Hjälp med köp av ett bättre batteri..

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
ohman

Re: Hjälp med köp av ett bättre batteri..

Inlägg av ohman »

Japp det är samma bössa. Helt ok internals i den.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Paxz

Inlägg av Paxz »

Som sagt, JG må ha bra saker för i gearboxen för sitt pris. Men med tanke på att deras motor är ovanligt kraftig för att vara original och med tanke på att pistongen är mer eller mindre skräp så hade jag ändå inte rekommenderat att köra med ett 11.1V. Oavsett om det är en M120 fjäder eller en M100 så blir slitaget betydligt högre än med ett 7.4V. M100 ger en häftig RoF medans M120 orsakar högt slitage via tyngre fjäder.

JG G36C är en väldigt vanlig bössa, inte bara i Sverige. Det finns antagligen inte någon bättre kinaklon att välja när det kommer till kvalité för det pris man betalar. Jag kan dock bara backa upp mitt uttalande med de gånger man fått gå in och byta bl.a. pistong i rasade JG boxar man fått hem från kunder via företaget. För att inte nämna att ens egna råkat ut för just detta också. Det är just plastdetaljerna som pistong, nozzle, tappetplate och selectorplate som allt för ofta håller tveksam kvalité. Det blir lite a game of luck. Vissa måndagsexemplar råkar ut för pistongras redan första spelet, medans andra som Frantiic har haft tur med en bössa som rullat i drygt ett halvår. Det är det som är för och nackdelen med kinakloner.

Allt beror på massa olika faktorer, inte bara spelstil utan även tur, tillverknings år och hur ofta man spelar. Du kanske spelar tre gånger per månad medans Frantiic kanske bara haft sin ute i trädgården för att skjuta på burkar då och då under det senaste halvåret. ;)

Skämt åsido, skulle man däremot byta upp sig till en bättre pistong (med t.ex. ståltänder) när original pistongen rasat så bör det dröja ett tag innan några nya tråkigheter inträffar. En av mina egna JG G36 som fick en ny pistong valde att äta motorvaggan nästa gång något hände. Motorn hade då belastat vaggan så pass mycket att den krökt metallen så piniongearet (motorhuvudet) bara slirade mot bevel gearet så tänderna smulades sönder. Det gick väl minst en 15-20.000boll igenom bössan innan detta hände, då med mosfet och 7.4V (snarlikt samma prestanda som ett 11.1V utan mosfet).

En "cheap tune up" på en klon brukar dock lösa mer eller mindre alla problem de lider av. Vad detta innefattar kan jag förklara lite mer senare om du är intresserad av det.

Jag står oavsett vilket fast vid min åsikt om att testa 7.4V först då jag tror att det är tillräckligt för dig för att bli nöjd. Speciellt om du inte vill riskera att behöva meka i "onödan". Om du tar och söker lite på t.ex. JG G36C 11.1V LiPo på youtube så bör du få en lite större uppfattning på hur pass hög RoF det är du får med ett sånt batteri. Bollen ligger dock helt i dina händer när det väl kommer till val, allt vi kan göra är att dela med oss av våra egna upplevelser.

Dessvärre så tror jag det hade blivit en för bred diskussion då kinakloner sällan håller sig under samma ribba, alltså att det finns folk som råkat ut för olika. Vissa råkar inte ut för något på kanske flera månader medans andra får en rasad bössa efter sitt andra spel. Lite så är det med alla AEG's inom airsoft, inte minst kloner.
Who ever joins the game, must take the consequenses of the game.

ohman

Inlägg av ohman »

Håller helt och fullt med Paxz. Om du vill undvika meck kör 7.4 och mosfet, hur man än ser på det så sliter det mindre än 11.1 oavsett vad du har internt.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Frantiic

Inlägg av Frantiic »

haha nice one paxz!

Jag luftar min bössa 6-7 timmar var varannan helg nästintill. aldrig strulat med 11.1 lipo. Min är helt original och tycker faktiskt att min bössa har blivit skönare med tiden. Jag hade kört med ett LiPo, iallafall ett 7.4 för att känna dig fram.

jag kör ju inte full-auto-skurar-döda-deluxe-spray direkt hela tiden, utan mer auto burst så att säga. Kanske det har med saken att göra, vad vet jag? :)
I reject your reality and substitute my own!

Paxz

Inlägg av Paxz »

Jag tror dig Frantiic, så inga hard feelings om du tyckte att jag var orättvis eller något. :) Mitt inlägg handlade mest om att att han inte ska räkna med att hans bössa kommer klara sig med ett 11.1V i ett par månader för att någon annans gjort det. Då ser jag hellre att man förvarnar om två sidor och erfarenheter. Jag har inte haft riktigt lika tur som dig, och inte olika kunder via företaget heller - därför är det lika bra att säga att bössan kan rasa om oturen är framme.

Frantiic

Inlägg av Frantiic »

No hard feelings : )

Nä, jag förstår hur du menar, alla har inte samma tur. Jag är bara glad att min håller. Trodde den skulle rasa efter denna misshandel, men icke :)
I reject your reality and substitute my own!

Jockelino

Inlägg av Jockelino »

Inte meningen att spamma trådar nu men..
Jag funderar på inskaffa
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... _Pack.html
Dock fick jag förslaget att köpa http://www.tacticalstore.se/se/article. ... t=11715236
seriekoppla 2 sådana med en adapter..
Så jag undrar ju vad är skillnaden förutom pris och att andra alternativet skapar en jäkla massa mer kabeltrassel i bössan.

hopas på svar ;)

Erkaaan93

Inlägg av Erkaaan93 »

Okej :) tack så mycket för alla tips gubbs! det blir nog ett 7,4V :) det räcker gott och väl :) säkert bra mycket bättre RoF än det jag har nu i alla fall, med mitt 8,4V NIMH :) som sagt, är ju nybörjare. Vill heller inte spendera en "massa" ifall den nu "rasar" ihop :) tack och bock!

TwinkleDew

Inlägg av TwinkleDew »

Jockelino skrev:Inte meningen att spamma trådar nu men..
Jag funderar på inskaffa
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... _Pack.html
Dock fick jag förslaget att köpa http://www.tacticalstore.se/se/article. ... t=11715236
seriekoppla 2 sådana med en adapter..
Så jag undrar ju vad är skillnaden förutom pris och att andra alternativet skapar en jäkla massa mer kabeltrassel i bössan.

hopas på svar ;)
Varför? Exakt samma sak typ. Fast seriekopplar du dom får du 14,8 volt och bränner bössan dirr. Paralellkoppla så får du 2400 Mah dock.
Seid ihr das Essen? Nein, wir sind der Jäger!

Paxz

Inlägg av Paxz »

Jockelino: Vad för bössa behöver du batteri till? Tänkte mest om man kunde ge dig något smidigare eller bättre alternativ.

Skriv svar