Hej,
Har ett problem som jag inte lyckas få bukt med sedan jag bytt gearbox i min M4.
Problemet lyder som följer: Strömmen går till motorn utan problem så länge kopplingen till batteri och motor görs utanför bösskroppen, men så fort jag monterar den vägrar den reagera.
Min teori är att det blir kortslutning någonstans, och den teorin styrks delvis av att boxen i sig leder ström när jag kör voltmeter mellan boxens skal och plus eller minuspol på batteriet. Eller ska boxen vara strömförande?
Om den inte ska det, hur hittar jag lättast var kortisen är?
Om problemet är ett annat - vad kan det vara?
Kortsluten box (V2) när monterad i bössa (M4)
Kortsluten box (V2) när monterad i bössa (M4)
Han som uppfann anti reversal latch ska dö!
- Twist
- Sysop
- Inlägg: 1677
- Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
- Lag / förening: Disposable Heroes
- Aktiv sedan: 2001
- Ort: Teckomatorp
Re: Kortsluten box (V2) när monterad i bössa (M4)
Boxen ska inte vara strömförande. Elsystemet ska vara helt isolerat från resten av bössan.
Den vanligaste orsaken till dylika problem är att isoleringen på en kabel är skadad, oftast där kablarna går in i boxen eller inne i boxen där de passerar motorkuggen. Är det silikonkablar kan en sådan skada vara nästan helt osynlig. Man brukar kunna mäta sig fram till var det sitter med lite kreativt multimeter-petande.
Den vanligaste orsaken till dylika problem är att isoleringen på en kabel är skadad, oftast där kablarna går in i boxen eller inne i boxen där de passerar motorkuggen. Är det silikonkablar kan en sådan skada vara nästan helt osynlig. Man brukar kunna mäta sig fram till var det sitter med lite kreativt multimeter-petande.


Re: Kortsluten box (V2) när monterad i bössa (M4)
Har du en säkring inkopplat? För om du hade fått kortis så ska den ha smält. Så du kan möjligt vis ha ett avbrott någonstans...
Re: Kortsluten box (V2) när monterad i bössa (M4)
Inte nödvändigtvis, det beror på var och hur.För om du hade fått kortis så ska den ha smält.
Jobbar på Röda Stjärnan