AK5 Airsoft

roxxor

Re: AK5 Airsoft

Inlägg av roxxor »

För att göra en lång historia kort så har det varit några som hört av sig till oss på Airsoftbutiken med
att de har matningsproblem med den nya GK5C från G&G. Vi har försökt få hjälp av tillverkaren men
de har ingen lösning och har därför försökt med hjälp av kunder försökt identifiera problemet. Många
förslag har skickats in och test har utförts men inget har varit en riktig "Fix" utan bara funkat på
vissa vapen.

men ..

Nu har vi troligtvis kommit fram till varför det är matningsproblem med GK5C / AK5C.
Det har visat sig att hålet/kanalen till kulmatningen är ca: 0.2mm mindre i diameter än vad standardhopuper brukar vara.
De som vi gjort är att göra hålet större (6.4mm istället för 6.2) och sen har de matat utan problem med alla
magasin vi testat, hicap som standardmag av olika märken.

Delen finns inte utmärkt på GK5C ritningarna men är samma som på GF85 och heter där GF85-18-4.

Bild
Bild

Länk till sprängskissen:
http://guay2.com/web/drawings/gf/GF85_EXPLODE.pdf

Observera att detta är våran observation och inte tillverkarens rekommendation.
Har du matningsproblem så hör av er till oss, vi vill att alla kunder skall vara nöjda med sitt köp hos oss.
Vi har nån enstaka sådan del i lager så har du matningsproblem och vill ge dig på detta själv så kontakta
oss först så vi kan reservera en del till dig om det går mindre bra.

Hör gärna av er till oss om ni lyckats/misslyckats med denna modifikation.

M.v.h
Airsoftbutiken
Marcus och Christian

[KAS]Björn

Inlägg av [KAS]Björn »

håller på att bli knäpp!!! vilken sprint ska ut för att få ut gearboxen den på sprängskissen sitter ju som svetsad!!!

hmmm got it det är ju den längst bak fick äta lite grovbröd så fick jag ut den :)
Helvetes! Den där är ju stenhård!

Cpt

Inlägg av Cpt »

Skruva av pistolgreppet innan bakre sprinten knackas ut(tvärtom vid montering, sätt i sprinten först), har märkt att det underlättar då.

[KAS]Björn

Inlägg av [KAS]Björn »

Fast efter modden med ett hål på 6,05 så matade den ändå inte min hoppenhet som sitter monterad på pipan var även för tight jag fick ta en vass kniv och skära på sidorna. Sen matade den fint igen.

Liite kasst för en märkes bössa!!!

Cpt

Inlägg av Cpt »

Folk som har problem med matning, prova denna metod och feedbacka här om det hjälper:

1. Byt ut kolvskruven mot en vanlig, lite kortare, M5 skruv+lämplig bricka. Skruva fast i springuide.
2. Återmontera upper etc, skruva fast insexskruven i rekyl/bufferplattan(?).
3. Avvakta med kolven. Provskjut.
4. Om det verkar funka så prova att gänga den "rörbit" som sitter i spår i ovan nämnda platta. Troligen kan det bli svårt att få den att inte snurra runt sin egen axel.
5. Annars gör som jag och ta en bit plattstål och gänga och sätt fast i rekylplattan. Detta nya hål kommer kolven nu fästas i, införskaffa en kortare M5 skruv så slipper du kapa originalskruven.

Kan fixa bilder imorrn om jag inte är alltför glömsk. Framför allt får nån gärna prova då jag personligen upplever nada matningsproblem efter denna modd, bortsett från när MAG maggen inte tryckte på kulorna ordentligt(numera nedcappade och trycker på perfekt). Teorin är som många varit inne på, att fronten på GB inte hamnar fel mot hophus, TROR jag åtgärdas genom modden.

Steg 1 till 3 är egentligen helt harmlösa och det går utan problem att återställa till orignalskick efteråt.

6 mars 2013, 19:43:

Bilder på ovan beskrivna modd:

Plattan ser lite misshandlad ut då den har genomgått ett par moddförsök innan jag landade på denna variant. Tanken från början var att man inte skulle behöva fälla uppern för att byta fjädern, därav är plattan uppfilad.
Bild
Bild
Bild

Löjtnant

Inlägg av Löjtnant »

Då det varit lite frågor kring plåtmagasinen, så är här lite referensbilder;
Bild
Occurrit militibus fatum

Lustig

Inlägg av Lustig »

Cpt's förslag kanske man skulle titta på. Jag har kört med min ett flertal spel men blev tvungen att skruva åt skruven för kolven efter ett tag.
Efter det slutade den mata helt :x

Är väll bara att öppna skiten och göra ett försök, kan ju inte bli sämre I guess..
Airsoft Kiruna

Mina affärsredovisningar http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 121&t=4887

[KAS]Björn

Inlägg av [KAS]Björn »

nee man behöver ju inte direkt anstränga sig när man gör den modden
men tycker det är konstigt att den skruven skruvar ut sig

Shepherd

Inlägg av Shepherd »

Hur tar man isär highcap magget?