Airsoft

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
TwinkleDew

Re: Airsoft

Inlägg av TwinkleDew »

1. Vem som helst som följer med och är över 21.
2. Ingenstans.
Seid ihr das Essen? Nein, wir sind der Jäger!

Boogieman

Inlägg av Boogieman »

1. Det finns inget som heter målsman.
2. Så hur kan man då uttala sig med säkerhet?
CO ST36
Arrangör Hearts And Minds

"SEALs letar refbilder på mig" -okänd

Jockelino

Inlägg av Jockelino »

Min fråga e ju varför vill man låta minderåriga leka med airsoft överhuvudtaget?
Visst om de gör de under uppsikt så är ju allt lungt men vi har alla varit tonåringar och vad gör vi när ingen ser??

bara dumt att låta dem hålla på med de nu låt dem vänta tills de är 18 och ha de som praxis då känns både du som arrangör och banan mer seriös och säker + vi slipper läsa om tonåringar som ute och leker i villaområden med airsoftvapen.

Titan

Inlägg av Titan »

Det finns en domm från HD där det bedömdes att föräldern som var hemma, på en annan våning i huset, inte hade uppsikt över ungdommen, som stod åtalad för (bland annat) misshandel, efter att ha beskjutit andra ungdommar från ett fönster på sitt rum. Den finns att begära ut. Jag har den, andra lika så.

Innom sportskyttet tillämpar vi uppsiktsutlåning och där SKALL man vara väldigt nära, för att avstyra verbalt eller fysiskt, en farlig situation.

Kan vi SNÄLLA LÅSA SKITEN NU!

Har ni en annan uppfattning, så gå och ha den på Hello-kitty.com med en jävla RS MRE under en gran.
Mestadels .357 nuförtiden. 9mm gör större hål än 6mm... :)

Aracus

Inlägg av Aracus »

Jag förstår tröttheten på gamla diskussioner, men den attityden och det språkbruket behöver ändå inte användas....
Det gör ingen gladare och riskerar bara att vända folk från forumet för att de blir rädda för att bemötas dåligt.

Boogieman

Inlägg av Boogieman »

Rättsfallet du hänvisar till är NJA 2005 s758 (https://lagen.nu/dom/nja/2005s758) där det statueras att det i alla fall inte räckte att man var närvarande i samma hus.
Den vägledning som finns i förarbetet är "uppsikt som krävs vid utlåning varierar med hänsyn till omständigheterna".
Alltså, i teorin finns det inget som säger att man inte kan ha minderåriga med om deras övervakare är exempelvis en stridsparskamrat utifrån vad VapenL säger.
Däremot är det jävligt dåligt av andra straffrättsliga och skadeståndsrättsliga anledningar, varför jag inte förespråkar minderåriga spelare. Men ska man uttala sig så ska man fanimig ha fakta rätt!

Vad du gör i din andra hobby är totalt irrelevant, totalt.

Och om du inte kan juridik, vilket du uppenbarligen inte har den blekaste aning om, kan du få göra mig sällskap under granen! :)
CO ST36
Arrangör Hearts And Minds

"SEALs letar refbilder på mig" -okänd

Skriv svar