Re: 2013 - Året då gasdrivna airsoftvapen SKALL legaliseras!
FYI ska få tummarna loss i veckan och förlja upp med JuDep...
-
All heil nonex 

Seid ihr das Essen? Nein, wir sind der Jäger!
-
+1
*sssssssffffffffk......*
-AJ!,FAN!!!!
-SORRY!!!
-AJ!,FAN!!!!
-SORRY!!!
Big love to NonEx
Återkoppling som skickats till Gustav Gellerbrant (Justitiedepartementet) och CC Johan Linander (Justitieutskottet) idag;
Så till JuDep säger jag bara;
Your move, BITCH!

Hej Gustav,
Det känns som det är hög tid att följa upp den här frågan. Jag har inte fått något officiellt svar ifrån Registrar.
För din information, jag och Johan Linander har kommit överens om att han skall vara med som CC på konversationen fortsättningsvis. Johan får även gärna svara och kommentera om han känner att han har något att tillföra. Vänligen inkludera honom i konversationen framåt.
Jag har sen vi mailades sist dragit igång en webbsite och namninsamling för att uppmärksamma frågan. Webbsiten hittar du på http://www.swegaslegal2013.info , rekommenderar dig att gå in och läsa igenom den då frågan, med problematik, effekter och lösning tas upp i sin enklaste form i den texten som presenteras där.
Via websiten har vi sen bett alla besökare att engagera sig genom att skriva under namninsamlingen ( https://www.change.org/petitions/justit ... t-replicas ) och sprida budskapet vidare.
Till dags datum så har namninsamlingen drygt 1600 underskrifter. En viktig sak att poängtera är att alla som skrivit under har blivit, eller skall ha blivit, dirigerade via websiten. Dom har alltså, förhoppningsvis, läst och förstått innehållet och därefter gjort ett aktivt val att skriva under (och eventuellt lämnat en kommentar).
Besökare till websiten och underskrifter i namninsamlingen har varit ifrån hela världen, men främst ifrån Sverige. Vissa har ifrågasatt namninsamlingens integritet i och med att icke-svenska namnunderskrifter har insamlats. Jag själv tycker inte att detta är något negativt alls. Dagens samhälle är globalt i funktion och kommunikation, och airsoft är en internationell sport med stor support i England, USA och Asien exempelvis. Jag tycker även att det faktum att vi har lyckats informera och engagera personer ifrån hela världen i frågan, och fått även dem att inse hur obegriplig dagens situation gällande lagstiftningen, formuleringen och tillämpningen är, understryker hur befängt det hela är.
Här följer lite kort statistik ang. namninsalningen;
Insamling av 750 namn på under 24H.
Nådde 1000 namn på under 48H.
Nådde 1500 namn på två veckor.
Totalt antal underskrifter: 1570 (100%)
Underskrifter ifrån Sverige: 1080 (68.8%)
Underskrifter ifrån övriga Skandinavien (DK, NO, FI): 64 (4.0%)
Underskrifter ifrån England: 119 (7.6%)
Underskrifter ifrån USA: 184 (11.7%)
Underskrifter ifrån övriga världen: 123 (7.8%)
Via namninsamlingen har personer som skrivit under även haft möjlighet att lämna en kort kommentar om varför de engagerat sig i frågan och/eller varför dem tycker det bör ändras. Det har framkommit en hel del intressanta synsätt och fakta via dessa som inte ens jag tänkt på. Ex. så påverkar detta internationella airsoftspelare ifrån hela värdleden när dessa kommer till Sverige för att besöka den handfull stora spel som arrangeras här varje är. De kan då potentiellt få problem med införsel och användning av sina gasdrivna airsoftvapen.
Nedan följer lite statistik ang. kommentarerna;
Totalt antal kommentarer: 496 (100%), 31.6% av alla som skrivit under namninsamlingen har lämnat en kommentar.
Kommentarer ifrån Sverige: 316 (63.7%), 29.2% av alla Svenskar som skrivit under namninsamlingen har lämnat en kommentar.
