Marginaler hos svenska återförsäljare?

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Stygge

Re: Marginaler hos svenska återförsäljare?

Inlägg av Stygge »

ohman skrev: Jag tror nog att min övre smärtgräns går någonstans kring kostnad + frakt + moms + tull + 5-25% beroende på hur stor grundkostnaden är.
Skulle nog säga att de siffrorna är omöjliga att uppnå. Har du tur så kanske du som företag skulle gå breakeven med den räkningen, vinst/lön är nog tyvärr rätt uteslutet.

Fri prissättning kommer ju med en fri marknad. Väljer ÅF A att ta 50% mer än ÅF B för en vara så handla från ÅF B, rätt enkelt. Anledningarna till att ÅF A har det pris de har behöver absolut inte betyda att de tjänar mer på varan än ÅF B, det framgår ju tydligt i tråden vad som kan vara orsaken.
Det står var och en fritt att kolla runt innan man beställer, visst är det underbart med en fri marknad :P

Tror mycket är den svenska snålheten och jantelagen. Han/hon/den/det måste ju tjäna massa pengar på det här, fy f*n vad värdelöst.

MaYAte

Inlägg av MaYAte »

ibland är det ju väldig skillnad på priser, även inom riket. Jag har aldrig köpt något utomlands än som jag inte kan få tag i hos svensk åf, jag har iof bara spelat 8 månader men.
Visst kan det kännas surt att pröjsa mer när man köper inom sverige men som många sagt så får man ju lite perks på köpet då som garantier osv. Jag är en av Genocides kunder som beställt
ctw mx-3 och jag e ganska glad att jag köpt den där för hade jag köpt den utomlands hade jag nog gråtit blod vid det här laget. Sen något som jag tycker är viktigt, nästan viktigare än priset, är
att där den jag handlar av ger mig snabb och trevlig feedback på frågor som jag kan tänkas ha angående min order, där har Genocide vart en klippa, men som nonex säger så är det tyvärr
många ÅF inom sverige som är helt värdelösa på support och trevlig service.

Kether
Admin

Inlägg av Kether »

Kina skiter dessutom i allt vad copyright och patent heter. Därför kan dom sälja ett par Mechanix kopior för en spottstyver medan om en svensk åf skulle ta in dom kan dom få dryga böter.

Ytterligare en aspekt på priser och utbud.

p33krN

Inlägg av p33krN »

En Svensk ÅF är också bättre för folk som inte är pålästa och är okunniga (läs: nåbs). Man betalar för är service och hjälp. Dessutom så är det vanligt att man får en extra kvalitetskontroll innan man får sina varor.

Ungefär som att diverse lokala TV, Dator och Radio-butiker säljer mestadels till pensionärer och andra okunniga.

Jag klagar inte längre på svenska ÅF, eftersom att jag inte är deras målgrupp. Jag väljer priset, främst, eftersom jag kan hjälpa och serva mina egna grejer. Och det är då utländska ÅF förtjänar mina pengar.

Dock så saknar jag till en viss del en svensk ÅF som kan erbjuda den tjänsten. Dock så verkar det svårt att avskriva sig garantiärenden som svensk ÅF, även om man skulle upplysa kunden om det.

ohman

Inlägg av ohman »

Stygge skrev:Har du tur så kanske du som företag skulle gå breakeven med den räkningen, vinst/lön är nog tyvärr rätt uteslutet.
Beror väldigt mycket på vad du har för inköpspris som företag, om du betalar samma som jag gör när jag beställer från en utländsk återförsäljare så blir det ju givetvis svårt. Och sen spelar givetvis din omsättning in med, och Sverige kanske är en förliten marknad för att få bra priser överlag.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001

Inlägg av Twist »

Det är ganska viktigt att vi håller isär garanti och lag här.

