Vilken camo/utrustning ska väljas?

Allmänt om allt du bär med dig förutom vapen.
GoXi

Vilken camo/utrustning ska väljas?

Inlägg av GoXi »

Hej!

Nu är det så att jag nästan helt ställt in mig på att skaffa mig en WE scar TAN och jag undrar då villen camo som passar bra med färgen och detta vapnet? Vill ha ett camo som funkar bra i skog och jag hade även tänkt spela lite milsim med det om det gör någon skillnad.
Eller är det kanske så att just TAN inte har sin plats i sveriges skogar när det gäller "camoflering"? Vet inte vad för någon grupp jag ska försöka efterlikna heller eftersom Scar-L inte ens används? Eller? Vore det dumt att ha en bössa som inte ens används av någon special styrka eller dylik på ett milsim?
Har kollat runt lite efter camos och sånt men jag måste medge att jag har Noll-koll på vad det gäller utrustning osv... Vet knappt skillnaden på platecarrier, molleväst och allt sånt där...

Jag kommer säkert med fler frågor under trådens gång eftersom jag är total noob inom airsoft :P försöker bara ta det lugnt så jag inte köper något jag kommer ångra i framtiden.

Nixon

Re: Vilken camo/utrustning ska väljas?

Inlägg av Nixon »

Ojdå, många frågor på en gång.
Scar L, dvs med 5.56 IRL, används i princip inte militärt nu/än/längre. I milsim-sammanhang är det en besvärlig bössa, så har du allvarlig fundering på milsim skulle jag bereda mig på ännu ett bössköp eller byta vapensystem direkt.

Scar H, dvs storebror i 7.62, finns åtminstone hos US-SF.

WE-då tänker du gasbössa? Är det ditt första vapen inom airsoft? Har du läst trådarna om gasvapen? Älskar du att mecka? All airsoft blir lätt finmekanisk verstad, men gas kräver rejält med underhåll.

Camo- tan är snyggt, men lämpar sig illa i de allra flesta svenska områden. Grönt funkar. Alla icke-öken-kamo funkar. (UCP-det digitala grå us-kammot är tveksamt) vilket som är bäst kan aldrig två airsoftare fås att vara överens om. Om du tänker milsim, är det väldigt bra att ha en idé om ett land/ stil/nånting, som jag kör US, med multicam och M4, eller, jag kör gerilla med adidasbrallor och ak74, eller jag kör fransk spaningsenhet med g36, eller någon inriktning. Random uniform med random beväpning tvingar oftast in en i PMC/ Mercslägret, om spelet nu ens har något.

Det är inte lätt, att hitta sin grej. Tänk, googla, snacka med folk du träffar. Skicka ett Pm om du vill synka nåt allmänt, jag har hyfsad koll på mycket men är inte expert.
FENRIR har aldrig brutit ett spel, aldrig skräpat ned och tänker fan inte börja nu.

GoXi

Inlägg av GoXi »

Så en scar L hade inte varit accepterad alls på ett milsim? :(

Jo jag har läst runt mycket angående gasvapen och känner att det är det jag vill ha, vill ha något som loknar det riktiga så mycket som möjligt även när man fieldstripar vapnet. Hade tänkt köra något US eller liknande, så multicam hade funkat i skog eller?

Mason

Inlägg av Mason »

SCAR i 5,56 modeller används inte. Ser du en så är det ett undantag och undantag försöker man undvika på milsim. Så om dom är godkända på milsim är upp till arrangören men dom dom borde inte vara godkända. ;)
Hade jag varit du så hade jag satsat på något annat. Jag hade satsat på antingen en M4A1 eller en AKMS. Det är vanliga vapen som det går att bygga upp flera impressioner på.

Sen hade jag verkligen inte satsat på en GBBR som första bössa heller. Det är som Nixom säger. En del jobb. inte bara för att hålla bössan fungerande utan även för att ge den prestandan för att kanske kunna mäta sig mot några AEGs... Det går att ha roligt med gasbössor men det är jävligt mycket enklare att jävligt roligt med AEGs.
När du fastnat för hobbyn då kommer du vilja köpa en pistol. Då snackar vi gas.

Vill du ha en billig milsim utrustning är AK the way to go. Kika på bad-guy delen av forumet. Kines chestrig för 150 kr. Farfars laggårdströjja + ett par slitna camobyxor ungefär. Då kan du odla skägg och bränna resten av dina slantar på bensinpengar och åka varenda milsim du hittar.

GoXi

Inlägg av GoXi »

Jag vet att gbbrs kräver en massor av jobb och underhåll men det tycker jag är ett plus eftersom det blir lite mer realistiskt, alla delar osv är hyffsat realistiska osv...

Så en Scar L hade inte varit godkänd på milsim, om man kör typ någon PMC grupp kanske? :( det var surt att få höra. Gillar ju den, speciellt det metalliska ljudet av den.
Hur står KAC PDW till då? Används den något? Tycker m4or är dyra ^^ kan få 2 extramagasin för mellanskillnaderna :p

Nixon

Inlägg av Nixon »

Pdw:n är tyvärr ännu värre, används inte ens av PMC. Utan att ha haft en GBBR (dock gaspistoler och kpistar) måste jag säga att inköpspriset är irrelevant. Ska du kunna spela vinterhalvåret bör du titta på kolsyra och Ståldelar, och det kommer att kosta så pass mycket att två mag är oviktigt i längden. En aeg kan du få för 1500 kr och den kan gå underhållsfritt i 5 år om man har tur. En gasbössa blir en pengaslukare på ett helt annat sätt.
FENRIR har aldrig brutit ett spel, aldrig skräpat ned och tänker fan inte börja nu.

delendam

Inlägg av delendam »

Nu är mina spel kanske inte milsim, men jag har sagt ok för scar för tex svensk trupp, när hela gruppen har haft dem.

Välj ett vapen, börja spela och skaffa utrustning och anpassa allt eftersom vad du tycker är kul. Köp inte grisen i säcken.

Skriv svar