Re: 2013 - Året då gasdrivna airsoftvapen SKALL legaliseras!

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
NonEx

Inlägg av NonEx »

Ingen dum idé alls... Jag ska ta procent på varje såld GBB :D hähäh !

FYI: Mailade Johan Linander precis och frågade om status... hoppas han är sitt gamla jag och svarar inom 48h. :|

20 mars 2013, 10:11:

Svar ifrån Johan Linander på min fråga ang. status och att jag inte får nogon respons ifrån Gustav;
Tyvärr händer inte saker så snabbt i den politiska världen. Allt ska
beredas, samordnas osv. Bara en normal remissrunda tar 2-3 månader.

Tror helt enkelt [inte] han har något nytt att svara. Jag har inte heller någon ny
info att komma med.

Med vänlig hälsning, Johan
Notering: Jag är ganska säker på att Johan missade ordet inte i slutkommentaren ovan, därav tillagt av mig inom [].

Mitt svar tillbaka;
Hej Johan,

OK, det har jag absolut förståelse för, men även om inget konkret händer eller har hänt så är det alltid bra att veta status.

Bara för att bekräfta tidigare kommunikation. Ärendet/frågan ligger på JuDeps officiella agenda för beredning?
Om ja finns det något referensnummer eller så vi kan hålla koll på?

Tack för svaret!
Han sa tidigare till mig att frågan låg hos JuDep för beredning så. Därav min följdfråga. Börjar tappa hoppet lite här nu alltså... Återigen, för låg prio och brist på dialog och respons. :(

Men, om de försöker slingra sig så får vi alla väl börja skicka mail, brev och ringa dom :D

20 mars 2013, 10:25:

Svar ifrån Johan;
Hej, jag har tyvärr inget referensnummer eller liknande. Så länge frågan bereds så är det arbetsmaterial och därmed inte offentlig handling, så det är nog inte så mycket som kan hållas koll på.

Mvh Johan
Så bekvämt för dom :D

Det ligger i pipen men inte officiellt så inte spårbart eller uppföljningsbart ÖHT... :|

Aja, får väl låta det gå ett tag till och sen på dom igen...

Droppen kommer väl när man läser i Aftonbladet till sommaren om nya vapenlagar och inte hört ett skit och frågan "missas" igen... :shock: , då kommer jag bli irriterad alltså :|

BRRayTek

Inlägg av BRRayTek »

Sprit det över FB och twitter... behövs 821 på skrifter till

NonEx

Inlägg av NonEx »

Gränsen uppdateras kontinuerligt allteftersom målen möts, så när den när 2000 så kommer den automatiskt öka på till 2500 etc.

BRRayTek

Inlägg av BRRayTek »

såg de nu med. den egentliga gränsen e redan nådd med den är öppen för flera att skriva på så varför sluta?

NonEx

Inlägg av NonEx »

Exakt, låter den gå tills frågan är löst.

Blåbär

Inlägg av Blåbär »

NonEx
Lite OT

Arbetsmaterial finns inte i lagen däremot minnesanteckningar :)

"Arbetsmaterial eller minnesanteckningar:
Ibland kan myndigheten påstå att uppgifterna eller handlingarna är arbetsmaterial och därför inte är någon allmän handling. I lagen finns inte ordet arbetsmaterial nämnt. Det innebär i sin tur att det begreppet inte har någon lagligt stöd. Du ska alltså inte låta dig nöja med att man hänvisar till arbetsmaterial.

Däremot finns ordet minnesanteckningar i TF 2:9. Minnesanteckningar är
•Det har skapats av någon på myndigheten
•Det tillhör ett ärende på myndigheten
•Det har skapats bara för handläggningen av just det ärendet.

När är då en minnesanteckning allmän? Om den sparas i akten. Den ska sparas om den ”innehåller upplysningar av betydelse för myndighetens agerande – som ’har tillfört ärendet sakuppgift’ - om dessa upplysningar inte finns i någon annan av ärendets handlingar”. (Anders R Olsson, Yttrande och tryckfrihet, sjätte upplagan, sid 71)
"

Bara så du vet, men gissar på att du redan gjorde det...
I don't need to "get a life". I'm a gamer, I have lots of lives

NonEx

Inlägg av NonEx »

Nej, det visste jag inte.

Men man får ju lite känslan att dom slingrar sig på teknikaliteter nu för att lätta på pressen...

1mpulseS0D

Inlägg av 1mpulseS0D »

Vet inte om det redan är gjort, annars gör det nog inget med en andra gång, men jag skickade meddelande till en bunke youtubers som sysslar med airsoft och frågade ifall de kunde både skriva på namninsamlingen, men även att ha med länken i någon av deras videor! Skickade till ungefär 20 youtubers som har väldigt mycket trafik till sina videos, hoppas att länken blir spridd där också! :)

caladria

Inlägg av caladria »

Rätt så intressant att se hur lite makt "folket" har i en demokrati, verkar ju mer eller mindre omöjligt för medborgaren att påverka något av detta. Om vapenlagen skall ändras i sommar, kan det vara värt att gå igenom jägarförbundet etc där politikerna vänder sig för frågor?

Mvh

Max

NonEx

Inlägg av NonEx »

Hrmmmz... Börjar känna visst tvivel och frustration ang. detta. Trodde jag hade fått vågen att tippa över till vår fördel och att något skulle hända relativt fort eller i alla fall få besked om att något kommer att hända inom snar framtid, men så verkar inte vara fallet.

Är det någon som har några bra idéer på vad mer vi kan göra för att driva detta framåt?

Funderar på att bara publicera relevanta personers info och be folk maila och fråga vad som händer i frågan så dom får lite eld i baken, men känns lite extremt...

Låst