BB vikt till FPS tabell

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Thaampe

BB vikt till FPS tabell

Inlägg av Thaampe »

Hej
En på jobbet lyckades hitta en superb tabell som räknade ut hur mycket FPS / m/s en kula går vid ett visst joule värde. Jag vet dock inte vad han sökte på att hitta den och jag har letat som en galning efter den >.<
Är det någon som vet vilken jag pratar om?

Tex.

kulan väger 0.20g, med ett vapen på 1joule skjuter ?FPS

Thaampe

Re: BB vikt till FPS tabell

Inlägg av Thaampe »

Hittade vad jag sökte efter.
http://www.nettsport.no/softgun/hva-er- ... 252-1.aspx Jag tyckte den kunde vara värd att dela om man är ny på detta. Jag står inte för att talen är rätt eller så, jag bara litar på det som står tills motsatsen bevisas :)

Protnev
Inlägg: 104
Blev medlem: mån maj 14, 2012 6:24 pm

Re: BB vikt till FPS tabell

Inlägg av Protnev »

Tja vissa har ju försökt motvisa honom med än så länge står Newtons rörelselagar rätt så solida. http://sv.wikipedia.org/wiki/Kinetisk_energi Må vara lite Fysik A som få airsoftare har gått men ack så värd att kunna när man trimmar.
Omnia dicta fortiora si dicta Latina

Kalle
Inlägg: 181
Blev medlem: mån maj 14, 2012 2:07 pm

Re: BB vikt till FPS tabell

Inlägg av Kalle »

För den som vill räkna på egna värden tar vi formeln för rörelseenergi:

J = (m(v^2))/2

Applicera lite algebra på detta för att få fram en formel som kan användas för att ta fram referenshastighet för olika kulvikter utifrån uppmätt utgångshastighet:

->
v2 = (((v1^2)m1)/m2)^0.5

där
v1 = uppmätt utgångshastighet
m1 = använd kulvikt vid kronografering
m2 = önskad kulvikt
v2 = utgångshastighet vid önskad kulvikt

Formeln kräver SI-enheter, dvs hastighet i meter per sekund och kulvikt i kilo.
En fot är 0.3048 meter. 100fps = 30.48m/s
En 0.20g kula väger 0.0002kg


Idiotguide för den som tycker matteformler är jobbiga (ANVÄND MINIRÄKNARE! Det finns en inbyggd i din dator, öppna startmenyn och skriv calc, tryck på enter):

1: Multiplicera den uppmätta utgångshastigheten med sig själv, tex 100 * 100 = 10000
2: Multiplicera detta med använd kulvikt: 10000 * 0.0002 = 2
3: Dividera med önskad kulvikt: 2 / 0.00025 = 8000
4: Ta roten ur (det skrev jag som upphöjt till en halv för jag har inget rottecken på tangentbordet, samma sak): 8000^0.5 = 89.44... Ett gevär som skjuter 100m/s med 0.20g kulor kommer alltså skjuta ungefär cirkus kanske 89-90m/s med 0.25g kulor.

Edit: Som Supernaut påpekar så lever vi inte i en perfekt värld utan yttre (eller inre) påverkan från faktorer vi inte kan kontrollera, vilket gör att även korrekt matematik kan fallera. Använd detta ENDAST för att ge dig själv en uppskattning om vad den UNGEFÄR skulle göra med andra kulvikter. Chrona alltid.
Senast redigerad av 3 Kalle, redigerad totalt 0 gång.
"Wir sind Deutsche, es ist was wir machen!"
- Kirschenbauer Airsoft Uppsala
Följ oss på facebook!

Supernaut
Inlägg: 603
Blev medlem: fre maj 04, 2012 10:26 pm

Re: BB vikt till FPS tabell

Inlägg av Supernaut »

Fast det där stämmer inte i verkligheten. Mångårig erfarenhet visar att det där i princip aldrig är sant, utan ENDA sättet att mäta är att mäta utgångshastigheten med den kulvikt som vapnet ska skjuta under spel. Det enda säkra är egentligen att ha en sådan kronograf som medger lite avstånd och helt enkelt backa tills den mäter upp ett värde som motsvarar 1J anslagsenergi. Det är dock opraktiskt att göra för varje vapen vid varje spel, så det får tyvärr förenklas med tabeller och dylikt, men det är ändå sjukt viktigt att INTE mäta med 0,2g om en inte ska spela med 0,2g.

