LCT och NPO AEG i patentkonflikt över AS Val

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
julianscaeva

LCT och NPO AEG i patentkonflikt över AS Val

Inlägg av julianscaeva »

Det har nog inte gått någon ryssofil förbi att LCT har planerat att släppa en AEG version av AS Val, en rysk ljuddämpad automatkarbin. I dagsläget är det dock endast den ryska tillverkaren NPO som tillverkar dessa bössor. När jag tidigare i veckan mailade LCT om en ETA på när bössan skulle släppas så fick jag det här mailet till svar:

"Dear Sirs,

Nice to get your email.

Today we got one email from NPO airsoft, they said they have the patent for VSS and VAL. Can you please help us to double confirm if they really have the " trademark authorized " for this project?!

Your kindly advice will be highly appreciated."

Min fråga är då, är det överhuvudtaget möjligt för en airsofttillverkare att patentera tillverkningen av ett visst vapen? Mig veterligen har NPO inga kopplingar till RS-tillverkaren TsNIITochMash och gearboxen i fråga är en standard v3 (vilken till råga på allt är en LCT tillverkad sådan :roll: ) Det låter oerhört konstigt i mina öron men de mer juridiskt bevandrade på detta forum kanske kan kasta lite ljus över detta.

ministry

Re: LCT och NPO AEG i patentkonflikt över AS Val

Inlägg av ministry »

Det framgår inte av NPOs hemsida i vart fall.

Vidare är ju frågan om det i sådant fall skulle gälla internationellt? Jag vet att exempelvis HK gnäller som fan över sådant där och hotar med diverse stämningar, emedan Izhmash emellertid inte verkar bry sig om att kineserna kopierar friskt.

Hursomhaver, jag är ganska osäker på att NPO skulle inneha rättigheterna att vara den enda som får producera en VAL/VSS-aeg. Du kan ju maila dem och be om licensen.

Det som är intressant i fallet är 1) huruvida de har licens från TsNIITochMash (om dessa ens kräver det) och 2) om deras konstruktion (som LCT kopierar) är patenterad utanför Ryska Federationen.
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой

Plinker

Inlägg av Plinker »

NPO har väl inget att säga till om såvida de inte tillverkar replikan under licens...
Särskrivning dödar miljoner människor dagligen.

julianscaeva

Inlägg av julianscaeva »

Jahopp, fick det här nedslående beskedet från atacka.com idag...

"Thank you for your interest.

We are only a reseller of NPO AEG units.
NPO AEG of Magnitogorsk holds a patent from the real steel factory.

Thank you"

ministry

Inlägg av ministry »

Licens på modellen möjligtvis men inte patent.
Patent skulle de isåfall ha på hur den är gjord som AEG, vilket isåfall LCT kan hitta på egen.

Varför litar du på vad någon av dessa säger utan bevis? Naturligtvis säger NPOs exklusiva USA-distributör att de gar ensamrätt, det är ju hans levebröd det handlar om.
Antingen får du papprena skickade till dig eller så får det göras upp om i domstol. Har en känsla av att rysk domvärjo inte sträcker sig till Taiwan så LCT kan ju högaktligen skita i den ryska marknaden (på vilken NPO ändå är ohotade givet de skyhöga tullarna) - möjligen Vitryssland också.
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой

Skriv svar