Spääcial Fårses imprässions: Utrustning på Milsim

Bay Cat

Re: Spääcial Fårses imprässions: Utrustning på Milsim

Inlägg av Bay Cat »

Väldigt bra skrivet dina senaste inlägg Le Gradovic, du slår huvudet på den berömda spiken.
Konkreta exempel på inköpsprioriteringar är väl att föredra i en tråd som denna så kör hårt!

EDIT: Årets citat?
" Men när man försöker tvinga på folk dyrare västar och finare uniformer, då är man en översittare av värsta champagne-vaskarsort som är för insnöad i sin egen perfektionism för att uppleva empati för de som inte vill." :)

[pc1] rektorn

Inlägg av [pc1] rektorn »

Bra sagt, Le Gradovic, och tack för uppräkningen, det underlättar enormt mycket för sådana som vill se OK ut, men inte är så insatta i ämnet (typ jag :))

Det finns en väldigt bra kompetens inom området på forumet, jag uppskattar enormt att ni som kan delar med er av detta till oss andra. Förhoppningsvis leder det till att saker och ting blir bättre ute i spelområdena också :)

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001

Inlägg av Twist »

Bra inlägg, le gradovic. Jag har bara en invändning och det är att argumentet "med tanke på hur mycket pengar folk lägger på [fill in blank]..." saknar logisk giltighet, hur ofta msn än ser det i diverse sammanhang. Det bygger på en implicit premiss som är osann, nämligen "om man har råd med A så har man också råd med B". Eftersom en krona inte är detsamma som två kronor stämmer det rent logiskt inte och valet kan mycket väl stå mellan att spela med en ful väst eller sitta hemma med en snygg.

Det förändrar inget egentligen och jag håller med dig helt och hållet. Det kan mycket väl vara så att man faktiskt borde stanna hemma om man inte har råd med både resa och gear. Det är ingen mänsklig rättighet att åka på alla spel och man förstör för andra om man inte uppfyller gearkraven. Det kan man dock understryka med logiska argument, och det gör du också i övrigt.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

R-Bear

Inlägg av R-Bear »

Fast.. "Impression" innebär ju inte ordagrant att något är exakt 100% som originalet. Bara att det är mycket likt/efterliknar/gör ett intryck av att vara som originalet. Vad gör det då för skillnad om jag köper t.ex. ett bälte som ser exakt lika dant ut men kostar en spottstyver av vad "originalet" gör?
Om jag hittar kopior på saker som är oerhört lika originalen och av mycket hög kvalitet, är inte det lika mycket impression då? Efterliknar inte det originalet? Vad gör det för skillnad om jag har en ficka från Condor? Förstör det verkligen hela känslan för alla hardcore milsimare som bara har fett tr00 RS-prylar?

Många har airsoft som hobby; dock är det få som har råd att lägga ens 15k på bara gear. Säg att man är student t.ex. Hur mycket får man över en månad? Inte mycket. Ska man då spara i säg 6 månader bara för att köpa den där ascoola västen som är så jävla tr00? Hur lång tid kommer det då inte ta för personen i fråga att bygga upp sitt gear och kunna delta på milsim?

Det är inte tillverkaren på gearet som avgör om det är en impression; Det är hur likt det är. Så varför måste det vara t.ex. 95% "korrekt" RS gear? Räcker det inte med att det är snuskigt likt? :/

Om folk vill syssla med en hobby som bara ska handla om vem som har längst pengapenis så kanske golf vore passande? För kom igen.. det vi gör är ju faktiskt att skjuta små plastkulor på varandra. Så coolt är det inte.
RapingBear <3 TaiNt | "Du är pervers.. Men snäll!" - Kerberos :D

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001

Inlägg av Twist »

Vad ord betyder är sammanhangsberoende och i det här sammanhanget betyder "impression" faktiskt att det är 100% rätt. Det har tydligt framgått på forum och spel under de dryga tio år jag har bevakat debatten. Det betyder inte att alla måste göra impressions, och det är heller inte det tråden handlar om utan det var nog bara ett olyckligt ordval. Vad OP menade var att efterlikna den styrka man spelar som, med eller utan vettiga kopior.

Med det sagt är det väl ok att vissa har som intresse att göra just impressions? To each his own och allt det där. Den som tror att airsoft är en hobby misstar sig. Airsoft är en samling ganska olika inriktningar, från speedball i mjukisbrallor till 100% tr00 impressions som mer liknar reenactment, där det är viktigare att gear och bössor ser rätt ut än att de fungerar. Vem ger mig, dig eller någon annan rätten att avgöra vad som är rätt eller fel när det handlar om en hobby?

Har man pengarna och vill spendera dem på RS gear så får man väl göra det? Det har inget med könsorgan att göra utan bara intresse och möjligheter. Alla gillar olika.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

A_Müller
Admin

Inlägg av A_Müller »

+1 på Twist.

