Håller RS-sikten för kulträffar på linsen?

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
Stygge

Re: Håller RS-sikten för kulträffar på linsen?

Inlägg av Stygge »

Att jämföra bilrutor med linser är ju som att jämföra äpplen och apelsiner..
Glas finns i ett flertal olika typer och behandlingar och bara för att en bilruta inte går sönder så betyder inte det per automatik att fönsterrutan du har i vardagsrummet kommer hålla (du kan ju testa om du nu känner för det).

Nu är ju linserna i sig rätt hållbara då det handlar om tjocka, till ytan små (detta är av betydelse i sammanhanget) och antagligen rätt bra behandlade.

Men bara för att linsen nu "råkar" hålla så betyder inte det att siktet inte tar skada. Ytbehandling av linsen, montaget av linsen eller tom tuben behöver inte nödvändigtvis klara sig oskatt bara för att linsen inte spricker.
Att säga att sikten klarar direktträffar av bb's är mao en sanning med modifikation.

Vill man vara säker så använder man sig av killflash eller annan lämplig åtgärd för att skydda linsen från träffar annars får man nog snällt chansa på att siktet klarar en smäll eller 2.

Bloodneed

Inlägg av Bloodneed »

Ens militära bakgrund är inte en orubblig kvallitetsstämpel tror jag Viqs menar. Vidare kan jag säga att försvarets aimpoint sikten har hållit för "hårda" och snabba skott :)
CTR EP3 Championship White, nuff said

Achilles

Inlägg av Achilles »

Stygge: "Att jämföra bilrutor med linser är ju som att jämföra äpplen och apelsiner."

Nu jämförde jag inte med linser utan svarade på påståenden i denna tråd som vill påskina att det inte är helt ovanligt att bilrutor går sönder då man skjuter på dem.

Faktum är dock att många sikteslinser är gjorda av tjockare glas med bättre kvalitet samt med betydligt mindre area än
en bilruta. Notera att vi pratar linser på kikarsikten nu, inte rödpunkt eller liknande.
www.battlegroupmyrmidon.com De Oppresso Liber

Le Gradovic

Inlägg av Le Gradovic »

En sak som samtliga verkar lägga ivrigt bakom sig är att det spelar en jävla roll vad för kula som används, det finns en anledning till att Biovals BBB Max (visst var det väll den, eller blandade jag ihop det nu?) inte får användas på många spel. En kula med hög hårdhet gör otroligt mycket mer skada än en mjukare. Det samma gäller glaset i fråga. Det är ju av denna anledning som en stenplatta spricker medan en plastskiva bucklas och en plåtskiva böjs om man slår dem med hammare. Ändå vill väll de flesta mena att en stenmur är hållbarare än en plastmur? Om kraften från en stenhård kula överförs på en bråkdels mikrometer så får man ett ganska signifikant punkttryck. En mjukare kula kanske flexar och gör anslagsytan till en halv millimeter, det räcker för att glaset skall hålla. Allt jag säger är: Variabler. Köp en Killflash så slipper du oroa dig, och siktet går att använda lika väl för det.
The Ammunition Magician

Development Team 6 - Group XIV
-Task Force Insomnia

Taint

Inlägg av Taint »

Nu finns det ju som tur är inte många kulor som är så pass hårda. De två som dyker upp i mitt huvud är BBB MAX (glaskulorna) samt SRC's aluminiumkulor. Båda är förbjudna att spela med på mer eller mindre alla områden/arrangemang.

en killflash framför sitt kikarsikte är väldigt störande imo. Väldigt mycket sämre ljusinsläpp. Men, är man rädd om sakerna så är det väl den smällen man får ta! På mitt aimpoint ml2 sitter en killflash och tur var nog det.

Legradovic: En hård kula gör mer skada förutsatt att det kulan träffar är mjukare än kulan! på kroppen märker du nog ingen som helst skillnad medans träffar på bössa / annan hårdvara kanske märks.
PTH - Pure Awesomness Designated Marksman
Hitta oss på Facebook

Le Gradovic

Inlägg av Le Gradovic »

Jag är medveten, sen är glas i regel ett väldigt hårt material. Vad gäller exemplet BBB Max var i syfte att påvisa extremer. Vad jag vill mena är att samtliga kulor bör ha olika hårdhet, och därmed en annorlunda kraftöverföring.
The Ammunition Magician

Development Team 6 - Group XIV
-Task Force Insomnia

Taint

Inlägg av Taint »

Finns dock inte många kulor som är hårade eller lika hårda som glas / metall. Nu försöker jag inte säga att det du säger är fel! skulle kunna ta detta till det extrema och mäta hårdhet på olika kulor, kanske kan ha tillgång till en "hårdhets-mätare" på jobbet. En vickers-pyramid.
Hitta oss på Facebook

Djihani

Inlägg av Djihani »

Jag har sett RS eotech spricka av biokula på skogs-spel.

Vad de ska göra eller vilka garantier som gäller kan ni få bråka om i all oändlighet.

Edit: (sån vit mjuk biokula som smular sönder bara man tittar på dem, inte bioval BBB)
Knowledge is power, hide it well.
Min presentationstråd: viewtopic.php?f=165&t=9285

Taint

Inlägg av Taint »

Vad jag förstått det som så är det kikarsikten som det talas om här i tråden.
Att ett valfritt RP/Holo-sikte går sönder, RS som repro, vid en träff på linsen råder det inga tvivel om från min sida iallafall.
Hitta oss på Facebook

Achilles

Inlägg av Achilles »

Det tror jag inte det gör för någon, men som sagt så är det inte det som debatterats här heller.
www.battlegroupmyrmidon.com De Oppresso Liber

Skriv svar