Är ny till Airsoft och har även jag reagerat stort på priserna, när man hållit på ett tag kanske man blir lite "hemmablind" och inte tänker på det. Kan ju jämföra med cykling som är min andra passion

Handlar nästan uteslutande av Norvelo uppe på Vanadisplan. Då har vi alltså en lokal på hundra kvadrat inom tullarna samt ett dyrt lager med varor som snabbt och ofta fluktuerar i pris och efterfrågan, mer så än Airsoft t.o.m. Letade efter en viss komponent och kollade priset på nätet, 250 USD (1575 SEK), samma del på Norvelo kostade 2000. Då tycker jag att det är värt att hellre stödja en lokal business och spendera lite extra. Däremot när AS bössor kostar mer än dubbla priset i svensk handel och man ändå får vänta på att de beställer själva ska beställa från utlandet blir man ju lite fundersam.
Exempel 1: En vän köpte komponenter till en ny cykel, fick allt monterat och kunde hämta den free of charge dagen efter. Jag hörde av mig till en stor aktör inom AS där jag ville köpa ett par batterier, laddare och mosfet och undrade vad det skulle kosta att installera i en bössa och löda om till Deans. Hade så klart hoppats på att få en deal. Får ett drygt svar där man adderar ihop fullt pris för varorna samt begär 450 kronor i arbetskostnad. Tack och hej, då kan jag ta mina pengar till hobbyking.
Exempel 2: När ingen är i affären på Norvelo så står han i kassan och bygger cyklar, lagar komponenter, städar, svarar på mail etc. Gick till en viss AS butik i Stockholm, tisdag förmiddag; knappast högtryck, då har man två stycken anställda som jobbar? Eller ja, de stod i kassan och tittade på youtube.
Jag ser tre problem;
-Som med många andra nischer så blir jobbet mer av en hobby, blir mer lekstuga än arbete för att man pysslar med sitt intresse.
-Dumsnålhet som straffar sig själv, finns ingen ambition att mötas halvvägs med kunder eller vara service-minded när man kan få ut en högre kortsiktig kostnad.
-Butikernas förfarande får absolut inte kritiseras, nån slags jantelag där man ska vara glad för vad man får och gör det bättre själv då. Finns exempel på detta i denna tråd.