Marginaler hos svenska återförsäljare?

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Lazt

Re: Marginaler hos svenska återförsäljare?

Inlägg av Lazt »

men det är ju gaaaanska många mer som cyklar än som airsoftar. uppenbarligen har de fullt ös när det finns så mycket jobb, till skillnad från AS-butiken där det är så lugnt så youtube åker fram för det inte finns nått att göra.
-----------------------Sjukt mycket HPA-bössor och PTWer.-----------------------------------------

Erka

Inlägg av Erka »

Som så lätt hänt med nya i hobbyn är att de är blinda för hur det mesta med airsoft, ÅF och priser ligger till. Vanligast ser man att viktigast för många nya är priset.
Kvalitet, service och dylikt brukar tyvärr vara faktorer som hamnar långt bak.

Som tidigare nämnt är det viktigt att alla ÅF inte hamnar under samma ribba.
Finns en del med otroligt bra service, andra med priser som inte är så farliga. :)

Haiden

Inlägg av Haiden »

Sen gör det ju inte saken bättre att många tar hem saker från tex Redwolf mfl, som inte fungerar som att vara återförsäljare åt ett annat företag här i sverige. Rabatten som återförsäljare åt tex redwolf är skrämmande låg, typ 8% procent mot priset som man ser på hemsidan som privatperson, som inte har samma skatte och moms system som här i sverige. och för den delen garantin, sen frakt, tull, moms, skatt, sen svenska garantin.
I sverige om jag är återförsäljare åt ett annat svenskt företag, (som på mitt jobb då rabatten är ca 40% mot utpris)då blir prisbilden helt annan, sen om en kund lämnar in en sak på garanti hos mig, så blir garantin tex skickad till det företaget eller annan överenskommelse mellan parterna. Men oftast fungerar det inte så i AS branchen, utom dom som tex har en grossist som verkligen tar på sig garantier som vi är vana vid här i sverige.
Som Genocide skrev, om nån köpt en bössa av dom, som det blir något fel på, dom lämnar in den på garanti, GT får stå för hela kalaset själva för dom flesta grossister i asien tar inte på sig garantier.
Vissa har inte råd att ta från samma ställe som andra tex, för vissa har en minsta order på tex 5000$.
Finns många faktorer som gör att prisbilden är olika.

Xelley

Inlägg av Xelley »

Men varför ens ifrågasätta prissättning? Det är ju samma sak precis överallt där du handlar i butik, de som gör större inköp (ICA t.ex) får bättre inköpspriser än kiosken på hörnet. Så har det alltid vart. Det är ju upp till var och en, antingen är priserna bra eller dåliga, köp där ni känner att ni vill lägga era pengar, service kostar.
I dont do karate, i do Ka - Razy!

Le Gradovic

Inlägg av Le Gradovic »

Som återförsäljare binder du även upp en jävla massa kapital i varor som inte helt sällan är föremål för värdeminskning till följd av ålder.
Att lagerföra saker som är känsliga för säsongsvariationer eller som förmodligen innebär utökad tillämpning av köplagar (läs: kinakloner) gör att vinstpålägget även måste ta i beräkning sådana omständigheter.

Sen måste alla prispålägg slås ut för rörelsens kostnader. Arbetar en del med case studies kring revision och ekonomistyrning, och det är inte sällan som företag går back även på till synes häftiga marginaler. De allra häftigaste marginalerna läggs ofta på kringutrustningen, eftersom ett prispåslag på 400% för något som kostade 30 kronor att köpa in fortfarande inte innebär någon större ekonomisk börda för konsumenten.
Aldrig undrat varför elektronikförsäljare alltid vill pracka på dig en jävla massa kablar och kringenheter samt försäkringar när de säljer en TV? Det är för att när alla rörelsens kostnader slagits ut för produkten så går bolaget inte sällan back på att bara sälja just TV-apparaten, vars vinstpåslag uppgår kring 20% iom det höga inköpspriset. Folk ser pengar, inte marginaler. En sladd för 200 kronor köper man oavsett om den kostade 10 kronor i inköpspris. En TV för 8000 där man slår på 50% är däremot helt otänkbart för konsumenten.
The Ammunition Magician

Development Team 6 - Group XIV
-Task Force Insomnia

Stygge

Inlägg av Stygge »

Jag måste bara påpeka att jag aldrig slutar förvånas över den bredd av kunskap som finns att tillgå på detta forum. Oavsett vad f*n som kommer upp så finns det alltid folk som tydligt och sakligt kan redogöra för ämnet.

Fått förfrågan vid massor av tillfällen om jag inte ska starta firma inom AS och laga bössor, tycker denna tråden sammanfattar rätt bra varför jag (och antagligen många andra som kollat på det) valt att låta bli. Kostnaderna och redovisningsbördan överstiger stort vad man orkar med.
Räknade lite snabbt på det för en tid sedan och kom fram till att runt 500:-/h i ren arbetskostnad var vad man hamnar på om man vill få någon form av hållbar inkomst. Visa mig den konsument som är villig att betala 1000:- i enbart tid för att få sin box omshimad.

Just lagerfrågan som lyfts fram är intressant i sig. Jobbat inom både montering och tillverkning och det är mer än en gång man stått och rullat tummarna för att det inte funnits delar att montera eller packa. Man vill tillverka det som behövs för monteringen men absolut inte låsa upp dyrt material i detaljer som ligger på hyllan, materialet du har vill du ju använda där det behövs just nu och inte om 5mån.
Att som AS butik försöka hålla någon form av lager måste vara skitsvårt. ICA säljer alltid mjölk och ägg men hur säker kan man vara på att sälja 10 precpipor av given längd?
Att köpa in ett större antal av en vara som är största tjutet i April för att ha 2/3 av dem kvar på hyllan i Maj när det är något annat som visar sig vara bättre/billigare etc, nej bevare mig väl.

Ta bara Element pistongerna:
De var absolut mest prisvärda pistongen man kunde köpa under en längre period. Aldrig några problem att få tag på inom Sverige då alla höll ett stort antal i lager. Över en natt så blev de helt jäkla värdelösa. Ryktet spred sig och ingen tog i dem med tång. Hur många låg och samlade damm på hyllor i butiker?

Picazzo

Inlägg av Picazzo »

Det är ju precis lika stora prisskillnader hos vissa utländska butiker med.

Alla köper kanske inte direkt från källan? och om folk hade beställt mer av de svenska butikerna istället för från kina så hade -förmodligen- priserna gått ner då vi i dagsläget inte handlar så mycket på hemmaplan? Dessutom enl Svensk lag så ska du som Svensk airsoftare komsumentköpslagen/reklamationsrätt (som twist nämt) på prylarna som butiken sedan inte har någon som helst garanti genetmot tillverkaren på, om de tjänar en hacka på två kinabössa så tappar de vinsten på den tredje som blir garantiärende.

Du kan köpa en svenskproducerad Volvo billigare i Tyskland, Svensk Sprit och Öl billigare i de flesta länder etc etc etc. Vi har hög moms här och handlar vi bara lite hos svenska ÅF så kommer de fortsätta att vara tvungna att ta de priser de gör, jag tycker oftast de är helt berättigade. Handla mer = priserna kommer kunna sjunka.

Har ni någon gång själva drivit företag? Testa att göra det innan ni kastar sten i glashus för det är nog ingen dans på rosor i en såpass liten nischad branch som airsoft :P

Skriv svar