Många envisas med att kalla sexmånadersregeln i konsumentköplagen för "garanti" men det finns en fundamental skillnad. En garanti är ett avtal mellan säljare och köpare. Man behöver inte ge någon garanti men man måste följa reklamationsreglerna i konsumentköplagen. Lagen kan inte förhandlas bort. Dvs att även om man skulle skriva sig fri i ett garantiavtal så gäller lagen, om lagen är mera fördelaktig för kunden än vad garantin är.

Läs mer här: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 127&t=3244
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Användarvisningsbild
mehailz
Lag / förening: ODA-036
Aktiv sedan: 2009

Inlägg av mehailz »

Folk köper ibland med direkt från fabrik, och då skippar distributörer, mellanhänder, och då kan dom sänka pris rejält jämnfört med folk som handlar med distributören.

Paxz

Inlägg av Paxz »

Det är nog inte så vanligt att svenska åf. köper direkt från fabrik dock. För min del handlar det mest om att en Svensk åf. har garantier och en person som man faktiskt kan kommunicera med (oftast) i andra änden.

Sen tycker jag inte man ska dra alla åf. under samma linje, vissa företag har helt humana priser jämfört med många andra.
Who ever joins the game, must take the consequenses of the game.

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001

Inlägg av Twist »

En aspekt som inte tagits upp tidigare är att leverantörer ofta har rekommenderade priser som man som ÅF är mer eller mindre tvungen att följa. Det bidrar till prissättningen. I övrigt handlar det om att det är dyrt att driva företag i Sverige på alla tänkbara sätt. Det finns en otrolig massa dolda kostnader som en privatperson aldrig behöver förhålla sig till.

Det du betalar för när du handlar av en svensk ÅF är inte varan. Den kan du alltid få billigare om du parallellimporterar. Du betalar för lugn i själen, support på ditt hemspråk och mer eller mindre totalt skydd mot ursprungliga fel.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

julianscaeva

Inlägg av julianscaeva »

Är ny till Airsoft och har även jag reagerat stort på priserna, när man hållit på ett tag kanske man blir lite "hemmablind" och inte tänker på det. Kan ju jämföra med cykling som är min andra passion :) Handlar nästan uteslutande av Norvelo uppe på Vanadisplan. Då har vi alltså en lokal på hundra kvadrat inom tullarna samt ett dyrt lager med varor som snabbt och ofta fluktuerar i pris och efterfrågan, mer så än Airsoft t.o.m. Letade efter en viss komponent och kollade priset på nätet, 250 USD (1575 SEK), samma del på Norvelo kostade 2000. Då tycker jag att det är värt att hellre stödja en lokal business och spendera lite extra. Däremot när AS bössor kostar mer än dubbla priset i svensk handel och man ändå får vänta på att de beställer själva ska beställa från utlandet blir man ju lite fundersam.

Exempel 1: En vän köpte komponenter till en ny cykel, fick allt monterat och kunde hämta den free of charge dagen efter. Jag hörde av mig till en stor aktör inom AS där jag ville köpa ett par batterier, laddare och mosfet och undrade vad det skulle kosta att installera i en bössa och löda om till Deans. Hade så klart hoppats på att få en deal. Får ett drygt svar där man adderar ihop fullt pris för varorna samt begär 450 kronor i arbetskostnad. Tack och hej, då kan jag ta mina pengar till hobbyking.

Exempel 2: När ingen är i affären på Norvelo så står han i kassan och bygger cyklar, lagar komponenter, städar, svarar på mail etc. Gick till en viss AS butik i Stockholm, tisdag förmiddag; knappast högtryck, då har man två stycken anställda som jobbar? Eller ja, de stod i kassan och tittade på youtube.

Jag ser tre problem;
-Som med många andra nischer så blir jobbet mer av en hobby, blir mer lekstuga än arbete för att man pysslar med sitt intresse.
-Dumsnålhet som straffar sig själv, finns ingen ambition att mötas halvvägs med kunder eller vara service-minded när man kan få ut en högre kortsiktig kostnad.
-Butikernas förfarande får absolut inte kritiseras, nån slags jantelag där man ska vara glad för vad man får och gör det bättre själv då. Finns exempel på detta i denna tråd.

Skriv svar