Kommentarer ifrån övriga Skandinavien (DK, NO, FI): 21 (4.3%), 32.8% av alla Skandinaver (ex. Sverige) som skrivit under namninsamlingen har lämnat en kommentar.
Kommentarer ifrån England: 55 (11%), 46.2% av alla britter som skrivit under namninsamlingen har lämnat en kommentar.
Kommentarer ifrån USA: 49 (10%), 26.6% av alla amerikaner som skrivit under namninsamlingen har lämnat en kommentar.
Kommentarer ifrån övriga världen: 55 (11%), 46.2% av alla ifrån resten av världen som skrivit under namninsamlingen har lämnat en kommentar.
OBS: Procentvärdena är avrundade.
Man kan även konstatera att denna lagformulering, tolkning och tillämpning påverkar, om man vill hårdra det, Svenskt näringsliv och turism negativt. Detta i form av minskad import via företag och privatpersoner (moms, tullavgifter etc.), minskad omsättning och vinst hos svenska airsoftåterförsäljare (utebliven försäljning av gasdrivna airsoftvapen). Det kan även i förlägningen avskräcka, hindra eller ställa till problem för internationella airsoftspelare att besöka Sverige i syfte att delta i airsoftspel.
Jag vill även dela med mig av den text jag hade formulerat, som låg till grund för den nerkortade och förenklade versionen som jag mailade dig vid fösta kontakten. Den fulla versionen innehåller lite mera information och tankar, och jag anser personligen att ju mer information man har i en fråga, desto bättre. Se bifogad fil; swegaslegal2013_mail_fullversion_130303_2134.pdf.
Jag bifogar även en PDF över namnen som skrivit under namninsamlingen, se bifogad fil; swegaslegal2013_petition_names_130303_2133.pdf.
Jag vill även passa på att belysa ett par dokument som finns sedan tidigare som har avhandlat och lagt underlag för frågan och lagändring som vi föreslår.
Det gäller specifikt följande;
Promemoria DS 2010:6, Vissa Frågor om Vapenlagen
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lag ... gen_GYB46/
http://data.riksdagen.se/fil/44EE60E4-3 ... E972F60411
PDF, 3.6.4, sidan 60
Bör alternativa utskjutningsmedel tillåtas för effektbegränsade vapen?
Proposition 2011/12:109, Vissa åtgärder mot illegala vapen
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lag ... ?text=true
http://data.riksdagen.se/fil/DE232F55-5 ... CEE2FA076C
PDF, Bilaga 1, sidan 45
Sammanfattning av departementspromemorian Vissa frågor om vapenlagen (Ds 2010:6)
Justitieutskottet betänkande 2012/13:JuU9
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lag ... _H001JuU9/
http://data.riksdagen.se/fil/97FFC646-F ... 7AC19DD3D1
PDF, Airsoftvapen , sidan 17
Airsoftvapen
Så, med den informationen presenterad och överlämnad, så undrar jag helt kort;
Var är status i frågan?
Tack!
Så till JuDep säger jag bara;
Your move, BITCH!

-
Det här borde tamejfan få dom att underkasta sig oss mer erfarna airsoftare!
-
wow, just wow. detta är helt underbart bearbetat och konstruerat.
du förtjänar en stor fet J**la medalj för detta
Det hade varit kul om admin och crew gett dig någon speciell färg på ditt namn som ren "honor and glory" ^^
STORT TACK!
du förtjänar en stor fet J**la medalj för detta

Det hade varit kul om admin och crew gett dig någon speciell färg på ditt namn som ren "honor and glory" ^^
STORT TACK!
*sssssssffffffffk......*
-AJ!,FAN!!!!
-SORRY!!!
-AJ!,FAN!!!!
-SORRY!!!
Re: Sv: 2013 - Året då gasdrivna airsoftvapen SKALL legalise
Awesome work as always Nonex. Skönt att se någon som vet vad de vill säga och säger det på ett bra uttryckt sätt. Hoppas bara vederbörande inte bara struntar i detta, med tanke på allt jobb som ligger bakom.
Nonex, du får min guldstjärna i vilket fall som helst.
Nonex, du får min guldstjärna i vilket fall som helst.
-
Bra idéNecronomica skrev:Det hade varit kul om admin och crew gett dig någon speciell färg på ditt namn som ren "honor and glory" ^^