LiPo + Imax B6. Osäker på inställningar

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Jockelino

Re: LiPo + Imax B6. Osäker på inställningar

Inlägg av Jockelino »

Använder denna tråd till min Imax.. fick rådet köra 1,6A
då säger den input vol error
det jag inte får error på är 0,2-0,3
då står det på lcd'n
Nimh 0,2A 10,45>V
Chg (tid) 00000X

batteriet jag laddar är..
2/3A 1,2v 1600mAH
följde med bössan.

min fråga är ju vad för siffror ska de stå när batteriet är fullt?
vad ska jag köra med för A

Kommer i framtiden skaffa 7,4 1200mAH lipo serikopplade
gärna råd om det är andra siffror för det batt..

Paxz

Inlägg av Paxz »

Jag behandlar dig lite som det är första gången du laddar nu, även om fallet kanske inte är så. Ta därför inte illa upp nu om du känner dig noob förklarad, det är bara för att ge ut lite extra information om laddaren för andra också.

Det låter nästan som att det är något fel på ditt batteri. Batteriet är inte på 1.2V, det är cellerna till batteriet som ligger på 1.2V styck. Har du då ett batteri med sju celler så har du ett 8.4V batteri, vilket är vanligast att hänga med en bössa vid ett nytt köp. Varför det står 2/3A på det vet jag inte. Är man då osäker på vad det är för batteri man har så är det bara att räkna cellerna om de syns. Cellerna ser ut som flera små batterier som sitter ihop.

1600mAh är hur mycket kräm batteriet har. Laddaren ska visa hur mycket den har laddat under pågående och avslutad laddning.

NiMh batterier skulle jag aldrig ladda med högre än 1A då det sliter på batteriet. Har man ingen brådska när man laddar batteriet så får det gärna vara 0.2-0.5A. 1,6A låter lite väl högt. Jag brukar inte ens ladda mina LiPo batterier med det som helst ska ha en lite högre spänning vid laddning.
Nimh 0,2A 10,45>V
Chg (tid) 00000X
= Information om laddningen. Batterityp (NiMh), "laddhastighet" 0.2A, vilken spänning den laddar med (10,45V) och sen hur lång tid batteriet har laddats. Va inte orolig att den säger 10.45V om du bara har ett 8.4V. Det är av någon anledning ganska vanligt att laddaren visar högre än vad batteriet egentligen har.

När batteriet är full laddat så blinkar displayn "FULL" och hur mycket som laddats. Den ska även avge ett pipande ljud ett par gånger i följd när programmet är klart.

Om laddaren tar emot batteriet när du laddar på 0.2A så kör på det tills den laddat klart. Det kan ta sin lilla tid så ha tålamod. När väl laddningen är klar så ska din display visa hur många mAh den laddat och hur lång tid laddningen tagit. Vad jag vet så kan man inte välja vilken Volt av batteri det är som ska laddas med NiMh, laddaren känner av det själv så jag kan inte riktigt förklara varför du får input volt error.

Om man försöker ladda ett LiPo batteri och laddaren vägrar gå igång med det felmeddelandet så kan man ha glömt att koppla in JST balanseringskontakten. Har man gjort det och får fortfarande samma felmeddelande så har batteriet blivit för urladdat och/eller obalanserat. Cellerna måste därför laddas upp manuellt var för sig tills de ligger där de bör igen innan laddaren tar emot dem igen, vilket är runt 4V per cell om jag inte minns fel. Någon som har större koll på det än mig får gärna rätta mig om jag nu har fel.

Jag vill minnas att det är 3.2V per cell som minimum och 4.2V som max när det gäller LiPo. Men jag kan mycket väl vara ute och cykla så här sent på natten.
Who ever joins the game, must take the consequenses of the game.

Jockelino

Inlägg av Jockelino »

Tack för de svaret, jag e helt noob på imaxen så all info ser jag som kunskap..
bara de att jag fick input error på 1,6 som jag va tvunge fråga..
kört upp batt med 0,2 så..
de e ju 7 celler så 8.4V är ju rätt..

spänningen gick ju upp låg på 11.50 sista jag såg innan de pep, så nu ska jag föröska vara lite smart :P
mer spänning ju mer laddat batteriet är eller?

Gärna lite förklaring om hur man nyttjar dischargen med pilla lite men somsagt vill varken sbba batt el laddare..tycker guiden e ok men kan nog få en bättre förklaring här..

Paxz

Inlägg av Paxz »

Ärligt talat så har jag ingen aning om varför spänningen ökade ju mer batteriet blev laddat så det vågar jag inte uttala mig om. :)

Menar du discharge som i bara vanlig discharge eller cycle dis/recharge funktionen? Du bör inte ladda ur batteriet, att man skulle behöva detta innan en laddning är bara en myt. Försök istället att underhålls ladda batteriet med jämna mellanrum (alltså även om det bara legat) kanske en gång per månad. NiMh batterier laddar dessvärre ur sig ganska snabbt, så gör man inte detta så finns det risk att batteriet tar skada.

Skulle du dock vilja försöka väcka liv i ett gammalt batteri så är cycle dis/recharge ett bra alternativ. Det är inte mycket svårare än att hitta det i NiMh menyn och starta igång det. Det laddaren gör då är att urladda batteriet snabbt för att sen ladda upp det sakta, på så sätt brukar man få upp kapaciteten i batteriet igen.

Vanligtvis om ett NiMh batteri legat länge så brukar laddare inte kunna ladda mycket mer än 3-400mAh på ett batteri som vanligtvis tar kanske 1200mAh. Kör man då cycle programmet ett par gånger så brukar man få tillbaka det till hyfsat normalt.

Nästa gång du ska ladda batteriet så kan du se om det funkar ladda det med högre än 0.2A. Jag brukar köra på 0.5A, men det gör jag enbart då jag har så många batterier som jag underhålls laddar med jämna mellanrum så skulle jag köpra på lägre så hade det tagit allt för lång tid.
Who ever joins the game, must take the consequenses of the game.

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001

Inlägg av Twist »

Spänningen ökar allt eftersom motspänningen från batteriet ökar i takt med att det blir uppladdat. För att kunna trycka in energi i batteriet måste laddaren övervinna batteriets utspänning. Enkelt uttryckt är det som att blåsa upp en luftmadrass. Ju mer luft det finns i madrassen, desto hårdare måste du blåsa.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Jockelino

Inlägg av Jockelino »

Okej trodde bara de va lipo man inte skulle ladda ur medans nimh va rätt bra ladda ur ibland??

Namboy

Inlägg av Namboy »

Nej, det är bara NiCad man ska ladda ur. :)
"We're surrounded. That simplifies things."

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001

Inlägg av Twist »

Det är en sanning med modifikation. NiCd bör man ladda ur ofta. NiMh mår bra av en full cykel eller tre då och då.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Skriv svar