Ett steg närmare en förnuftig vapenlag! (gasdrivna vapen)

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
NonEx

Re: Ett steg närmare en förnuftig vapenlag!

Inlägg av NonEx »

Jag funderar över punkten att anmäla införsel, gäller det verkligen licensfria effektbegränsade vapen ?

Boogieman

Re: Ett steg närmare en förnuftig vapenlag!

Inlägg av Boogieman »

Som sagt, det är oklart. Jag fick inte fram ett konkret svar i utlåtandet. Jag tror inte det men eftersom det sägs om vapen och AS räknas som vapen finns risken. Det hela handlade dock om att vapenhandlare som idag importerar från EU inte behöver redovisa för varje vapen som tas in, så om det ska klämma åt det problemet bör vi inte känna oss träffade.
Men eftersom vi inte har redovisningsskyldighet för vapen idag utanför EU är det otroligt att vi ska behöva berätta så fort vi importerar inom EU.

Jag hittade inget konkret förslag på lagparagraf, då är det svårt att tänka hur Tullen kan komma att tolka den.
CO ST36
Arrangör Hearts And Minds

"SEALs letar refbilder på mig" -okänd

caladria

Re: Ett steg närmare en förnuftig vapenlag! (gasdrivna vapen

Inlägg av caladria »

Ok,detta verkar positivt.

Men ni som förstår detta, hur kommer processen gå till nu om jag vill beställa ett vapen från tex Hong Kong?

Måste man då anmäla till tullen att man kommer importera ett gasvapen som använder sig av greengas? Kan någon pedagogiskt förklara exakt hur man kommer få göra.

:)

NonEx

Inlägg av NonEx »

Som jag ser det, helt lekmannamässigt, om lagtexten ändras till att innehålla det jag refereade till ovan, så behöver man inte göra nånting om man beställer gasdrivna vapen ifrån HK.

Det är för tidigt att säga exakt. Vi får se den 1:a juli och jag plannerar att även då skicka maill till UPS och Tullen och se vad dom har att säga om saken. Tänkte först göra det nu men antar att deras svar blir "vi följer gällande lagar och relger".

Man får nog vänta och se och sen vara beredd på att experimentera med en order eller två och kanske ta kontakt med speditören och tullen före och under beställningen och leveransens gång.

caladria

Inlägg av caladria »

låter sjukt nice, informera gärna här hur progressionen är på detta!! Har ett gäng pistoler jag vill ta hem ;)

NonEx

Inlägg av NonEx »

Absolut, will do! Drygt en månad kvar bara sen får vi se.

Frågan är, även om lagtexten inte ändras, kan man referera till den godkända propositionen på något sätt och få OK den vägen ?
Jag vet inte men det borde ju kunna fungera tycker man.

Jag satt o Googlade lite allmänt på effektbegränsade vapen och sprang på Tullverkets sida:

http://www.tullverket.se/innehallao/v/v ... 08687.html
Observera!
Om vapnet drivs med annat drivmedel än kolsyra, luft eller fjäder är de alltid tillståndspliktiga.
Jag förstår inte varför det blivet sådan mani över denna tekniska miss i lagen, finns det någon som helst vettigt förklaring bakom eller är det bara "rent djävulskap" att det tolkas så hårt så att säga (såklart lagen är ju rätt i det avseendet men ni förstår hur jag menar.)

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001

Inlägg av Twist »

Det är inte svårare än att Tullverket och deras ombud bokstavstolkar lagen. De har inte mandat att göra något annat. Polisen och domstolarna gör det däremot inte. Försäljning och användning sker helt öppet utan att polisen ingriper och i det enda rättsfallet vi känner till där någon blivit åtalad för olaga vapeninnehav (Bowhunter, tråd finns på gamla forumet) friade tingsrätten.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

NonEx

Inlägg av NonEx »

Jo det är jag helt med på men det känns som där är viktigare saker att bokstavstolka och ta itu med än gasdrivna airsoftvapen...

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001

Inlägg av Twist »

För samhället? Ja, absolut. Inte för Tullen dock. De gör ju (i princip) bara en sak och de gör det enligt lagens bokstav. De varken får eller (egentligen) ska göra något annat. De är inte poliser.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

osito

Inlägg av osito »

Har börjat föras in ändringar i Vapenlagen med rubiken "/Träder i kraft I:2012-07-01/" samt "/Upphör att gälla U:2012-07-01/"

Dock inge som verkar beröra effektbegränsade vapen :|

Skriv svar