Förlängningssladd till antenn

dariantel

Re: Förlängningssladd till antenn

Inlägg av dariantel »

haha ja okej, läste lite slarvigt då. Men då är du på god väg till att göra det så bra som det går iaf. Sedan har man ju i vilket fall problemet att alla ens kompisar måste ha lika bra utrustning för att det skall göra någon skillnad, annars kan man bara sända men inte ta emot :P
Är fan en djungel det dära med radio.

dariantel

Inlägg av dariantel »

Har gjort lite tester och så med min radio idag.
tyvärr inte kunnat prova så mycket jag vill men men.

Testen jag gjorde är längd utav 1,8 killometer genom ca 50% skog och 50% åker mark.
Test 1: Ifrån en Waccom med antenn på sladd uppe över axeln till en Puxing med orginal antenn. Gick ej att få kontakt.
Test 2: Ifrån Waccom med orginal antenn direkt på radion till en Puxing med orginalantenn fick brusig kontakt. (Dock endast kontakt när det var vindstilla)
Test 3: Ifrån Waccom med "skogsantenn" direkt på radion till Puxing med orginalantenn lite mindre brusig kontakt. (Dock endast kontakt när det var vindstilla)

(Waccom är även det kina radio med 5w effekt och dubbla band mm. Testerna gjordes på PMR kanal 1)

Slutsats??
Då man vinner så förbannat lite på räckvidd genom att sätta antennen på en kabel så är det fan inte värt det ett enda dugg.
Det man förlorar däremot är värre genom att det lilla lilla jordplan man har i radion försvinner genom skarvkabeln.
Jordplanet gör att radiovågorna "pressas" ned mot marken istället för att gå rakt upp, så utan jordplan går vågorna rakt upp i himlen istället.

Jag skall nog försöka fästa min antenn direkt i radion men på något sätt så jag inte riskerar att bryta kontakten i radion.

Mason

Inlägg av Mason »

http://www.airsoftpark.com/radio-antenn ... 10956.html

Jag har sett den här förut men inte fattat om den fungerar till Puxing?

Om den inte gör det antar jag att den är en adapter mellan radion och sladden som behövs. Vilken?

Bobba

Inlägg av Bobba »

Det står inte vad för kontakter den har men du skall ha SMA till puxing. Annars funkar dem jag länkade till lite längre upp lika bra.

Av bilderna att döma så har den SMA hona/hane på rätt ställen men jag vill inte lova dig något.

Mvh
Drakon Yastreb

dariantel

Inlägg av dariantel »

Den kabeln finns på röda stjärnan i Stockholm med om ni vill kolla på den irl.

Är absolut SMA i ena änden och såvitt jag kan se även i andra dock med en BNC adapter.

Mason

Inlägg av Mason »

Nu har jag pluggat lite.
Jag tycker det ser ut som att man får med en TNC male to BNC Female converter med den sladden, Sen är själva sladden BNC male mot convertern/radion och sen TNC female i andra änden där man sätter antennen.

Isåfall behöver man en SMA female to BNC female converter för att köra puxing.
Looks like this.
Bild
Senast redigerad av 1 Mason, redigerad totalt 0 gånger.

Goreplay

Inlägg av Goreplay »

-Skickat från min brödrost-

dariantel

Inlägg av dariantel »

Sladdar och adaptrar finns att köpa på Kjell.com eller i närmaste kjell butik. Kanske inte billigast men rätt så smidigt.

Skriv svar