Tyst träff

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
YogHippie
Hippie

Re: Tyst träff

Inlägg av YogHippie »

Jag tycker lite att man kan köra på ordinarie gentlemannaregeln som vid träfftagande, att man ger spelaren som ninjat upp på dig
fortsatt övertag genom att bara visa sin deadrag och hålla truten, sen låta honom fortsätta smyga vidare.
Mest för skoj spels skull.

På milsim är det nog kanske bättre med ett "argh" lagom högt eller liknande, såvida man inte anser sig blivit "hel"-dödad xD
direkt på träffen.

Lite sådär goodspirit och fairplaybaserat beslut hos var och en.. ? :)

larseriklindstrom

Inlägg av larseriklindstrom »

Yog: Så du uppmuntrar dem till regelbrott? ;)
the_passenger@live.se
0700929963 (privat)
0727119044 (spelmobil)

Lolzer

Inlägg av Lolzer »

Intressant diskussion detta blev. Jag håller nog med Yog här att det är förbannat surt att smyga runt ett par fi i typ 10 min för att sedan första killen ska röja ens position. Sen kanske det var dumt att dra en parallel mellan verkligeheten och airsoft då, som ni skriver, ljudämpade vapen låter fruktansvärt mycket.

Men som sagt det beror helt på spel tycker jag också, är det ett snabbt spel i trånga utrymmen, t ex frysen, så spelare det kanske inte ås stor roll om man är tyst eller ej då alla nästan vet exakt var alla är ändå. OM det däremot är utomhus/större bana, bockaby så tycker jag att man bör ge det smygande små ninjorna lite cred och vara lite lågmäld.

Detta beror helt på spelets regler och hur miljön ser ut enligt mej. Säger reglerna att man ska skricka träff vid träff ska man göra det, säger reglerna att man ska använda deathrags så använder man sin deathrag. Punkt slut.
"On my command, unleash hell!"

--Min Presentation--
--Affärsredovisning--

dariantel

Inlägg av dariantel »

Jag skulle gärna välkomna detta förslag om man utformar ett spel med detta som standard och på en hög serriös nivå. Tror tyvärr det skulle bli problem på enklare spel precis som det skrivits här ovan.
Ett söndagsspel skulle det inte passa sig på tror jag.
Jag gillar att exprimentera med nya roliga varianter av regler och ideer, det kan nog de som känner mig intyga. Kanske får pröva detta på något spel framöver.

Jag vill dock även som andra framhäva vikten av att följa reglerna, om det står skrik träff så gör man det, annars kommer folk bli sura över att folk ej tar träff mm.... och det har vi tillräckligt problem med ändå.

TwinkleDew

Inlägg av TwinkleDew »

Varför inte bara falla ihop på marken och se död ut+ ett eventuellt skrik. Gärna wilhelmskrik-liknande för bästa effekt :mrgreen:
Seid ihr das Essen? Nein, wir sind der Jäger!

Lolzer

Inlägg av Lolzer »

Det är också en idé faktiskt. ;)
"On my command, unleash hell!"

--Min Presentation--
--Affärsredovisning--

larseriklindstrom

Inlägg av larseriklindstrom »

Twinkle Dew: Well, problemet är att nästa spelare som kommer förbi dig efter den som skjöt ut dig kan missta dig för en ej utskjuten spelare som bara ligger på marken. Då kommer han antingen fråga högt, få svar eller inte och sedan agera på det eller skjuta dig direkt vilket kan leda till sura miner osv..

Problemet är att det finns två extremfall av tillfälliga sinnelag hos spelare som kan krocka på spel där man får/ska göra så som du föreslog. Sinnelag 1 är att spelaren tycker att det är ok att "spela död" in-game och sedan hoppa upp och börja skjuta. Sinnelag 2 är spelaren som känner sig tvungen att skjuta alla utskjutna/misstänkt utskjutna en gång extra för att dom inte ska vara spelande som "spelar döda". =Utskjutna blir skjutna om och om igen vilket kan leda till en mindre positiv stämning.

Men det som du skrev+ en regel för hur man visar sig utskjuten (som exempelvis en träffduk) som inte liknar något annat beteende in-game kan fungera bra för de flesta spel. Jag menar alltså något som visar alla att man är utskjuten.
På specifika scenariospel kan man såklart modifiera dessa typer av regler så att de speglar mer av verkligheten/ gör spelet intressantare/ gör spelet svårare osv. Men jag tror att det mest ställer till besvär på "öppna" spel.
the_passenger@live.se
0700929963 (privat)
0727119044 (spelmobil)

TwinkleDew

Inlägg av TwinkleDew »

Såklart drar man fram deathrag när du har lagt dig ner.
Seid ihr das Essen? Nein, wir sind der Jäger!

Kocken149

Inlägg av Kocken149 »

Personligen förstår jag mig inte på folk som på riktigt blir arga om dom blir påskjutna fast dom är ute. Om du befinner dig mitt i smeten, rikta bara bort ansikte så kan dom ju slösa hur mycket kulor dom vill på mig då. Känns knappt. Har dock aldrig blivit påskjuten med en deathrag tydligt på huvet.

A_Müller
Admin

Inlägg av A_Müller »

Då har du haft turen att inte bli övermanglad med 130trimmade understödsvapen med puckon bakom som gärna håller inne avtryckaren 12 minuter extra.

Att få en boll eller sju på sig är en sak, men att konstant bli skjuten på är inte kul.
"Daddy, what happens when you die?" "Erhm.... son.... you go into respawn"

"Pain is temporary, chicks dig scars"

Skriv svar