EDIT: Jag menar inte att fysiken inte stämmer, bara att det inte är ett perfekt system som skjuter iväg projektilen och en mängd faktorer påverkar. Många är vi som chronat med olika kulvikter och inte alls fått det resultat som förväntas utifrån tabeller som den ovan.

Thaampe

Re: BB vikt till FPS tabell

Inlägg av Thaampe »

Så den tabellen är mer eller mindre värdelös? Eller duger till till en lite fingervisning?

Skulle behöva en chrono när jag får min bössa >.< står 410-430FPS på den, lite väl mkt för CBQ spel tyvärr tror jag

Edit. Och för att vara ännu drygare osv (sorry), men om man ska lite på att min kommer göra ca 130ms ur lådan. Ska jag köpa 0.28g eller funkar det fint med tex 0.23?
http://www.rodastjarnan.com/airsoft-air ... 020g--7586
Kanske har sökt dåligt på forumet, så ska kolla vidare samtidigt.
Senast redigerad av 1 Thaampe, redigerad totalt 0 gånger.

Supernaut
Inlägg: 603
Blev medlem: fre maj 04, 2012 10:26 pm

Re: BB vikt till FPS tabell

Inlägg av Supernaut »

Uppgifter från tillverkaren litar jag inte alls på, särskilt inte för kinakloner. Enda sättet att veta är att mäta med kronograf.

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: BB vikt till FPS tabell

Inlägg av Twist »

Det finns, som Supernaut påpekar, flera problem med dylika tabeller och att chrona med en annan kulvikt än man tänker spela med.

För det första är det inte så att ett vapen alltid utvecklar en viss energi vid mynningen oavsett kulvikt, vilket man lätt får för sig eftersom det är en fjäder med en viss styrka som driver vapnet. Ofta ökar energin med vikten. En bössa som utvecklar 1 Joule med 0.20 kan alltså mycket väl utveckla 1,2 Joule med 0.28 och 1,4 Joule med 0.35. Jag har en pistol som beter sig så. Det har troligtvis med tröghet, piplängd och övervolym att göra. Det finns en tråd på gamla forumet om det så jag ska inte gå in närmare på det. Jag vill bara påpeka att man inte kan dra några slutsatser utifrån en annan kula än den som ska användas.

Ett annat, och betydligt allvarligare, problem är att kulor av olika vikt bromsas olika mycket av luftmotståndet så även om två kulor startar med samma energi så kommer den tyngre att ha avsevärt mer energi kvar när den faktiskt träffar. Säkerhetsavstånd sätts traditionellt utifrån hur mycket en 0.20 bromsats vid ett visst avstånd men med tyngre kulor stämmer det inte alls. Det kan skilja otroligt mycket. Detta finns det också en tråd om på gamla forumet.

Länkar:

http://old.airsoftsverige.com/V6/viewto ... =2&t=72835
http://old.airsoftsverige.com/V6/viewto ... =9&t=81973

Ovanstående trådar är långa och jobbiga att ta sig igenom. Vi får försöka sammanfatta det vi lärt oss till ett bättre format vid tillfälle. Ett generellt system baserat på fysik och erfarenhet är under långsam utveckling och på HAM2 kommer en försiktig variant som jag själv spikat ihop att testas.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Supernaut
Inlägg: 603
Blev medlem: fre maj 04, 2012 10:26 pm

Re: BB vikt till FPS tabell

Inlägg av Supernaut »

Det bästa är en chronograph av denna typ:
http://www.amazon.com/Shooting-Chrony-F ... B001BR3364

Dvs som medger att provskjuta från längre avstånd än precis vid myningen.

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: BB vikt till FPS tabell

Inlägg av Twist »

Ja, varianten med att backa tills man kommer ner i önskad energi är utan tvekan den absolut säkraste. Beräkningar och tabeller kan aldrig bli mer än välgrundade antaganden. Att faktiskt mäta sig fram till sanning är och förblir det enda sättet att vara säker.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Skriv svar