Finns väl inte så mycket mer att säga, men impressions går ofta ner på den nivå att du skall ha rätt årsmodell på västen så att du får svarta fastex spännen istället för tan, etc.
Det är skillnad på en impression och att efterlikna. Och nej det behöver inte vara spelrelaterat och nej min upplevelse blir inte sämre om nån har kopior på utrustning, men att säga "titta, här är min badass DEVGRU impression baserad på de här 3 bilderna från 2008" och sedan ha en massa repro grejer är som att säga "titta på min nya porche" när man egentligen bara har slängt på ett porche emblem på en liknande bil. Funkis för dig och folk komemr i det stora hela inte bry sig, men det är inte en porche..
"Daddy, what happens when you die?" "Erhm.... son.... you go into respawn"

"Pain is temporary, chicks dig scars"

Le Gradovic

Inlägg av Le Gradovic »

Jag vill/orkar inte engagera mig i den här diskussionen en gång till då jag anser att de tidigare sidorna innehåller fullgott med åsikter och slutsatser, men; jag har två impressions i backspegeln (ett av dem kör jag dock nu) som båda funkar finemang på MilSim. Den ena kostar 4 000 och den andra kostar 30 000+. Båda duger till MilSim, problemet är alltså att folk ofta lägger ribban för högt, väljer man något rimligare att efterlikna så kan man få spela precis vilka spel man vill, utan att ruinera sig själv.

10th Mountain Rgt, 2008 impression, 4000 kr, kanske ett par ören till:

Bild

och sen har vi....

NSW DEVGRU 2011 impression, obehagligt dyrt:

Bild

Vem säger att den ena är bättre än den andra?
Visst, sen behöver du kringutrustning så som sovbestyr, matlagningsutrustning, värmeställ osv, men det kommer man inte undan oavsett.
The Ammunition Magician

Development Team 6 - Group XIV
-Task Force Insomnia

Stag

Inlägg av Stag »

Var drar man gränsen på vad som hör till utrustningen då? Ska t.ex en sovsäck inhandlas extra, bara för att den man har annars (Som kanske kostar 1000+), inte är av rätt märke osv?

Jag jobbar inte på någon impression just nu, men det kit jag har kan säkert kallas för inspirerat av diverse SEALs. Med en Eagle CIRAS, MC-kläder, Salomon-kängor och en 416 finns det ju självklart vissa drag, så att säga. Men min poäng är snarare, säg att jag har allt korrekt, men två av mina fickor på västen är fel. De är inte TMC eller liknande (Då får man utslag..), utan Flyye och märken av samma kvalitet, i en färgskala som inte är exakt, men inte större skillnad än vad t.ex Eagle har mellan sina batchar.

Är dessa två fickor då okej? I min värld skulle det vara okej, då de i det fallet är direkta kopior av hög kvalitet och det inte är en uppenbar skillnad som om man hade TMC eller ACM på västen. Det smälter in på ett sätt.

Jag ställer mig lite med Bear här ovan, att det i min värld är viktigast hur det ser ut och hur personen agerar. Men som Twist och Cykeln sa, så kanske det egentligen går isär mer i ordets betydelse, än i vad man anser är tillräckligt "true". Det var fler som sa det så, men jag skulle också vilja säga att Impression =! MilSim. I min värld kan man absolut åka på MilSim utan att ha byggt en impression, och enligt min tolkning är det okej att ha kopior (Så länge det ser fullgott och bra ut!) inkluderade i sin gear på ett MilSim.
Even if it's made by LBT and you got one in AOR2, a fanny pack is still a fanny pack. Now save yourself the embarrassment of a swirly and paypal me your lunch money.

A_Müller
Admin

Inlägg av A_Müller »

Impressioner har, i min mening, absolut inget med milsim att göra på den nivån. Du kan vara en milsim spelare kittad mer random gear utan problem (men det kanske drar ner på den generella stämningen hos spelare, mig själv inräknat). men impressioner är något som inte bara airsoftare håller på med. Det är att bygga identisk gear så som referensbilder/material visar. Så, i min värld, så är det inte en impression om du har 2st reprofickor (som jag sa, till och med årsmodell på ficka spelar roll då färgen på spännen kan vara annorlunda, osv.). Men det är knappast något som drar bort från min milsimupplevelse i airsoft sammanhang.

Hoppas att jag gör mig förstådd nu.
"Daddy, what happens when you die?" "Erhm.... son.... you go into respawn"

"Pain is temporary, chicks dig scars"

-Santa-

Inlägg av -Santa- »

Jag tycker det är upp till arrangören vad han vill ställa för krav på sitt milsim spel. Kräver han att det är 100%RS så måste det va de. Men då kan ju dom få som har verkligen allt i RS åka dit o spela.

Jag hör hellre till den skalan som åker på ett spel där det är lite fler deltagare och där allt ser okej ut. Lyckas du mixa din utrustning med div kina kloner och att det ser bra ut så ska man inte känna sig tvingad att stanna hemma för att man tror man inte har tillräckligt rätt gear. På håll ser (nästan) allt likadant ut.

Men på ett sätt håller jag dock med er alla att om nått är en Impression så ska det oxå vara rätt grejjer. Det finns ju dom som sagt som inte spelar utan bara samlar och bygger.
Jag spelar inte i en impression gear utan jag brukar säga att jag spelar i en easy-impression gear. Den utgår från reff bilder men det behöver inte vara en spec tillverkare för att grejjerna ska vara rätt. Är dom bara tillräckligt lika dom på bilden/bilderna man försöker efterlikna så kommer det resultatet se bra ut när det är färdigt.

Det må va många som inte håller med mig här men det är såhär jag tycker.
75th Ranger Regiment - RAWHIDE 3-2, Följ oss på vårat äventyr på http://www.facebook.com/Rawhide32
"Rangers saved God" - HaM2

Skriv svar