Gjuta avtryckarchassi.

kimjoh560

Gjuta avtryckarchassi.

Inlägg av kimjoh560 »

Planen är som så mina vänner att jag som bekant byggt en mb06 nyligen (aps-sr2) en helt fantastisk bössa på många sätt men avtryckaren är av plast och den enda ersättaren är svår att få tag på.

Därför tänkte jag som så att man kanske skulle kunna göra två formar av gips, lera eller liknande och med en butan brännare (ca 1400ºC) smälta aluminium och fylla denna för att på så sätt få till två halvor för finbearbetning med dremel, fil, borr. Aluminium är ju sim bekant lätt att bearbeta.

Vad tror ni? Tankar, idéer kring detta.

Om det funkar kan man ju tillverka rätt mycket enligt samma princip. Bland annat rails mm.
Lgt. Skalptagare

TwinkleDew

Re: Gjuta avtryckarchassi.

Inlägg av TwinkleDew »

Kan mycket väl funka! Gör ett försök. Jag är spänd på att se resultatet!
Seid ihr das Essen? Nein, wir sind der Jäger!

Stygge

Inlägg av Stygge »

De lär behöva en rätt rejäl brännare, en bra degel och värmefast material till någon form av ugn skulle jag tro. att smälta aluminium som tenn är nog svårt men har i ärlighetens namn aldrig testat. Utgå från ölburkar som har väldigt tunt gods möjligen...

Skulle nog snarare föreslå att du gör 2 bottnar i 3mm stålplåt ist. Ett bra skjutmått, lite matte och en pelarborr kommer man långt med, koordinatbord och det är en barnlek. Gjort en del verkbottnar till bla väggur på detta sätt och det är enklare än man tror. Skruva ihop 2 plåtar och borra dem samtidigt så behöver du bara borra/mäta en gång.

TwinkleDew

Inlägg av TwinkleDew »

Burkar smälter ju om man tänder en eld i dom så ;)
Seid ihr das Essen? Nein, wir sind der Jäger!

nox_umbra

Inlägg av nox_umbra »

jag vet inte hur du tänkte gå tillväga med själva smältningen men om du tänkte köra med en butan brännare så är det nog enklast att värma direkt på aluminiumet i en degel av järn/stål. bra alluminium att använda till smältning och gjutning är skalen till hårddiskar, det är rent och bra kvalitet. när du smälter så kommer det ju att bli slagg som flyter upp till ytan, det måste du skopa ut med en sked så du inte får det i gjutningen. det finns massor med videos på youtube om att bygga egna smältugnar och om att gjuta själv, men antar att du kollat på flera stycken redan.

själva formen är ju det som brukar vara svårt att få till. men om jag förstår dig rätt så är det avtryckaren som du tänker gjuta, nu vet jag inte hur den ser ut på just den mdellen men som jag föreställer mig så är det en del.
att göra en 2 delad form är väldigt svårt och jag skulle nog göra en engångsform som man knackar sönder efter gjutningen.
det finns ett material som heter instant mold som jag använder till modellbyggande för att göra kopior på delar som skulle funka för att göra avgjutnig av avtryckaen i.

om jag skulle göra det så skulle jag: göra en form av avtryckaren i instant mold och gjuta med vax i den så jag får en kopia av avtryckaren i vax, den skulle jag sen gjuta i gipps och låta det torka några dagar. sen värma formen i ugnen så vaxet rinner ut och efter det gjuta aluminiumet, låta det stelna och sedan knacka sönder det. och skulle det gå dåligt på första försöket så finns instant mold formen kvar för att göra mera vax avtryckare. tänk även på att när du gjuter så ska du ha ett luftnigs hål så det inte blir luft bubblor. och kanalen du tömmer ner aluminiumet i ska vara ganska stor så det blir mycket tryck i gjutformen. du har säkert gjutigt tennsoldater när du var liten och det är ju mycket samma prinsip.
och tänk på att gipset kan explodera av värmen om man har otur så använd skyddskläder glasögon
We're not surrounded, we're in a target-rich environment!
Mina affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... mbra#p5776

harlekin

Inlägg av harlekin »

Precis som stygge säger så är det nog 10 ggr enklare med en fräs med koordinatbord. ( slipper bygga upp ett litet gjuteri då :P )

Du har ingen ritning? Skulle nog kunna försöka mig på det. Har tillgång till en. :) Beror väl på hur den ser ut om det går att göra så. :)
Dom här skyddsglajorna pallar en hagelsvärm på nära håll.
- Coolt, resten av ansiktet då?

kimjoh560

Inlägg av kimjoh560 »

Tack Nox Umbra!

Planen var att göra en form av något slag där chassit (som är helt slätt och platt på "baksidan") pressas ned till lagom djup med insidan nedåt så att alla konturer kommer med. Baksidan kommer blir ful men kan bearbetas ned till rätt mått med diverse filar, vinkelslip dremel etc. Dvs ingen form i klassisk bemärkelse utan snarare ett avtryck som fylls ut där ytspänningen får bygga ett par mm som kan slipas ned. Chassit får gärna vara lite tjockare. Det finns det utrymme för i stocken.

Jag gör samma sak med båda halvorna så att allt blir rätt på insidan.

Vad tror ni om att smälta en hästsko? Den borde ju vara av rätt sorts material eftersom det redan är gjutgods, hyfsat billigt (28kr st vilket borde räcka till minst 4 st halvor) och lätt att få tag på som privatperson. Burkar mm är ju målade.

@Harlekin

Jag hade faktiskt en CAD omvandlad till m-kod som jag tänkt köra i CAM-systemet på jobbet men det hanns inte med och nu är jag tillfälligt i en helt annan bransch - Utan tillgång till jobbdatorn (som antagligen är omformaterad oavsett).

Såhär ser ena halvan ut
Bild
Lgt. Skalptagare

Stygge

Inlägg av Stygge »

Kan du överleva utan säkringen tror jag du enklast gör den i plåt, 3 hål och 2 mothåll för fjädrarna.

Mycket tunna väggar att få ut ämnet i vid gjutning, skulle tro någon form av skakbord skulle underlätta där isf.

*edit*
Vänta lite...
Du behöver ju inte ens göra en sluten form till den. gör som du säger och gjut den utifrån dvs gör en form med utsidan uppåt och öppen. Då får du inte så mycket trånga utrymmen, lätt att få ut formen och du långdrar den sedan bara på smärgelduk för att polera utsidan.

kimjoh560

Inlägg av kimjoh560 »

Om det här fungerar kommer ni inte kunna sitta på flera veckor efter race-sniper tävlingen ;)

Sjukt många dörrar som öppnas om det blir bra.

Edit:

Säkringen plockar jag alltid bort när det går. Den fyller ingen funktion på en bolt sniper eftersom det bara är korkat att springa omkring med en mantlad bössa. Dessutom lägger man ofta i den av misstag på de flesta vanliga modellerna.
Lgt. Skalptagare

Stygge

Inlägg av Stygge »

http://www.instructables.com/id/Ultimat ... ctive-Alu/ Billig och enkel lösning till själva smältdegeln och ugnen.

http://www.backyardmetalcasting.com/ En hel del övergripande "bra att ha koll på".

Själv funderar jag på att utgå från en APS2 kropp, triggern kommer bli någon form av PSS2-kopia med förstorade bottnar för att passa i någon typ av M4/16 kropp. Länkarmar och axlar blir i automatstål och sears i värmebehandlat rostfritt är grundtanken iaf.

Vi får se till att fixa en projekttråd när byggena börjar komma igång :)

Skriv svar