LiPo + Imax B6. Osäker på inställningar
LiPo + Imax B6. Osäker på inställningar
Ska nu ladda mitt första LiPo batteri. Det är ett 7.4v 1800mAh, och så står det 20-40C på det. Hur laddaren fungerar har jag någorlunda koll på, men vad ska jag ställa in på A? Stod på 5.0 nu och det känns väldigt högt av någon anledning. Har läst att man ska köra på 1.8 om det är 1800mAh (2.0 om det är 2000mAh osv.) men även att LiPos kan laddas hur som helst för att dom helt enkelt klarar det, vilket jag tvivlar på.
Vill helst inte ha eldinferno i lägenheten så nu lägger jag mitt hopp till er!
Vill helst inte ha eldinferno i lägenheten så nu lägger jag mitt hopp till er!
- Stay Classy!
Re: LiPo + Imax B6. Osäker på inställningar
Jag brukar köra på 2.0 A på alla batterier, dem flesta klarar 5A, men tror dem slits mer? Vet inte om det är bättre att ta så att den alltid laddar på 1 h, alltså 2000 mAh ladda 2 A 1,5 mAh 1,5 A.
Lånar tråden lite, det står att man ska kunna ladda andra Li batterier typ LiFe men det finns inget LiFe läge, ska man vara ladda ett 3 cells LiFe på 11.1 LiPo 3 Cell läge?
Lånar tråden lite, det står att man ska kunna ladda andra Li batterier typ LiFe men det finns inget LiFe läge, ska man vara ladda ett 3 cells LiFe på 11.1 LiPo 3 Cell läge?
Min Affärsredovisning
ADAM skrev:Den vill att du ska placera kablarna på varandra och sedan ropa "Fus doh dah". True story
Pontus:
Kört med Lipo, NiCd och Nimh i min imax. Bästa laddaren jag haft.
Kör på 0.8A.
Kört med Lipo, NiCd och Nimh i min imax. Bästa laddaren jag haft.
Kör på 0.8A.
Okej, tack för svaren! En sista fråga som oroar mig lite.. Stänger laddaren av sig själv eller måste jag hålla koll? Eftersom batteriet är nyköpt har jag ingen som helst aning om hur pass laddat det redan är.
Bonusfråga: Hur ofta måste jag ladda det när jag inte använder det? Säg att det är fullt, sen ligger det ett tag. Om jag laddar det en gång i månaden, räcker det?
Bonusfråga: Hur ofta måste jag ladda det när jag inte använder det? Säg att det är fullt, sen ligger det ett tag. Om jag laddar det en gång i månaden, räcker det?
- Stay Classy!
Den stänger av sig själv.
Ska du ha batteriet liggandes länge så ladda det under storage funktionen, och det kan ligga där ganska länge, 6 mån kanske?
Men ska du använda det typ inom 2-3 V så funkar det att bara ladda det vanligt.
Men ladda alltid balance, vad jag vet finns det inget negativt med det.
Ska du ha batteriet liggandes länge så ladda det under storage funktionen, och det kan ligga där ganska länge, 6 mån kanske?
Men ska du använda det typ inom 2-3 V så funkar det att bara ladda det vanligt.
Men ladda alltid balance, vad jag vet finns det inget negativt med det.
Min Affärsredovisning
ADAM skrev:Den vill att du ska placera kablarna på varandra och sedan ropa "Fus doh dah". True story
Kör LiPo balance på 1-2A (jag kör 1A, mindre slitsamt vad jag hört men tar även lite längre tid att ladda).
När laddaren är färdig så piper den (ganska ordentligt också) och stänger sen av sig själv. Eller ja, den slutar att ladda och displayn blinkar med "FULL" och bla. hur mycket den har laddat.
LiPo batterier behöver du inte oroa dig för att de blir urladdade. Har du laddat upp det med balansering så kan det lätt ligga ett halvår innan du behöver underhållsladda det nästa gång. Du kan självklart ladda det en gång i månaden om du vill, men batteriet lär inte har urladdat sig med mycket mer än 100mAh på den tiden.
När laddaren är färdig så piper den (ganska ordentligt också) och stänger sen av sig själv. Eller ja, den slutar att ladda och displayn blinkar med "FULL" och bla. hur mycket den har laddat.
LiPo batterier behöver du inte oroa dig för att de blir urladdade. Har du laddat upp det med balansering så kan det lätt ligga ett halvår innan du behöver underhållsladda det nästa gång. Du kan självklart ladda det en gång i månaden om du vill, men batteriet lär inte har urladdat sig med mycket mer än 100mAh på den tiden.
Who ever joins the game, must take the consequenses of the game.
Då får jag tacka så mycket för alla svaren i tråden. Känns som att jag har koll på det mesta ang. detta nu! 

- Stay Classy!
- Twist
- Sysop
- Lag / förening: Disposable Heroes
- Aktiv sedan: 2001
Fulladdat funkar fint för förvaring under ganska lång tid, precis som Packis säger, eftersom LiPo sjävlurladdar väldigt långsamt. Storage-läget är dock bättre om man inte vet när man ska använda batteriet nästa gång. Minns inte riktigt hur det hängde ihop men det fanns en bra anledning till det.

Kör mina på mellan 3-5 Amp
Är övertygad om att man kan pumpa på mer A om man vill.
/N
Är övertygad om att man kan pumpa på mer A om man vill.
/N
I don't need to "get a life". I'm a gamer, I have lots of lives
- Twist
- Sysop
- Lag / förening: Disposable Heroes
- Aktiv sedan: 2001
Jag kör mina på 1 A eftersom jag aldrig någonsin haft mera bråttom än så.