8mm Gashagel och utgånghastighet
8mm Gashagel och utgånghastighet
Jag bara undrar hur man skall få fram en riktig utgångshastighet på en 8mm kula
Både gällande när man skjuter 1 skot eller 3 skotts
Är det någon som vet hur man räknar om en 6mm bb till en 8mm.
Detta gäller ett BE M500, där jag har hittat hos en ÅF att den skall göra 320fps / 220fps och detta fattar jag som det är 1-skotts / 3-skotts
MEN kan använda den som cqb eller inte ??
För man hittar alla dess formler på nätet men är där någon som är ganska säker på det ??
Både gällande när man skjuter 1 skot eller 3 skotts
Är det någon som vet hur man räknar om en 6mm bb till en 8mm.
Detta gäller ett BE M500, där jag har hittat hos en ÅF att den skall göra 320fps / 220fps och detta fattar jag som det är 1-skotts / 3-skotts
MEN kan använda den som cqb eller inte ??
För man hittar alla dess formler på nätet men är där någon som är ganska säker på det ??
Re: 8mm Gashagel och utgånghastighet
Generellt utgår man ju från J dvs anslagsenergi. Denna bestäms utifrån kulvikt och m/s / FPS. Nu vet jag inte vad de chronat med för kulvikt och då är det ju svårt att säga hur många J det rör sig om.
De nämnda siffrorna med .2g motsvarar 100m/s eller om man så vill 1J vilket är CQB trim men 8mm lär väga mer än .2g så risken är att den inte är godkänd för CQB.
Framgår det någonstans vilken kulvikt som avses vid de angivna utgångshastigheterna?
De nämnda siffrorna med .2g motsvarar 100m/s eller om man så vill 1J vilket är CQB trim men 8mm lär väga mer än .2g så risken är att den inte är godkänd för CQB.
Framgår det någonstans vilken kulvikt som avses vid de angivna utgångshastigheterna?
Det man egentligen är ute efter vid chroning är inte utgångshastigheten utan anslagsenergin. (Projektilens diameter är irrelevant.)
Vid 100 m/s med en 0,20 gram tung projektil ha man anslagsenergin 1 Joule.
Hagel som skjuter fler än en kula per skott är ju alltid svåra men man får helt sonika räkna det som en projektil. Något annat skulle inte vara enkelt hanterbart.
Problemet med vapen som skjuter 8 mm är att det bara finns tunga kulor. Dom lättaste jag hittade, när jag hade min Marushin M500, var 0,27 gram.
Enkel matematik ger att du då, om vi bortser från att den skjuter tre skott per avfyrning, får ligga runt 84 m/s vid en chroning för att uppnå "CQB".
[EDIT] Pucktvåa.
Vid 100 m/s med en 0,20 gram tung projektil ha man anslagsenergin 1 Joule.
Hagel som skjuter fler än en kula per skott är ju alltid svåra men man får helt sonika räkna det som en projektil. Något annat skulle inte vara enkelt hanterbart.
Problemet med vapen som skjuter 8 mm är att det bara finns tunga kulor. Dom lättaste jag hittade, när jag hade min Marushin M500, var 0,27 gram.
Enkel matematik ger att du då, om vi bortser från att den skjuter tre skott per avfyrning, får ligga runt 84 m/s vid en chroning för att uppnå "CQB".
[EDIT] Pucktvåa.

Tror det är 0.34g jag har till den
Vad får man fram för hastighet då ?
Vad får man fram för hastighet då ?
Fråga 2: någon som vet hur man kan få ner utgångshastigheten ?
Frågan är ju vad de använder för vikt när de får fram siffrorna hos ÅF. Använder du tyngre kulor så minskar fps men J brukar förbli ganska lika. Man kan mao inte använda högre kulvikt för att sänka fps för att få den CQB-klassad då J (anslagsenergin) mer största sannolikhet inte kommer minska under 1J som är vanligast i CQB.
Du kan ju testa lite olika gaser och hoppas du hittar någon som får ner bössan till godkända nivåer. Antar att man skulle kunna tillverka någon typ av strypning men det lär kräva både maskiner och kunskap.
Du kan ju testa lite olika gaser och hoppas du hittar någon som får ner bössan till godkända nivåer. Antar att man skulle kunna tillverka någon typ av strypning men det lär kräva både maskiner och kunskap.
-
Kör med light gas.
Seid ihr das Essen? Nein, wir sind der Jäger!
Frågar du mig så anser jag iaf att varje kula får ha en anslagsenergi på vad nu gränsen är för respektive arr. Skulle bli väldigt svårt att tillåta 40 mm annars.
En 8 mm kula har även en större träffyta, vilket borde fördela energin jämnare över kroppen och inte göra lika ont. Kan tänka mig att man mycket väl kan höja tillåtna anslagsenergin med dessa utan att för den sakens skull göra det "farligare". Inte helt vattentätt, men du kan ju alltid höra på de ställen du brukar/tänkt lira med det.
En 8 mm kula har även en större träffyta, vilket borde fördela energin jämnare över kroppen och inte göra lika ont. Kan tänka mig att man mycket väl kan höja tillåtna anslagsenergin med dessa utan att för den sakens skull göra det "farligare". Inte helt vattentätt, men du kan ju alltid höra på de ställen du brukar/tänkt lira med det.
"If at first you don't succeed, go get a .50 cal" - DemolitionRanch
Som referens, så ger en MB XM204 HP med full tryck CO2, en total anslagsenergi på över 200 Joule...
En .22 LR ur en pistol, ligger på runt 110-120 Joul, så...
En .22 LR ur en pistol, ligger på runt 110-120 Joul, så...
Mestadels .357 nuförtiden. 9mm gör större hål än 6mm... :)
Det bästa är nog att höra med arr. som sagt.
"Farligt" lär det ju aldrig bli utan det handlar mest om smärtgränser. Vill man ha 8mm vapen på spel får man se till att skaffa fram regler som uppmanar till det. Det går ju inte att spela med ett CQB vapen som måste chrona 30 m/s (inte för att jag har testat) exempelvis.
"Farligt" lär det ju aldrig bli utan det handlar mest om smärtgränser. Vill man ha 8mm vapen på spel får man se till att skaffa fram regler som uppmanar till det. Det går ju inte att spela med ett CQB vapen som måste chrona 30 m/s (inte för att jag har testat) exempelvis.
Lgt. Skalptagare