som är betydligt kunnigare inom området för hjälp och vägledning.
Problem:
Vi har idag X antal fire teams och sniper teams och stab. Tanken är att teamen använder varsin kanal för intern kommunikation så det inte stör andra team. Staben å andra sidan måste kunna kommunicera med samtliga team och kunna broadcasta och ta emot på samtliga använda kanaler.
Radio vi använder idag är Puxing 777.
Finns det en passande radio för stab att köpa privat för detta ändamål som är kompatibla med ovan radio, inte är allt för dyr och är lättare än modell "släpbar"?
Tack på förhand
Med vänlig hälsning
Shifty
Radio
Re: Radio
Puxing 777 sänder på PMR bandet så ni kan köpa vilka PMR radios ni vill ifrån valfri affär.
(Läste fel så ändrar lite i mitt tips här)
Precis som han nedanför här skriver köp en puxing 888k eller Xouxun som kan ta emot på 2 kanaler samtidigt.
Dock som alltid med radio är det 100 tals saker som påverkar hur långt en radio kan sända. Så räkna inte med någon revulitionerande avstånd för att sända och ta emot. Radio i airsoft fungerar bäst just mellan personer i egna gruppen som är hyfsat nära varandra. Från stab ut till grabbar i fält är det sällan särskilt effektivt annat än på små områden.
Många radios står det 10 km räckvidd på. I skogsmiljö skall du vara glad över ett par 100 meter som regel beroende på landskapet, radios, hur blött det är ute mm... 2 km kan lätt gå vid rätt förhållanden, medans 200m kan vara omöjligt vid andra.
(Läste fel så ändrar lite i mitt tips här)
Precis som han nedanför här skriver köp en puxing 888k eller Xouxun som kan ta emot på 2 kanaler samtidigt.
Dock som alltid med radio är det 100 tals saker som påverkar hur långt en radio kan sända. Så räkna inte med någon revulitionerande avstånd för att sända och ta emot. Radio i airsoft fungerar bäst just mellan personer i egna gruppen som är hyfsat nära varandra. Från stab ut till grabbar i fält är det sällan särskilt effektivt annat än på små områden.
Många radios står det 10 km räckvidd på. I skogsmiljö skall du vara glad över ett par 100 meter som regel beroende på landskapet, radios, hur blött det är ute mm... 2 km kan lätt gå vid rätt förhållanden, medans 200m kan vara omöjligt vid andra.
Senast redigerad av 1 dariantel, redigerad totalt 0 gånger.
Förslagsvis så använder ni en radio med stöd för Dual Watch dvs en radio som kan ligga och bevaka två kanaler samtidigt. Tyvärr har inte Puxing 777 stöd för dual watch.
Exempel hur man kan bygga upp en större gruppering via radios med dual watch.
* Stab - kanal 1
* Grupp A - kanal 2
* Grupp B - kanal 3
Grupp A ställer då in sin radio att primärt sända på kanal 2 och passivt lyssna på kanal 1. Nu kan de kommunicera inom gruppen utan problem, men ändå höra all ordergivning som går ut från staben. Skulle de behöva gruppchefen behöva sända till staben, så växlar gruppchefen manuellt över till kanal 1 som primär kanal och sänder sitt meddelande.
Större gruppering med bara Puxing 777
Med en puxing 777 så kräver detta man har två stycken radios med en för varje kanal, om man vill kunna ha passning på flera kanaler samtidigt. Exempelvis har gruppchefen två stycken radios. Denna lösning kräver dock dubbla PTT/headset/monofon alternativt en PTT med stöd för flera radios så som Element eller Emersons kopia på Silynx PTT.
Exempel på radios med Dual Watch
Puxing 888
Puxing 888K
Baofeng UV-5R (går att köpa till ett bamsebatteri, som räcker ett helt storspel)
Hoppas att detta reder ut några frågetecken.
Exempel hur man kan bygga upp en större gruppering via radios med dual watch.
* Stab - kanal 1
* Grupp A - kanal 2
* Grupp B - kanal 3
Grupp A ställer då in sin radio att primärt sända på kanal 2 och passivt lyssna på kanal 1. Nu kan de kommunicera inom gruppen utan problem, men ändå höra all ordergivning som går ut från staben. Skulle de behöva gruppchefen behöva sända till staben, så växlar gruppchefen manuellt över till kanal 1 som primär kanal och sänder sitt meddelande.
Större gruppering med bara Puxing 777
Med en puxing 777 så kräver detta man har två stycken radios med en för varje kanal, om man vill kunna ha passning på flera kanaler samtidigt. Exempelvis har gruppchefen två stycken radios. Denna lösning kräver dock dubbla PTT/headset/monofon alternativt en PTT med stöd för flera radios så som Element eller Emersons kopia på Silynx PTT.
Exempel på radios med Dual Watch
Puxing 888
Puxing 888K
Baofeng UV-5R (går att köpa till ett bamsebatteri, som räcker ett helt storspel)
Hoppas att detta reder ut några frågetecken.
Stryk den undran! Jag insåg svaret själv. Men en annan undran: om man skulle utrusta stabsfunktionen med en radio med längre räckvidd, vad skall man satsa på då? Bättre antenn eller annan radio? Och vilken antenn/radio i så fall? Är t.ex en Saber en vettig lösning?
En bättre antenn är bra för både mottagning och sändning, och antenn på högre höjd och friare är också bättre för att nå långt. Effekt fungerar bara vid sändning och en dålig antenn eller dålig placering plockar väck den vinsten snabbt.
Kan ni fira upp en bra antenn i träd eller på mast med lågförlust kabel så gör det. Vilken antenn? Svårt att rekommendera då jag bygger själv och trimmar in för mina syften. En kvartsvåg jordplan fungerar fint och är enkelt att bygga och billig om ni inte behöver dubbel bands täckning.
Skaffa en radio med bra mottagare som Wouxun UVD1P även om det är liten vinst mot en bra radio som en vanligt Puxing. UNDVIK allra billigaste som Baofeng UV-R3 mfl, den enda som har bra mottagare av de billiga är mig vetligt Baofeng UV-B5 (men den har precis som många andra radios sina egna idiotier, dualwatch på den är ingen höjdare bla).
Kan ni fira upp en bra antenn i träd eller på mast med lågförlust kabel så gör det. Vilken antenn? Svårt att rekommendera då jag bygger själv och trimmar in för mina syften. En kvartsvåg jordplan fungerar fint och är enkelt att bygga och billig om ni inte behöver dubbel bands täckning.
Skaffa en radio med bra mottagare som Wouxun UVD1P även om det är liten vinst mot en bra radio som en vanligt Puxing. UNDVIK allra billigaste som Baofeng UV-R3 mfl, den enda som har bra mottagare av de billiga är mig vetligt Baofeng UV-B5 (men den har precis som många andra radios sina egna idiotier, dualwatch på den är ingen höjdare bla).
This space intentionally left blank