Märken, olagligt?

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
NonEx

Re: Märken, olagligt?

Inlägg av NonEx »

Intressant tråd...

Jag tänker så här... Om man är på ett airsoftspel och ser nån med diverse märken eller whatever så skall man nog utgå ifrån att dom inte är det deras utrustning säger att dom är :p

Nog troligare att man förolämpar färre med den inställningen, om man nu skulle springa på "riktiga" soldater.

HellfireATM

Inlägg av HellfireATM »

Jag har valt att spela som svensk soldat i stor utsträckning, och har med tiden samlat gear därefter, och däri ingår även märken och patchar. Jag spelar antingen som hemvärnsman eller utlandsstyrkan KFOR. Har dock satt det hela i ett enkelt system: kardborrar. Jag byter märken och patchar beroende på vilken roll jag har i de olika spelen, och tar av dem helt när jag färdas till eller från spel. Har fått frågan "är du med i försvaret?" några gånger och då alltid svarat sanningsenligt att jag bara pysslar med airsoft.

Jag har alltid gillat försvarsmakten och jag gillar KJ mest av alla. Själv hann jag inte fullgöra ens grundutbildningen pga en knäskada. Även om jag gärna skulle spela som KJ så gör jag det inte, för att jag inte på något vis skulle kunna mäta mig med en äkta KJ, och således har jag helt enkelt känt att det är fel. Men jag tycker att jag kan tillräckligt för att motsvara en HVare och därför har jag valt att primärt spela som det.

Själv tycker jag bara att det är kul att folk använder patchar etc för att få en så snarlik utstyrsel som möjligt, framförallt om man kör scenariospel eller milsim. Patcharna etc gör skillnad psykologiskt på motståndaren, man får en helt annan känsla i spelet. Just av den anledningen som jag valt att spela airsoft och inte paintball.

Jag håller med de flesta andra här: man ska aldrig utge sig för att vara något man inte är. Men airsoft är ju en lek som handlar om att efterlikna riktiga militärer så mycket som möjligt, så om du vill bära patch så gör det! Jag menar, om någon skulle komma fram till mig utklädd till mig och säga "nej jag är inte HellfireATM men han är en så jävla grym snubbe, jag vill vara som honom" så skulle jag bli glad och smickrad, inte ställa mig och skrika "du har inte gått i mina skor, du får inte låtsas att du är jag, du vet inget om mig och hur jag är!"

Det som jag har störst problem med är att gnället bara gäller svenska märken, ni är inte konsekventa. Lite som att skrika att homosexualitet är skitäckligt men att kolla på lesbiskt går bra. I sådana fall ska ju inga märken alls bäras från något land, och inte uniformer heller. För att göra sig förtjänt av att bära M/90 måste man iallafall ha gjort grundutbildningen och egentligen vara i tjänst eller på väg till/från tjänsteutövning. Och som någon sa här tidigare, då ska man förbjuda sjukvårdarmärken, soldattyp (KSP, PSG etc) och liknande också. Och plötsligt blir det väldigt svårt var man ska dra gränsen för ett problem som egentligen inte är ett problem.

Nä, låt folk leka så länge de inte gör leken till allvar.
Lagets lilla gearwhore.

Spelsugen i Uppland?

Cordayne

Inlägg av Cordayne »

Varför är det mer okej för skådespelare, typ Mikael Persbrandt att ha på sig märken och gradbeteckningar inför hans roll men bu och blä för airsoftutövare att bära dom?

Runner

Inlägg av Runner »

För att han är på jobbet och får betalt för att göra det? Ska vi säga samma sak om folk som gör polisfilmer?

Nej det är inte i närheten av samma sak. Dessutom frågade han säkert om lov :D

Stygge

Inlägg av Stygge »

Måste ju säga att detta balanserar på gränsen till löjligt.
Det är inte OK för airsoftare som gestaltar en roll att använda märken men helt ok för skådespelare att göra det med motiveringen att de får betalt och att det är deras jobb?!

Selektiv irritation från nejsägarnas sida mao?!

Eller är det så att det är helt ok så länge man har fått det godkänt från högre ort? Gör det att det sticker mindre i ögonen på betraktaren?!
En skådespelare som gestaltar en roll utger sig ju dessutom för att faktiskt vara det de utger sig för vilket inte en airsoftare gör.

Förklara gärna skillnaden så att jag iaf kan försöka att förstå det här för det gör jag inte i dagsläget kan jag villigt medge.

Schultz

Inlägg av Schultz »

+1 Stygge
ODA 727
PTW User

Mina affärsredovisningar

Runner

Inlägg av Runner »

Det går inte att diskutera det då flertalet medlemmar här redan bestämt sig om sin åsikt. Att helt säga att det är olagligt räcker tydligen inte.

P.S När filmer spelas in med uniformer så ber man om FMs godkännande.
(vilket innebär att det då blir lagligt)

Nu måste det va glasklart för alla. Kan bifoga lagtexten en gång till ifall det va nån som missa den

Väl mött

Nixon

Inlägg av Nixon »

Men olagligt var det ju när det innebar föregivande av allmän ställning. Och du kan inte på allvar mena att airsoft innebär ett sammanhang, där det finns skäl att tro att det är riktiga soldater som krigar/ övar, och att ett märke isf skulle göra skillnad? Vi tycker inte, som du märker, att din tolkning av lagen gäller under airsoftspel. Personligen skulle jag kunna sträcka mig till att helt förbjuda poliskläder och svenska uniformer på spel, eftersom allmänheten lätt kan missförstå och det utsätter hobbyn för risker vi inte vill utsätta den och oss för. Men några märken får du aldrig med mig på några förbud för.
FENRIR har aldrig brutit ett spel, aldrig skräpat ned och tänker fan inte börja nu.

Grim

Inlägg av Grim »

Möjligen är de så att man måste ha genomfört de strapatser som krävs för att förtjäna att få bära olika märken för att faktiskt förstå hur mycket de sticker i ögonen när någon annan bara slänger på de på sin uniform för att dom tycker att det är coolt.

Nej jag tycker faktiskt att de är riktigt smaklöst. Vad gäller utländska märken så bär jag inte de heller, endast flagga.
Men jag gör som en riktig svensk och knyter näven i fickan och hånskrattar lite inombords :P
"Use something that you know the distance of, compare how many of them would make up the unknown distance and multiply. Do *not* use your dicks, an inch and a half into six-hundred yards: I can't count that high! "

Welle

Inlägg av Welle »

Jag tor faktiskt på riktig att det inte finns någon kustjägare som skulle ta illa upp om någon skulle köra kj stuket. Dom få riktiga soldaterna jag känner, skiter fullständigt i om någon skulle dra på sig m90 en treudd, måla sig grön i fejjan och spela airsoft

Det dom säkerligen skulle reagera på är om dom träffade på någon på stan som bär ngt som antyder att dom är eller har varit tex kj ( läs; lite-mer-elit-än-vanlig-lumpare) och inte är det... Det kan jag köpa.

Man kan inte hålla på att vara så, ursäkta utrycket, anal, när det kommer till vilka märken man har på sig när vi är ute i skogen och leker. Jag tycker inte det.

Vad tror du skulle hända om jag började slita av hammers troo utrustning och sa att han inte var värdig den ;) det skulle bli lite dålig stämning... Chill
Lite finare, lite bättre

Låst